Gå til innhold

Bestilte skjerm fra Multicom 06. sep - ennå ikke på lager!


Anbefalte innlegg

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2374696

 

De skulle få den på lager 10. sep, men datoen har bare flyttet seg fremover. Nå står den på 06. okt! Sendte e-post til kundeservice, og fikk bare beskjed om at det var leverandøren som flyttet datoen.

 

Vil jeg noen gang få tilsendt skjermen? Noen som har like erfaringer?

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er multicom sin feil og ingen andres!

(På lik linje med andre nettbutikker som opererer med håpøse datoer)

 

Hvorfor;

  • MultiCom kunne hatt lager.
  • MultiCom styrer selv hvilken dato de vil vise. De kunne godt valgt "Ukjent" istedenfor en eller annen dato som gir intrykk av at varene er rett rundt hjørnet.

Fotnote:

Jeg ble dritt forbanna på NetShop av samme årsak her for en to/tre uker siden. Jeg dura bort til hentebua i Oslo og var lettere ufin. Etter litt kjefting fra begge parter klarte de å hoste opp en dato (hallelulja!) så nå jeg venter i spenning på om varene ankommer den dato jeg fikk angitt muntlig.

"Antatt" dato på ordren har endre seg 3 ganger siden jeg besøkte dem, men denne stemmer fortsatt ikke med den datoen jeg fikk vite. Disse nettbutikkene vet tydeligvis mer enn hva datasystemet deres gjør.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig i at det er en uting, men da er de i så fall "like ille" alle sammen, og rent praktisk når man i en slik situasjon først har bestillt på ubekreftet dato så er det ingenting Multicom kan gjøre med det (å få varen inn på lager fortere) - uansett hvor mye man bestemmer seg for å kjefte på dem. "ukjent leveringsdato" hadde sikkert vært hakket ærligere, men butikkene hadde også mistet en god del handel på det, så jeg forstår godt hvorfor de velger å heller bruke de ubekreftede datoene fra leverandørene.

 

Og - ironisk nok, om det hadde stått ubekreftet dato i stedet for forventet dato på alle disse varene, så hadde det helt sikkert vært massevis med folk osm ringte inn og ville spørre "når kom den-og-den varen inn da?, og hvorfor har dere ikke et estimat på dette på siden deres??" Folk er aldri fornøyde tross alt... =P

 

Kommentaren om at "de burde bare hatt eget lager" løser jo ingenting. Å ha et lager ville are løst situasjonen dersom Multicom bestillte varene direkte fra leverandørene og ut til kunden, men det har jo ikke en gang noe med Ubekreftet datoene å gjøre, dessuten tror jeg Multicom har eget lager også. Ubekreftet datoene har med å gjøre når leverandøren forventer at neste leveranse er mulig fra produsent, ikke hvor fort de kan poste en pakke. Ubekreftet dato står på varer som Multicom har bestillt fra leverandøren, men som ikke leverandøren kan levere på direkten pga. knapphet i marekdet eller lignende. Da må de vente til ny leveranse kommer - og når den kommer ligger jo i hendene på leverandøren (og produsenten om du vil gå lenge opp i kjeden). Sånn sett forstår jeg veldig godt hvorfor det er helt nødvendig for butikkene å opperere med ukjente/ubekreftede datoer. De kan ikke love noe om at ikke f.eks. produsenten eller et annet ledd i kjeden ikke får en forsinkelse. Eneste alternativ er å holde helt kjeft om varen til den faktisk er på det lokale lageret, men folk hadde ikke vært fornøyd med det heller...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kommentaren om at "de burde bare hatt eget lager" løser jo ingenting.

Et stort eget lager hadde løst det meste, men vært langt dyrere drifte. I dag er ofte butikkens lager egentlig importørens lager og butikkens eget lager er svært begrenset. Varer sendes også direkte fra importører til kunde.

Under førstegangstjenesten var jeg involvert i delelageret for Orion flyene (333 skvadronen). De var aldri tomme. Slikt er antageligvis dyrt, men mulig.

Ubekreftet datoene har med å gjøre når leverandøren forventer at neste leveranse er mulig fra produsent, ikke hvor fort de kan poste en pakke. Ubekreftet dato står på varer som Multicom har bestillt fra leverandøren, men som ikke leverandøren kan levere på direkten pga. knapphet i marekdet eller lignende.

Lagerhold er dyrt og importøren vil søke å unngå for mye lagerhold (på samme måte som nettbutikken selv). Derfor blir det til slutt et relativt lite buffer mellom sluttkunde og produsent.

Da må de vente til ny leveranse kommer - og når den kommer ligger jo i hendene på leverandøren (og produsenten om du vil gå lenge opp i kjeden). Sånn sett forstår jeg veldig godt hvorfor det er helt nødvendig for butikkene å opperere med ukjente/ubekreftede datoer.

