Gå til innhold

Hva er neste skjermkort fra Nvidia og når kommer det?


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser utrolig snæxy ut for GPGPU det der. Ifølge whitepaper klarer Fermi 256 double precision FMA ops/clock og 512 single precision FMA ops/clock. For en som har lyst til å ta mastergrad innen computational physics på GPGPU så høres det utrolig bra ut. Slår så vidt jeg kan forstå AMD ganske grundig på det punktet, så jeg tror nesten jeg skal smøre meg med tålmodighet og vente til Fermi kommer. Hadde egentlig planlagt et HD 5870 men double-ytelsen til Fermi er bare for god ser det ut til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Grunnleggende sett så har vel amd og nvidia satset på noe ulike tilnærminger og dte avgjørende er vel hva som vinner med tanke på hva som støttes i spill fremover.

Ville vel vært rart om nvidia ikke svarte på atis nye superkort (5850 og 5870) før til neste år.

Hvis de da såvidt slår ati, så er jo ati klare med 5890 eller hva de velger å kalle sakene sine.

Jeg kjenner heller ikke til hvilke støtter som ligger i win 7 og lignende.

 

http://pchardwareblips.dailyradar.com/stor...wins-over-5870/

 

Så har man jo tilkoblingene, hvor ati leverer kortet både med hdmi og displayport.

 

Nvidia med dagens SLI Multi-GPU Technology, Nvidia 3-veis SLI klar, Nvidia CUDA-teknologi, Nvidia PureVideo HD-teknologi, Nvidia PhysX-Ready i forhold til ati sin

Stream-teknologi, Avivo HD Technology, ATI CrossFireX Technology, ATI PowerPlay-teknologi, Video Transcoding (AVT)

 

Deler av ati sine nyheter, som dx 11 støtte, vil det vel ta litt tid før man får brukt skikkelig og driverne er vel ikke perfekte de første gangene.

Men ser jo at ati har bedre tilkoblingsmuligheter, lavere temp og strømforbruk, minst like lavt støynivå, bedre ytelse enn nvidia gtx285 og tilsynelatende gjør det meste riktig.

Er bare litt forundret over at nvidia som har hatt ytelsestronen lenge, plutselig ligger knust og trampet på i veigrøfta og tilsynelatende har tapt kampen i lang tid fremover.

Synes de burde kommet med noe denne uken allerede...

Lenke til kommentar
Med 40% flere transistorer enn Radeon 5870 blir den nok ikke billig. Den har ingen tesselator enhet, men har den TMU'er Raptor eller har nVidia virkelig tatt skrittet over til rent programbare flops? :)

Det blir uansett spennende å se hva den klarer.

Brikken blir fysisk mindre enn GT200b har jeg blitt fortalt.

Ingen HW tesselator. nVIDIA mener selv at de kan gjøre det mer fleksiblet med shadere, så gjenstår det å se om det stemmer...

Kortet har etter hva jeg har forstått både TMU'er og ROP's. Skal i møte her i Norge med folk fra nVIDIA i slutten av oktober, skal se hva jeg kan få ut av info da.

 

 

1. Ville vel vært rart om nvidia ikke svarte på atis nye superkort (5850 og 5870) før til neste år.

 

2. Hvis de da såvidt slår ati, så er jo ati klare med 5890 eller hva de velger å kalle sakene sine.

 

3. Er bare litt forundret over at nvidia som har hatt ytelsestronen lenge, plutselig ligger knust og trampet på i veigrøfta og tilsynelatende har tapt kampen i lang tid fremover.

Synes de burde kommet med noe denne uken allerede...

1. De påstar hardnakket at de skal lansere produkter i begynnelsen av desember, men ikke i store volum. Det kommer først i januar.

 

2. Tviler på at vi ser noe 5890 fra AMD med det første.

 

3. Trampet på i veigrøfta er veldig over-statemet. Vi vet ikke noe om hvordan Fermi yter enda. Dessuten er Fermi en helt ny arkitektur, 5870 er kun en oppdatering av 4870. Man må nesten regne med litt forsinkelser på en helt ny arkitektur, enten man heter nVIDIA, Intel eller AMD.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...