Gå til innhold

Vil bli ungdomsskolelærer og lurer på mine muligheter innen utdanning og fag nå og etter jul..


Sonsol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte litt på ungdomsskolelærer egentlig, men har lyst til å ha mulighet til å hoppe opp til videregående uten å måtte ta et helt nytt studium. Jeg vet ikke om det er mulig?

 

Forøvrig trives jeg i Trondheim, så hvis det er mulig hadde jeg foretrukket å ta utdanningen her.

 

Edit: Leste litt på UiO sine sider. Kan lektor jobbe både på grunnskolen og vgs, mens adjunkt er bare grunnskole?

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Adjunkt aka allmennlærer er rettet mot grunnskolen, mens Lektor er rettet mot vgs +.

Adjunkt kan jobbe på VGS og Lektor på grunnskolen, men dette forekommer SVÆRT sjeldent.

Det er pga faglig tyngde og undervisningstimer, og på grunnskolen skal du gjerne være litt "allsidig" mens du på VGS skal ha faglig tyngde.

 

Jeg har ikke sett på NTNU sine sider, eller HIST for den saks skyld, men det kan du jo alltids gjøre, så ser du hvilke fag de tilbyr.

 

Lykke til med valget ditt ;)

Lenke til kommentar

Takker så meget^^

 

Tipper det blir adjunkt utdanning på meg da. ATM kan jeg ikke si det frister å undervise i hverken fysikk, kjemi eller biologi, men verden ser kanskje annerledes ut om et halvt år :p

 

Edit: På vgs that is.

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har jobbet på ungdomsskole og jeg er realfagslærer og elsker fagene og er ganske god på undervisningsbiten, men det å jobbe i grunnskolen som lærer idag er:

 

70% oppdrager

20% sosionom/papirflytter

10% underviser

 

Ergo, jeg vurderer å få meg en jobb der jeg får gjort noe jeg synes er moro. Nesten hele dagen på jobb er bare skjemaer, retting, lover og regler osv...

 

Bruk heller livet på noe fornuftig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ungdomsskolelærer i engelsk, tysk, samfunnsfag og naturfag. Jeg har nesten seks års utdanning.

 

I dagens skolesituasjon har du veldig lite betalt tid til forberedelse av timen, man bruker helt ekstremt mye tid til andre ting som ikke har med selve faget å gjøre, mange møter, jeg har opplevd; elever som spytter på deg, spytter på golvet, hiver stoler i klasserommet, kaller deg jøde, idiot og mer, og jeg har jobbet fem år, dette fordelt på tre ulike skoler. Jeg er en av de lærere som faktisk er autoritær og tåler mye drit, men det er måte på hva en må tåle. Selv om jeg bruker å jobbe frem til klokken 18.00 hver dag, så rekker jeg ikke å bli ferdig med det arbeidet jeg har.

 

De fleste av mine venner som jeg studerte sammen med har samme oppfatning, elever som ikke arbeider, foreldre som ikke bryr seg og kjefter på lærer fordi ungen dems ikke gjør lekser. En venn av meg som er lærer har fått punktert dekkene på bilen, dette var elever som gjorde. Kjenner andre som f.eks. har fått punktert sykkeldekkene med saks, klippet over sykkelkjedet med et eller annet.

 

30-50% av alle nyutdannede lærere slutter i løpet av 3 år. Bruk google hvis du vil undersøke dette.

 

Snekker, elektriker og murer tjener bedre enn en lærer. Bare det i seg selv er ikke stor motivator for å starte på en fireårig utdannelse etter videregående.

 

Jeg kjenner ei som er vikar i østfold, hun forteller at på hver skole hun er vikar i (noe som blir en del i løpet av et år), så er læreren hun vikarierer for brent ut.

 

Jeg leter etter ny jobb.

 

Beklager skrivefeil.

Lenke til kommentar

Jeg tror at du kan ta bachelor + ppu, da blir du adjunkt.

 

Jeg fatter ikke at du tør å hive deg inn i et yrke hvor minst 30% av lærere med minst 4 års utdanning slutter i yrket.

 

Ta en titt på denne;

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/530907

 

 

Dette er bare noen få linker om problemene:

 

http://www.forskning.no/artikler/2009/juni/223721

 

http://sinnetshelse.no/artikler/utbrente_laerere.htm

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2574575.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6776952

Endret av youbutso
Lenke til kommentar

Trådstarter: jeg vet ikke hvor langt inne i siv.ing-studiet du er; men om du allerede har tatt endel relevante fag så er det mulig å få brukt de i en bachelorgrad og korte ned på antall fag du trenger før du kan gå over på ppu.

 

Flere av de typiske siv.ing-fagene kan innarbeides i en bachelorgrad helt uten videre.

 

På vårsemesteret nå så har du også mulighet til å melde deg av de fagene du egentlig skal ha, og melde deg opp i fag som er relevante for en bachelorgrad, evt. det du vil undervise i.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst til å bli lærer, noe jeg fortsatt satser på å utdanne meg som etter VGS, og på grunn av dette har jeg lenge hørt rundt etter erfaringer og tips fra andre lærere. Det de fleste sier, i hvert fall de som jobber på VGS, er: Klarer du ungdomsskolen klarer du alt!

Høres ut som en tyngre jobb, og jeg selv retter meg inn på VGS etter de rådene jeg har fått. Jeg ser likevel på ungdomsskole som en fin utfording og erfaring å ha med seg. Trives du ikke, kan du jo alltids skaffe deg kompetanse til å undervise andre steder. =)

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at du tør å hive deg inn i et yrke hvor minst 30% av lærere med minst 4 års utdanning slutter i yrket.

 

Hva kan jeg si? Jeg liker utfordringer :p Nå tror jeg at endel som utdanner seg til lærere gjør det fordi det er noe de kommer inn på, og at mange nyutdannede lærere egentlig ikke passer særlig godt i yrket. Jeg er ikke typen til å bli "psyket ut" av ungdomskoleelver, men selvsagt, hvis det viser seg å være særdeles gørr, så blir det verre. Det at jobben består av mye sosial omgang med elevene og kanskje ikke så mye læring som mange kunne tenkt seg til tror jeg heller ikke vil være et problem for meg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er virkelig imponerende at du ønsker å bli ungdomsskolelærer!

 

De lærerne jeg hadde på ungdomsskolen var stort sett fornøyde med jobben sin. Flere av dem synes det er den mest spennende perioden å jobbe med ungdom i.

 

PPU-utdannelsen på NTNU virker veldig bra. Jeg går førsteåret på lektor i nordisk.

 

Og ender du opp med å gå realfag, er du så godt som garantert å få jobb!

 

Det går sikkert an å ta kontakt med dem og høre hva de har å si i forhold til den utdannelsen du alt har og hvordan den eventuelt kan benyttes videre :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...