Gå til innhold

Vil bli ungdomsskolelærer og lurer på mine muligheter innen utdanning og fag nå og etter jul..


Sonsol

Anbefalte innlegg

Jeg skal avslutte siv.ing.studiet mitt etter å ha funnet ut at jeg egentlig vil bli lærer :p Jeg holder til i Trondheim, og ønsker å bli boende her. Dessverre er det for sent å begynne på lærerstudiet på HiST nå. Jeg ønsker å bli ungdomsskolelærer og undervise i matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og muligens engelsk og fransk. Såeh, det er situasjonen :p

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre nå for å forberede meg til studiet? Er det noen fag jeg kan ta ved siden av jobb frem til neste høst? Er det noen studier jeg kan ta som kan være relevante? Hva som helst som kan være greit eller som jeg må gjøre før eller siden uansett. Alle innspill settes pris på^^ Gogogo!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med mindre du klarer å koble ut hjernen vil jeg ikke anbefale å bli ungdomskolelærer... Nesten alle på ungdomskolen driter i skolen. Bli videregående lærer istedenfor, flere som bryr seg om skolen.

 

Da lurer jeg på hvilke skole du går på. ;)

 

Jeg vil også bli lærer på ungdomsskolen, så jeg kommer til å følge litt med her :)

Lenke til kommentar

Er det noen som er, eller kjenner noen som er, ungdomsskolelærer? Er det virkelig kjedelig? Hvordan vil dere beskrive jobben? Prøv å ikke overdriv, og husk at folk har forskjellige interesser :p Jeg lurer litt på hvordan jobben oppfattes. Om det er bare undervisningstime etter undervisningstime, eller om det er forskjellige sosiale events med både elevene og lærerne som gjør jobben variert.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet på barneskolen, vel og merke på de høyeste trinnene der også. Det som skjer nå er at det blir utarbeidet en ny lærerutdanning i disse tider, denne utdanning vil starte av til høsten. Derfor er det ingen som vet hvordan den nye lærerutdanningen kommer til å bli, signaler tyder på at pedagogikk blir høyere prioritert, og det er klart at du må velge, enten 1-7 trinn eller 5-10 (dagens Allmennlærerutdanning/ALU kvalifiserer til hele grunnskolen).

 

Når det er sagt, Realfag er det manko på, Samf. fag, gym og engelsk er det veldig mange som har. Det positive med samf. fag er at det innebærer historie og geografi også.

 

Noen nevner drittunger, og ja det er tilfelle. Ungdommen er i trassalderen og er derfor litt "vanskelige" av seg, men du som lærer må bare kreve autoritet fra første stund. Det er bedre å være streng i begynnelsen, for så å belønne elevene for god arb. innsats og god oppførsel, men dette lærer du også.

 

Ha masse lykke til, fra en som også ville bli siv. ing, men som i stede valgte ALU ;)

Lenke til kommentar
Er det virkelig kjedelig? Hvordan vil dere beskrive jobben?

 

Ingen dager er like, og du kommer til å få mye igjen av elevene. Det er ikke bare time etter time, det er tider hvor elevene kan være utrolig interesserte i hva du snakker om, og det vil være tider hvor man må motivere dem. Dessuten er det alltid hyggelig å snakke med kollegaer på lærerværelset eller på arbeidsrommene ;)

Lenke til kommentar
Vi hadde en vikar og i timene hennes bråkte vi alltid, en dag brast hun ut i vill gråt å sluttet :D

 

noen i klassen sprang ut og spilte fotball :D

 

Og ho har ingenting som vikar å gjøre, med mindre ho tar seg sammen. Er du lærer skal du være en autoritetsperson, og det er ikke mye respekt av elevene hvis du begynner å grine slik foran dem.

 

Og til deg RunarL, er du ingeniør? Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg å kalkulere diverse saker til jeg går av med pensjon. Men folk er jo forskjellige.

Lenke til kommentar
Vi hadde en vikar og i timene hennes bråkte vi alltid, en dag brast hun ut i vill gråt å sluttet :D

 

noen i klassen sprang ut og spilte fotball :D

 

Vi hadde en lignende episode på skolen vår. Noen bør rett og slett ikke være lærere.

 

 

Hvorfor vil du ikke være ingeniør? Mye kjekkere det:)

 

Hvilken ingeniør er du utdannet til?

 

Jeg går på Produksjon og Produktutvilking, men har funnet ut at jeg tror jeg vil trives bedre som lærer^^ Det finnes heldigivs folk som er uenig med meg :p Hvis ikke ville det vært mange lærere og få ingeniører her i landet.

Lenke til kommentar
Man må være adjunkt eller lektor, for å undervise på ungdomsskolen.

 

Adjunkt er det samme som allmennlærer, og det er allmennlærer utdanning du tar for å kunne undervise på grunnskolen.

 

Lektor however er videregående og høyskole

Endret av TheDale
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere kommenterer at trådstarter ikke bør bli ungdomsskolelærer, når trådstarter sier at han vil bli det. Spørsmålet hans er ikke om dere mener han bør bli det eller ikke. Ikke noe i veien med å være ungdomsskolelærer hvis man trives med det.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere kommenterer at trådstarter ikke bør bli ungdomsskolelærer, når trådstarter sier at han vil bli det. Spørsmålet hans er ikke om dere mener han bør bli det eller ikke. Ikke noe i veien med å være ungdomsskolelærer hvis man trives med det.

 

Applaus til deg :D

Lenke til kommentar

Du kan alltids ta en bachelor i noe, for så å ta PPU (praktisk pedagogisk utdanning) som du nevner. Da kan du bli faglærer, men dette er da helst på vgs og høyere utdanning, det er mindre sjans for å få jobb på en ungdomsskole hvis du tar denne utdannelsen, ettersom de ønsker litt fleksibilitet med tanke på fag.

 

Men ja Sonsol, fullt mulig.

 

Hvilke fag interesserer deg? Det er også veldig viktig å tenke på, ikke minst hvor mange undervisningstimer du har mulighet til å få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...