Gå til innhold

er kondis veldig individuelt?


dan83

Anbefalte innlegg

hei

 

er det slik at hvor stort utgangspunkt man har for god kondis er veldig individuelt? Kondis går jo på lunge og hjertekapasitet og siden dette utvikles av testosteron, så skulle man jo tro at personer med høyrere tesosteron nivå har bedre utgangspunkt for å få meget god kondis?

 

Men på en annne side, så finnes det jo kvinner med stål kondis, som er på samme nivå som menn, så er litt forvirrende dette her!? Er vell en del andre ting som spiller inn også regner jeg med?

 

Hvis testosteron spiller en stor rolle, så er det vell også slik at folk som har talent innen styrke også har godt utgangspunkt for å få meget god kondis. Men når er det jo visst at styrke også går en del på åssen type muskel fibere man har:)

 

Jeg derimot, ser ut til å slite med å både øke styrke og kondis, så er vell ikke så heldig fra naturens side:(

 

Litt of topic: øker man kondis mye med å løpe i mye oppoverbakker? Feks hvis man løper opp en bratt bakke til pulsen blir maks, så gjentar man dette 4-6 ganger(med 2-3min pause i mellom) Jeg blir i hvert fall helt utslitt når jeg løper raskt opp en bratt bakke på 50-60m, men føler at dette er bedre trening en å feks jogge i 40 min!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes forskning som peker på at kondisjon er genetisk. Dvs. enkelte blir veldig kjapt i bedre form av trening (VO2max økes og alle de gode tinga), mens andre har ingen/nesten ingen målbar effekt av samme treninga. Finner Linkage 1 og 2 etter et kjapt nettsøk. Så hvis man vil bli i bedre form er det ikke nødvendigvis så lett som å bare begynne å trene, det er muligens bare en myte som spres av de som genetisk har lett for å bli i god form.

Lenke til kommentar

Overalt er det sånn at noen må jobbe mer enn andre for å bli god. I kondisjonsidretter holder det heller ikke bare med innsats, en må også som nevnt ha gode gener. Selv om man kan trene opp VO2MAX på mange forskjellige måter, må en for eksempel også ha et godt løpssteg for å kunne hevde seg i friidrett.

 

Men når det er snakk om vanlig kondisjon blant mosjonister og andre som trener på lavt nivå, så er det ikke så mye annet enn viljen som stopper personen. Men man må så klart ha en strukturert plan og følge den nøye over lang tid!

 

Jeg mener at en vanlig person kan klare en 3000 meter på 10 (11 for kvinner) minutter kun på trening. Altså uten løpstalent

 

for å svare på Offtopic:

Det er forskjell på å løpe 50-60 meter opp en bakke og 40 minutter jogging. Ene er anaerob og produserer melkesyre i musklene, noe som gjør at du føler deg sliten med en gang. Mens ved 40 minutter jogging arbeider musklene aerob og en vil bli sliten en liten stund etter økta. For å bli bedre aerob må en trene aerobt. Så hvis du velger å løpe opp bakker for å trene aerob må du ikke presse over terskelgrensen hele tiden. Da blir det igjen syre i beina og litt mindre effekt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
er det slik at hvor stort utgangspunkt man har for god kondis er veldig individuelt? Kondis går jo på lunge og hjertekapasitet og siden dette utvikles av testosteron, så skulle man jo tro at personer med høyrere tesosteron nivå har bedre utgangspunkt for å få meget god kondis?

 

Har også mye med hvordan musklene i beina er

Blir litt feil å si at hjerte- og lungekapasiteten utvikles av testosteron. Testosteron styrker, så har altså noe å si, men ikke så mye så du kanskje tror.

 

Jeg derimot, ser ut til å slite med å både øke styrke og kondis, så er vell ikke så heldig fra naturens side:(

 

Tren, sov og ha et godt kosthold, deretter smør deg med tålmodighet :-)

Lenke til kommentar
Kondis går jo på lunge og hjertekapasitet og siden dette utvikles av testosteron, så skulle man jo tro at personer med høyrere tesosteron nivå har bedre utgangspunkt for å få meget god kondis?

 

Kondisen min er helt på tryne og som 11 åring begynte jeg å få hårvekst, som er ganske tidlig. Det kommer vel av testron og veksthormoner riight?

Styrken min er helt grei men kondisen helt på tryne, så ganske indivudelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...