Gå til innhold

Bilder forandrer karakter ved opplasting til nettsteder.


Anbefalte innlegg

Med forbehold om at jeg leser rett:

I beste fall har det ingen innvirkning. Hvis det har innvirkning vil det bety mer trøbbel, og enda mindre kontroll.

 

Om det har innvirkning eller ikke, avhenger av hvordan browseren forholder seg til bilder uten fargestyring.

 

Man har vel strengt tatt veldig lite kontroll på fargestyringen i en nettleser uansett.

Om fargene blir korrekt så er det vel ingenting som er bedre enn det.

 

Noen innvirkning må det vel ha vært siden trådstarter i den tråden mener det har løst problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med forbehold om at jeg leser rett:

I beste fall har det ingen innvirkning. Hvis det har innvirkning vil det bety mer trøbbel, og enda mindre kontroll.

 

Om det har innvirkning eller ikke, avhenger av hvordan browseren forholder seg til bilder uten fargestyring.

 

Man har vel strengt tatt veldig lite kontroll på fargestyringen i en nettleser uansett.

Om fargene blir korrekt så er det vel ingenting som er bedre enn det.

 

Noen innvirkning må det vel ha vært siden trådstarter i den tråden mener det har løst problemet.

Hvordan en nettleser tolker en fargeprofil, det er utenfor vår kontroll. Det har du rett i. Men ved å ha et kallibrert system, og ved å bruke fargeprofiler, kan vi hvert fall kontrollere inputen den får.

 

Sånn som jeg leser ham, så har han "løst" problemet lokalt på sin PC ja. Men hvordan det tar seg for andre har han null kontroll over. Tror jeg i hvert fall.

Men. Dette er bare hva jeg tror, er åpen for at jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Med forbehold om at jeg leser rett:

I beste fall har det ingen innvirkning. Hvis det har innvirkning vil det bety mer trøbbel, og enda mindre kontroll.

 

Om det har innvirkning eller ikke, avhenger av hvordan browseren forholder seg til bilder uten fargestyring.

 

Man har vel strengt tatt veldig lite kontroll på fargestyringen i en nettleser uansett.

Om fargene blir korrekt så er det vel ingenting som er bedre enn det.

 

Noen innvirkning må det vel ha vært siden trådstarter i den tråden mener det har løst problemet.

Hvordan en nettleser tolker en fargeprofil, det er utenfor vår kontroll. Det har du rett i. Men ved å ha et kallibrert system, og ved å bruke fargeprofiler, kan vi hvert fall kontrollere inputen den får.

 

Sånn som jeg leser ham, så har han "løst" problemet lokalt på sin PC ja. Men hvordan det tar seg for andre har han null kontroll over. Tror jeg i hvert fall.

Men. Dette er bare hva jeg tror, er åpen for at jeg kan ta feil.

 

 

Problemet er jo at man bruker den korrekte fargeprofilen inn til nettleseren og enda blir fargene feil, så da kan vi faktisk ikke kontrollere inputen til nettleseren. I tillegg har jo Solfjeld et kalibrert system.

Lenke til kommentar
Problemet er jo at man bruker den korrekte fargeprofilen inn til nettleseren og enda blir fargene feil, så da kan vi faktisk ikke kontrollere inputen til nettleseren. I tillegg har jo Solfjeld et kalibrert system.
Jeg ser den.

 

Dette er tydeligvis ei skikkelig nøtt. Men forslaget betyr vel egentlig bare å kutte fargestyring, og dermed bare gi opp hele greia? Å blåse en lang mars i alt som heter fargestyring.

Kan ikke se at Solfjeld kommer nærmere en løsning på den måten.

 

Desverre har jeg ikke noe bedre forslag, så jeg tror jeg melder pass jeg.

Lenke til kommentar

Nå stemmer det. Jeg avinstallerte alt, formaterte harddisken, la inn windows på nytt, installerte programvaren. Alt ser ut til å stemme overens fra start til browser. Men jeg har ikke kalibrert skjermen enda og laget ICC profiler. Jeg lurer muligens på om det er der problemet ligger. At ICC profilene ikke kommuniserer godt nok mellom program, OS, skjerm og browser. Vet ikke om jeg skal tørre å kalibrere! :!:

Lenke til kommentar
Som Thunderhead er inne på. Det kan ha noe med bildevisningen å gjøre. Er det mulig å endre på bildevisningens karakter i nettleseren?

Firefox 3.5 har satt på en grusom "color management" som default. For meg hjalp det veldig å slå av denne.

 

Prøv dette:

 

1. Skriv about:config i adresselinjen og trykk enter

2. Skriv gfx i filteret

3. Se hva linjen gfx.color_management.mode er satt til. Defaultverdien er 2. Sett den til 0 (ingen color management).

4. Restart firefox

 

Tusen takk, det hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...