Gå til innhold

Hvilken strømforsyning til Core i7-920 oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei,jeg skal bygge meg en pc med følgene komponenter:

Asus p6T SE

Intel Core i7-920

Kingston Hyper X 4GB ram

WD Greenpower 1TB hardisk sata-300 intern

Asus Radeon HD4850 512MB sjermkort

Kanskje en ekstern WD ekstern hardisk på 1TB

Skjerm vet jeg ikke enda....

 

Og da lurer jeg på hvilken Corsair strømforsyning jeg skal velge?

Det står mellom VX550w og TX650w og HX650w

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar...pc`n skal ikke brukes til gaming,men til video redigering og foto redigering med photoshop og til musikk produksjon med Cubase,så tror ikke det blir flere skjermkort. Men skjermkortet har vel 2 dvi utganger på hvert sjermkort til 2 skjermer...eller?

Endret av Morgan
Lenke til kommentar

Hei

Har snakket med en kompis av meg og han sa det ikke var noe vits i med core i7 prosessor til videoredigering og photoshop og musikkredigering. Det var overkill som han sa.

Han mente en core2duo E8500 eller en Core2quad Q9400 var nok.

Han sa at varmen fra en i7 prosessor var høyere enn de 2 andre prosessorene og derfor flere vifter. For meg er det ett "must" at den er så stillegående som mulig. Den skal ikke brukes til spilling.

Hva ville dere anbefalt?

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på en Lynnfield- plattform med f.eks i7 860 eller i5 750. Det er en veldig energieffektiv plattform i forhold Bloomfield med i7 900-serien og X58- baserte hovedkort, som kan være vanskeligere å kjøle stillegående. Med smartere turbomodus enn Bloomfield får du ytelse når du trenger det, og samtidig lavere effektbruk enn både Core 2 og i7 900. Hovedkortene er relativt billige (sokkel 1156) og trenger lite kjøling, så med en god CPU-kjøler kan du slippe unna med veldig lavt støynivå om du velger kabinett og vifter med omhu. Hvis du ikke skal spille i det hele tatt holder med f.eks et billig passivt kjølt HD 4350. Effektmessig vil dette kanskje ikke dra mer enn 150w, så en 450w Corsair eller en stillegående 380w Seasonic bør holde i massevis, med mindre du ønsker å ha litt å gå på.

Her er et forslag til basiskomponenter basert på beskrivelsen av hva du skal bruke maskinen til. Hvis du trenger Firewire- tilkobling til lydkort eller lignende må du bytte hovedkort til et som har integrert FW, eller kjøpe et tilleggskort.

Lenke til kommentar
Glemte å si at videoredigerings programmet mitt som jeg skal bruke er Sony Vegas movie studio 9 hvor jeg kan redigere HD film tatt med mitt HD videokamera.

 

Noe super gaming skjermkort trenger du uansett ikke og du kan gå betraktelig ned på powersupply som tidligere sagt i tråden.

Det du vil trenge er raske disker og rask cpu og masse minne. Jeg vil tro rask disk er den ene faktoren som spiller størst rolle da det satdig er store mengder data som skal leses og skrives til disk. Jeg vil tro at en SSD disk som er satt opp som OS disk og arbeidsområde for redigering vil gi deg stooor ytelsesforbeding fremfor noe tradisjonellt HD alternativ. Koster en del men du kan jo spare inn en del på PS og grafikk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor stillegående maskinen er så er det hele opp til deg egentlig :

 

*SSD disker = 0DB.

*Stor Kjøler på cpu.

*Skjermkort med stor og god kjøleløsning.

*Litt overdimensjonert psu (for å unngå at den går på for høy last og dermed bråker mye, men man må passe på at effektiviteten også er høy).

 

Så det lar seg fint gjøre å få en ganske så stille pc , når det gjelder at cpu'en er overkill så tror jeg egentlig at vennen din tar feil, mer cpu kraft er desverre aldri overkill når man holder på med cpu intensive programmer, man kan ofte spare flere minutter avhengig av prosjektet og dette kan fort bli til flere timer over en arbeidsmåned.

Lenke til kommentar

Takker for svar...tenkte jeg skulle gå for orginal vifta som følger med Core i5-750 eller får man en vifte som er mere lydløs?

Valget på psu står mellom corsair vx550 og Hx650..Vet at hx er modulærbasert,men tenkte at jeg kunne ta en vx550 med ledninger godt stripset sammen eller er det dumt i forhold til modulbasert?

På skjermkort hadde jeg hatt lyst til kanskje 2 skjermer...vi får se etterhvert...så ett skjermkort med muligheter for 2 dvi utganger hadde vært fint.

Ble mye spørsmål dette her,men sånn er det når man ikke har bygget pc på 8 år... Laptop som jeg har nå er mye enklere...hehe...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke drevet med redigering i særlig grad selv, men har hørt av andre at:

- SSD her gir liten effekt mtp ytelse i forhold til økt mengde ram. (8 gb?) Til "daglig" bruk derimot, vil en ssd absolutt ikke være å forakte :)

- Som andre her sier så kan man i enkelte situasjoner trenge all den prosesseringskraft man kan få ut av prosessoren, dvs i7>i5 pga flere kjerner (og hyperthreading) dersom programmet utnytter de ekstra kjernene. (kan noen som har erfaring/kunnskap om programmet uttale seg?)

 

Modulære kabler er ikke et must dersom man har god nok plass i kabinettet til å "stue" de vekk :p Litt rot blir det, men dersom du ikke er av typen som har vindu i sidedøren på kabinettet burde det gå fint :thumbup:

 

Sitter selv med et 4850 512mb levert av ASUS med to skjermer via DVI, så det går fint :D

 

Har ikke kjennskap til standardviften på verken i5 eller i7 men det finnes nesten alltid mye bedre alternativer enn standardviftene som følger med prosessoren. En litt større kjøler og en 12cm vifte som går med lav rpm blir tilnærmet lydløst. Ang. lyd må jeg advare deg mot å kjøpe Gainward sitt 4850, da jeg har et slikt selv (ja, to ulike :p), og det bråker forferdelig mye. Viften lager uhorvelig mye bråk allerede på 20% av maks hastighet (som er minstevalget i CCC).

 

Ta og les ned denne siden for å se hva som ble anbefalt i en annen tråd for en med lignende behov: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4203&st=360

(kort oppsummert: i5 med 8gb ram og tredjepartskjøler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...