Gå til innhold

[Løst]Velge rett type motstand ( resistor )


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal forøke meg på å berge motorstyringen til min gamle bil.

Har demontert enheten og åpnet den. Har lokalisert 2 stk tvilsomme kondensatorer og en brent motstand. Se bildene:

post-86780-1253968813_thumb.jpg

post-86780-1253968872_thumb.jpg

 

Kondensatorene har lekket ørlite elektrolytt ( brun gugge under kondensatorene . Har funnet riktig type erstatninger for dette på rs-online.com.

Motstanden er jeg derimot usikker på. Som dere ser har det vært en del varme inni bilde her. Legg merke til at loddetinnet har sprutet vekk fra ene foten av motstanden...

 

Info om motsanden: lyseblå keramisk? matteriale. Merket: 1w / 150J og 9N (lest av fra en tilsvarende motorstyring som jeg fikk låne i et par timer)

 

1w = 1watt max belasting

150 tror jeg betyr 15ohm

J: ??

9N: ????

 

Det jeg lurer på er hvilke motstand man kan erstatte denne med?

Sansynlig årsak til at loddetinnet har sprutet? (kan det være brudd i loddepunktet eller er det kraftig strømpuls som har forårsaket dette?

 

ps. Kan ikke se andre skader på printplaten

 

Håper det er noen elektronikk-eksperter pålogget i dag :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

I hvilken grad fungerer ikke motorstyringen da? rudt år 2000 var det "kondensator epedemi" grunnet mye bruk av dårlig elektrolytt av flere produsenter. Hvis resistoren er ødelagt av for høy strøm, er det mest sannsynelig fordi noe annet elektronikk er ødelagt.

Du kan prøve med høyere watt rating på den.

vet ikke hva de andre numrene betyr. Tror ikke det betyr så mye, kansje det kan ha noe med toleransen på resistansen, eks +- 9%

Lenke til kommentar

Jo, jeg fant ut at J står for 5% toleranse.

 

Videre fant jeg ut at det var en "Film Resistor"

På grunnlag av all info sålangt har jeg begrenset utvalget ned til 4 varianter (hos rs.com).

Når lengden på motstanden er 9mm vil jeg gå for denne: http://no.rs-online.com/web/search/searchB...t&R=2140891

 

Jeg tror dette kan være forårsaket av tretthetsbrudd i loddetinnet. En medvirkende årsak kan være de to dårlige kondensatorene, men jeg er ikke sikker.

Som sagt ser resten av printbanene og komponentene helt fine ut så jeg tviler på at det er snakk om for mye strøm gjennom motstanden. Forøvrig var selve motstanden kun misfarvet i endene. Midt på var den forsatt lyseblå. ( varmen spredte seg fra loddepunktene? )

 

Gjør innkjøp av deler, så får vi bare gamble på at det fungerer. Skader ikke å prøve... :)

Lenke til kommentar

OK. Da er komponentene jeg bestilte byttet ut...

Litt som forventet; Motorstyringen fungerer ikke :p

 

Plugget den til i bilen og testet et startforsøk. Ingenting unormalt å observere på printplaten under/etter startforsøket (ingenting røk/smeltet).

 

Har tatt en nærmere titt på motosrtyringens microkontrollere. Lurer på om ikke dette bilde kan fortelle noe ?:

post-86780-1254661428_thumb.jpg

 

Noen som vil komme med en uttalelse?

Fucked IC or not?

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Ja, det var jo akkurat det jeg ville unngå ;). Jeg jobber på bilverksted så jeg har alternativene helt klare for meg btw....

 

Mitt spørsmål var altså: Microcontrolleren på bilde har en liten kul på seg, noe jeg tror kan være et tegn på at den er "svidd". Har for lite erfraring med elektronikk til å bedømme dette selv...

 

Noen som kan gi en kommentar på dette (helst fra en som kan litt elektronikk) ?

Lenke til kommentar

Den har jeg fått løsnet og sjekket grundig visuelt. Nei. Ingenting tyder på varme/ mye strøm på den. Så jeg tror ikke den har blitt rammet....

 

Har to IC'er med kul på, mens den tredje ser normal ut. Skal sjekke på eBay om man kan få tak i slike men jeg frykter det kan bli problemer.

Takk for svar :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Skal sjekke på eBay om man kan få tak i slike men jeg frykter det kan bli problemer.

 

Kjører du Mitsubitshi? Propertiær ECU kontroller chip basert på HC11. Ville ikke tenkt så mye på kulen. Kan du ikke koble opp kortet på benken med strømforsyning?

 

Ingen like biler på hugger'n?

Lenke til kommentar

Kondensatorene er byttet ut pga lekkasje, så det er egentlig ikke noe vits i å synse omkring disse. Forøvrig var printbanen under den ene kondensatoren noe skadet pga elektrolytten som fløt under den. (snart 20år gammel motorstyring)

Simco as bytter ut disse kondensatorene konsekvent ved reparasjon på slike motorstyringer...

Akter ikke å bruke tusenvis av kroner på denne saken derfor spør jeg om tips her.

 

Det jeg skimter på IC'en på bildet er svak utbuling og et snev av missfarging i samme område (brunsvidd?).

Den andre motorstyringen jeg har sett på er helt "lytefrie", derfor mistenker at problemet ligger nettopp i IC'ene. (følgeskade av annen feil).

Tror vi setter strek her, da vi uansett ikke vil kunne si noe med sikkerhet her. Oppdater dersom jeg mot formodning får reparert motorstyringen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...