Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal få delkasko på bilen, må vise bilen i annen by


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Du kjøper et produkt av et forsikringselskap, for å kjøpe det produktet stiller selskapet visse krav, dette for å unngå svindel. Ønsker du ikke å oppfylle de kravene kan du jo egentlig bare droppe det...

 

Skjønner ikke hvorfor du lager så mye føss rundt det å kjøre en tur for at de skal få se på bilen. Regner med at du skjønner at forsikringselskaper taper mange hundretusen i året pga. forsikringssvindel. Det er samfunnets tapere som gjør slik, som vi i ettertid må betale for i form av slike kjørerturer og dyrer forsikringspremier.

 

Hvis du ønsker delkasko foreslår jeg at du møter opp med et smil og beviser at du er en av de som faktisk klarer å gjøre ting på ærlig vis :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Obviously not. :p Men var jo derfor jeg startet emne, for å høre om jeg kan gjøre noe med det eller om jeg bare må finne meg i det. Vet ikke om noen har vært i samme situasjon, men det virker ihvertfall ikke sånn...

Lenke til kommentar
Delkasko dekker også bytte av frontrute. Å registrere delkasko dagen etter man har laget en skade på frontruta og må betale 10k for å bytte den er nok ikke noe et forsikringsselskap ønsker. En annen ting er selvsagt om man har et vrak stående som nettopp har brent ned eller lignende. Jeg kan tenke meg at den typen forsikringssvindel er relativt vanlig.

Du får ikke bytte ruta gratis med delkasko, den dekker kun små steinsprutskater, ikke små sprekker en gang. Så det du sier funker rett og slett ikke.

En frontrute koster fra 6000 og oppover, altså selve ruta, ikke inklusive hva det koster å montere den. Delkasko har typisk egenandel på 2000kr for bytte av ruta som følge av steinsprut og lignende. Dvs. at det vil lønne seg å selv beholde delkasko over flere år om man dagen etter en skade som krever bytte av ruta. Det er nok mange som gjør akkurat dette, rett og slett for å spare noen tusenlapper, men det er altså svindel, og noe et forsikringsselskap ønsker å unngå, om så det krever litt ekstra av kunden. Det er bare ett av flere punkter som taler for at et forsikringsselskap kan velge å kreve å få se en bil før de oppgraderer forsikringen.

 

Det samme gjelder da det meste av andre skader. Det vil alltid lønne seg å kjøre lavest forsikringsdekning til noe skjer, for så å oppgradere for "en periode". Vil tro at forsikringsselskaper får endel slike svindelforsøk.

Lenke til kommentar
Det er jeg selvfølgelig ikke hvis jeg ikke er villig til å betale det det koster meg å kjøre dit engang.

Som noen lenger oppe i tråden nevnte; har du i det hele tatt økonomi til å ha bil hvis en times tur sprekker hele budsjettet ditt? Du får veie den 200-lappen i bensin (hvis du har en svært bensintørst bil...) mot det du eventuelt kan spare på å ha delkasko hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Av "prinsipp" vil de se bilen din så du ikke kan svindle de, for det er som noen nevner over her, svært vanlig..

 

Jeg har tegnet delkasko på alle bilene mine med en gang, og aldri blitt bedt om å vise bilen,

men forskjellen ligger vel i det at du skal gå opp fra ansvar til delkasko..

 

Forresten forsikret i Gjensidige, men bytter nå siden jeg har funnet noen som er vesentlig billigere (sparer nesten 6000 i året på å bytte)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Av "prinsipp" vil de se bilen din så du ikke kan svindle de, for det er som noen nevner over her, svært vanlig..

 

Jeg har tegnet delkasko på alle bilene mine med en gang, og aldri blitt bedt om å vise bilen,

men forskjellen ligger vel i det at du skal gå opp fra ansvar til delkasko..

 

Forresten forsikret i Gjensidige, men bytter nå siden jeg har funnet noen som er vesentlig billigere (sparer nesten 6000 i året på å bytte)

Hvem da? Og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Jeg byttet nettopp ifra ansvar til delkasko, pga at jeg fikk et mye billigere tilbud hos IF og endte opp med å betale det samme for delkasko hos dem som jeg gjorde for ansvar hos sparebank1.

 

Det var aldri et spørsmål engang om å få se bilen eller noe slikt. At de skal se bilen for å sjekke om skader eller lignende er rart, siden da skulle de jo ha sett bilen når du har bare ansvar også.. siden du kunne ha sagt at du var påkjørt i etterkant eller noe. Virker rart hele greia må jeg innrømme..

Lenke til kommentar

Jeg fikk kun ansvar en gang jeg skulle forsikre en bil (ja, har hatt noen biler), oppdaget det ikke før jeg fikk papirene.

Ringte da inn og ba om delkasko, da sa de (If) at jeg måtte til nærmeste kontor (45min unna) og vise bilen.

Jeg syns dette var unødvendig ettersom det var de som gjorde feil når jeg bestilte, men jeg måtte inn og vise bilen.

Bilen manglet støtfanger bak og tror den hadde en liten sprekk i frontrute. Hun som så på bilen la ikke merke til noe av det. Jeg kommenterte til og med støtfangeren, at jeg hadde ny liggende hjemme, åja sa hun.

Hele visningen tok ca 2 minutter.

 

Den "enkle" måten å øke til delkasko på er å bytte forsikringsselskap. Da spør de ikke om å se bilen.

Lenke til kommentar
Jeg har bare ansvar nå, og vil utvide til delkasko. Bilen er forsikra hos Gjensidige. Fikk beskjed om at jeg må vise bilen min før jeg fikk delkasko, så de kan se at jeg har bilen og at den ikke er skadet. Saken er den at der jeg bor finnes det ingen Gjensidige, og nærmeste ligger 30-45 min med kjøring unna.

 

Kan jeg gjøre noe annet enn å bare finne meg i dette? At jeg må bruke masse ekstra tid og penger for at de skal se bilen kun pga de ikke har kontor der jeg holder til? Synes det er helt ræva... blir jo så sykt tungvidt!

Siden dette er så sinnsykt tungvindt for deg, skjønner jeg ikke at du enten flytter eller bytter selskap...alle byer og store tettsteder kan ikke inneholde alt...som andre sier lenger oppover her, så kan det være en avtale mellom selvskap og takstmann...

 

Dessuten så kan ikke 1,5t være så sinnsykt tungvindt å få lagt til i hverdagen for å få vist bilen til et selvskap du trives med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...