Gå til innhold

Lodde på ekstra ir-diode? "ir extender"


Anbefalte innlegg

Jeg har en Sagem HD-103C dekoder på en side av veggen. Jeg vil gjerne bruke fjernkontrollen på begge sider av veggen ettersom det er en tv på hver side av veggen som er koblet på samme dekoder.

Det jeg lurer på er: Jeg har en ir-diode fra en radio som jeg ikke bruker. Kan jeg lodde den dioden med 1m ledning sammen med den dioden som sitter i dekoderen ?

Dioden i dekoderen heter 89e4, dioden fra radioen heter N3, de har begge tre bein.

Vil det bli "signal tap" el.

Endret av JungHanz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det nok ikke ir dioder, men lys sensitive transistorer der strømmen er styrt av lyset som kommer inn til den.

 

I dette tilfellet ir lys da det ikke er så heldig at vanlig lys spiller inn.

 

I utgangspunktet ser jeg ikke noe problem med å koble disse to i paralell. Med mindre de er passiv høy eller begge blir utsatt for lys samtidig slik at det går strøm gjennom begge på en gang. Og det da ikke blir nok strøm til begge. Men dette er nok ikke noe stort problem. Det er snakk om små signaler her der det ikke blir noe særlig strøm antagelig alikevell.

 

 

Stusser dog litt på hvorfor transistorene har 3 bein. Uansett lettere hvis du klarer å finne datablad til de. Søk på google med nummer du finner på de og ordet datasheet så skal nok dette ordne seg på ett vis.

Lenke til kommentar

Det er nok en ir-mottager som er avstemt til en bestemt frekvens (38khz?, da er det ikke noe problem med vanlig dagslys. Tre bein er veldig vanlig. Matespenning, utsignal og jord. Grunnen til at jeg ikke tror det kommer til å gå bra er at det sannsynligvis sitter et RC-filter som er avstemt for mottageren i apparatet. Kobler man en til i parallell vil denne RC-kretsen ikke være særlig avstemt lenger, så vidt min hjerne kan skjønne i hvert fall.

Lenke til kommentar

Datablad er helt klart å foretrekke i de fleste sammenhenger, det har du helt rett i. Må ærlig innrømme at jeg ikke er noen ekspert på optokomponenter, jeg heller. Men ville tro at så lenge det sitter en avstemt krets som skal spille sammen med IR-detektoren, så vil en prallel-kobling lage krøll. Men, dette er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar

Det finnes jo ingen slik avstemt krets her. Den er inne i komponenten.

 

Ved å koble i parallell får man 15k pullup men det er antagelig ikke noe problem. Er verdt forsøket.

Men det kan muligens bli et problem med en lang kabel, det blir støy og kapasitiv belastning. Prøv først om det fungerer med en kort kabel.

Som kabel ville jeg prøvd tvisted pair, med signal og jord på et par og supply og jord på det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...