Det er litt underlig at logistikk er såpass vanskelig å få til i vår teknologiske verden. Selv om et skip blir forsinka er det utvilsomt noen som vet dette og dermed kan registrere slike data i systemene. Så det burde utvilsomt være mulig å gi et mer eksakt estimat enn auto-flytte-dato-systemet i nettbutikkene, datamaskiner er tross alt funnet opp for en tid tilbake.

For eksempel var NetShop (til slutt) i stand til å gi meg en dato på mine varer (det gjaldt Mist/Lian Li så de er vel importører selv). Ordren står nå på ubekreftet den 02.10.09, jeg vet imidlertid nå at varene ikke vil bli levert fredag, men en del dager senere.

Jeg har kreditt hos NetShop (får faktura) og jeg kan garantere at de ikke er like flytende mht til forfallsdato som de er med egne leveringsfrister. NetShop og/eller MultiCom er neppe bedre eller værre enn andre nettbutikker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du kan ha så stort lager du vil, og det vil ikke hjelpe en døyt ved mindre du (a) har allerede hatt en levanse av produktet og (b) leverandøren kunne/ville levere store nok mengder til at du ikke bare kunne lagre det du skulle elge på kort sikt, men også sørge for at du hadde stor nok marginer til å aldri gå tom for varen.

 

I dataverden spesiellt, der nye produkter kommer hele tiden og gamle fases ut, så er det relativt skjeldent at de to kravene over en infridde, og da hjelper som sagt ikke eget lager - uansett hvor stort det er.

 

Men ja, i tillegg til det så hadde det jo blitt en meget stor eksta ekonomisk utgift å lagerføre alt i store nok mengder til å være sikker på å aldri gå toim for noe. Folk kjøper der det er billigst, og de er ikke villig til å betale for det de faktisk ber om i slike tilfeller.

 

Det finnes ingen enkel løsning på dette problemet - men det stopper ikke folk fra å klage selvfølgelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette er multicom sin feil og ingen andres!

(På lik linje med andre nettbutikker som opererer med håpøse datoer)

 

Hvorfor;

  • MultiCom kunne hatt lager.
  • MultiCom styrer selv hvilken dato de vil vise. De kunne godt valgt "Ukjent" istedenfor en eller annen dato som gir intrykk av at varene er rett rundt hjørnet.

Fotnote:

Jeg ble dritt forbanna på NetShop av samme årsak her for en to/tre uker siden. Jeg dura bort til hentebua i Oslo og var lettere ufin. Etter litt kjefting fra begge parter klarte de å hoste opp en dato (hallelulja!) så nå jeg venter i spenning på om varene ankommer den dato jeg fikk angitt muntlig.

"Antatt" dato på ordren har endre seg 3 ganger siden jeg besøkte dem, men denne stemmer fortsatt ikke med den datoen jeg fikk vite. Disse nettbutikkene vet tydeligvis mer enn hva datasystemet deres gjør.

Litt morsomt at du på ene siden synes det er tåpelig at butikkene opererer med håpløs dato, for i neste øyeblikk kjefter på en ansatt til han hoster opp en dato. Hva gjør den datoen du fikk mer sannsynlig enn den datoen som oppgis på nettsiden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva gjør den datoen du fikk mer sannsynlig enn den datoen som oppgis på nettsiden?

Prinsippielt sett ingenting, men det blir jo allikevel spennede å se om varene faktisk kommer den datoen jeg fikk oppgitt muntlig (det er fortsatt noen dager til den "løper ut").

 

"Antatt dato" på ordren har, som sagt, allerede endret seg 3 ganger siden jeg var innom dem. Så den er ihvertfall å regne som fullstendig meningsløs.

 

Så kan man jo spørre seg om følgende;

 

Hvorfor er "forventet dato" i nettbutikken aldri er mer en 7 dager frem i tid når jeg muntlig får oppgitt en dato over 4 uker senere ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kan jo nevne hvorfor jeg hissa meg så veldig opp over dette denne gangen;

 

Jeg har nå liggende inne 6 bestillinger hos NetShop. 4 av disse inneholdt kun varer som var enten "På lager" eller "Fjernlager 1-3 dager". Jeg fikk altså ingen til "avtalt tid", alle er bestilt for over 12 dager siden.

Jeg har fått 1 ordre (av altså totalt 7, hvorav 5 var "På lager" eller "Fjernlager") de siste 3 ukene.

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med Multicom.

 

Bestillte en hdd de hadde på lager (VelciRaptor) og betalte med visa.

Etter en uke hadde de enda ikke sendt den, jeg ringte å maste, de hadde skjedd en feil.

2 dager etter var hdd enda ikke sendt, uakseptabelt, jeg ringte å avbestillte.

En uke etter hadde jeg enda ikke fått pengene tilbake på konto, jeg ringe å maste, det hadde skjedd en feil.

4 dager etter sendte jeg en "fake" mail, der jeg sa at jeg måtte få tilbake pengene slik at jeg kunne bestille en hel PC fra de. DA ble det fart på sakene.

 

Etter denne hendelsen, som er min eneste erfaring med Multicom, vurderer jeg ikke sjappa engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...