Gå til innhold

Bilder forandrer karakter ved opplasting til nettsteder.


Anbefalte innlegg

Bildene er redigert i Photoshop, og det ser bra ut. Jeg konverterer til sRGB helt til slutt, alt ser forsatt bra ut på min skjerm. Men når jeg har lastet bildene opp til f.eks. Akamforumet, så er fargene forsterket. Det har også hendt at bildene er uskarpe. Jeg fatter ikke ved nåværende tidspunkt hva det er som skjer. Hjernen min er alt for trøtt, så jeg må ha det inn med t-skje..

 

For ordens skyld så kjører jeg Windows 7.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildene er redigert i Photoshop, og det ser bra ut. Jeg konverterer til sRGB helt til slutt, alt ser forsatt bra ut på min skjerm. Men når jeg har lastet bildene opp til f.eks. Akamforumet, så er fargene forsterket. Det har også hendt at bildene er uskarpe. Jeg fatter ikke ved nåværende tidspunkt hva det er som skjer. Hjernen min er alt for trøtt, så jeg må ha det inn med t-skje..

 

For ordens skyld så kjører jeg Windows 7.

Hva slags skjerm redigerer du på, og er den kallibrert?

 

På meg høres det nemlig ut som om du jobber på en skjerm med fargeavvik og for høy kontrast.

Opplevd skarphet består nemlig av to komponenter, oppløsning og kontrast. Så hvis kontrasten blir for lav (som den gjør hvis du redigerer på skjerm med for høy kontrast) vil bildene lett oppleves som mindre skarpe.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om dette så funderer jeg på hvorfor det kan være sånn når han jo ser bildene på den samme skjermen som han redigerte dem på. Ville ikke det med feil kontrast og sånt først kommet til syne når han så bildet på nett via en annen skjerm enn den han redigerte på? Hvordan oppleves bildene om du prøver å se dem via nettleseren uten å laste dem opp?

Lenke til kommentar

Det trodde jeg også, helt til jeg sammenlignet bildene i Opera. Samme gamle sorgen der også.

Prøvde opplasting via Opera denne gangen. Samme skjer med bildene der! Nå skjønner jeg mindre og mindre.

 

Som Thunderhead er inne på. Det kan ha noe med bildevisningen å gjøre. Er det mulig å endre på bildevisningens karakter i nettleseren?

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Som Thunderhead er inne på. Det kan ha noe med bildevisningen å gjøre. Er det mulig å endre på bildevisningens karakter i nettleseren?
Nå er jeg kanskje på gyngende grunn her, men vil det løse problemet? At du eventuelt korrigerer nettleseren din lokalt? (EDIT: En annen ting er at en slik justering så vidt jeg vet ikke er mulig. Og takk for det, det er derfor vi bruker sRGB, for å standardisere mest mulig).

 

Jeg vil tro at det like fordømt fører til at du laster opp bilder som ikke blir riktige i forhold til det du ser mens du redigerer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

En ting slo meg. Har du forsøkt å slette cockies? Mulig det er rett nå, men at nettleser viser gammel visning.

 

Hvis ikke. Et enkelt eksperiment som kanskje kan hjelpe deg videre?

 

Prøv Save for Web. Om det blir rett da, vil jeg tro at du gjør en eller annen form for feil i arbeidsflyten din.

 

Hvis ikke, er det fortsatt mulig at kallibreringa di ikke ble rett.

 

Mest sannsynlig gjør du en eller annen feil, et eller annet sted. Lett og gjøre samme feil flere ganger, hvis man først har kjørt seg fast.

 

En fjerde mulighet er selvfølgelig en obskur hardware feil, eller en feil i oppsettet. Men jeg ville gjort alt jeg kunne for å utelukke andre feilkilder, før jeg begynte å utforske de mulighetene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...