Gå til innhold

Kalibrering av TV-apparater - dine tips


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Har en Samsung LE-46A656 satt opp med innstillinger jeg fant på et annet forum og som passer meg utmerket:

 

 

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=757072&page=4

Modell: LE-46A656

Post 52

 

 

 

Yeah man. However, I think I've cracked it.

 

I now have the ultimate settings, I'm so happy with the PQ now, I still can't believe just how good it looks. A BIG thanks to John Hodson for the White Balance settings, these have made a huge improvement! Following those settings, I've tweaked them slightly to make, what I feel, the ultimate setting. Following those settings, I made some minor changes, and really enjoyed watching Spiderman the other night. However, I watched Pirates of the Caribbean last night, and found they were just a tad too bright, as the blacks looks a little too grey. So I've made some more changes and I'm pleased to say I think I've cracked it. John's White Balance settings make the picture darker, hence why the backlight it up more than normal and also the brightness, as a result, this definately helps the black crush issue which is brilliant! My final settings use the HDMI Black option, so the screen is a little darker, but it's up to you if you want it or not. OK, here goes... Chaps, give this a go and let me know what you think.

 

Backlight - 5

Contrast - 95

Brightness - 60

Sharpness - 5

Colour - 56

Tint - 46/54

 

Black adjust - off

Dynamic Contrast - off

Gamma - +1

Colour Space - Auto

 

White Balance:

R-offset - 15

G-offset - 15

B-offset - 14

R-Gain - 19

G-Gain - 15

B-Gain - 26

 

Flesh Tone - 0

Edge Enhancement - off

 

Colour Tone - Warm 1

Digital NR - off

HDMI Black Level - Low

 

Energy Saving - Low - IMPORTANT

 

I feel these settings are superb for watching Blu-rays via a PS3. I have my PS3 setup so that the AV output is RGB, not automatic. You will need to do this if you want to control the HDMI Black Level. Also, make sure you have RGB range set to LIMITED and not full.

 

I advise using virtually the same settings for gaming as well. Change the backlight from 5 to 6, change the colour tone from Warm 1 to Normal and change the sharpness to 25.

 

If you feel the blacks are too much with the settings above, you can turn the HDMI Black Level to Normal, but you will have to adjust the brightness to match. With these exact settings, if I turn the HDMI Black Level to Normal, I would then adjust the Brightness from 60 to 50. Like I said earlier, I watched Spiderman with the HDMI Black Level on Normal and it was excellent. But if you want to take a little risk of black crush to get an ever better experience, run the settings EXACTLY as I have posted above.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har tre spørsmål. Er det noen som vet om gode instillinger for Sony KDL 40HX75G, eller hvor jeg kan finne det?

 

Finnes det kalibrerings-cd/dvd-plater, og hvor jeg eventuelt får kjøpt det?

 

Eksisterer det ferdiglagde instillinger som man kan installere via usb-minnepinne eller lignende?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

 

Trenger hjelp med kalibrering av

UE55F7005 ?!?! kan noen hjelpe meg??

 

Holder på med å kalibrere min LG TV for tiden også (Det er plasma så den må kjøres inn litt før sildet kalibreres). BEste tipset jeg kan gi deg er å laste ned AVSHD, dette er en gratis kalibrerings DVD/blueray. Den har alle de nødvendige mønsterene og har en grei gjennomgang av hvordan du skal kalibrere TV-er.

 

Du burde også skaffe deg ett såkalt "blue filter" for kalibreringsprosessen, det kan hende at din TV har et innebygd filter (sjekk manualen din) og i det tilfellet så kan du bruke det istedenfor. Om ikke så skaffet jeg mitt her.

 

Jeg håper dette hjelper deg på rett vei, og jeg ønsker deg lykke til med kalibreringsprosessen.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er det ikke langt enklere å kjøpe en billig hardware kalibrator til skjerm; fest til skjerm koble pc opp via HDMI og kjør gjennom med manuelle justeringer av skjerm inntil fargene/lys og kontast sitter i henhold til måler. Mye enklere enn å drive tolkninger etter syn mot testbilder - det blir aldri rett. Øyne har en tendens til å tilvenne seg de mest mystiske ting (f.eks når man fargekorrigerer foto; alt ser tipptopp ut... man går bort fra skjerm for så å komme tilbake igjen for å se at det er kraftig fargestikk av f.eks grønn....

 

Så bruk målinger; ikke tolkninger hva man synes ser rett ut ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Er det ikke langt enklere å kjøpe en billig hardware kalibrator til skjerm; fest til skjerm koble pc opp via HDMI og kjør gjennom med manuelle justeringer av skjerm inntil fargene/lys og kontast sitter i henhold til måler. Mye enklere enn å drive tolkninger etter syn mot testbilder - det blir aldri rett. Øyne har en tendens til å tilvenne seg de mest mystiske ting (f.eks når man fargekorrigerer foto; alt ser tipptopp ut... man går bort fra skjerm for så å komme tilbake igjen for å se at det er kraftig fargestikk av f.eks grønn....

 

Så bruk målinger; ikke tolkninger hva man synes ser rett ut ;)

Vet ikke jeg, derfor jeg spør her ;)

er dette noe og bruke? https://www.hifiklubben.no/unsorted/-hi-fi-klubbens-kalibrerings-disk/

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

 

Er det ikke langt enklere å kjøpe en billig hardware kalibrator til skjerm; fest til skjerm koble pc opp via HDMI og kjør gjennom med manuelle justeringer av skjerm inntil fargene/lys og kontast sitter i henhold til måler. Mye enklere enn å drive tolkninger etter syn mot testbilder - det blir aldri rett. Øyne har en tendens til å tilvenne seg de mest mystiske ting (f.eks når man fargekorrigerer foto; alt ser tipptopp ut... man går bort fra skjerm for så å komme tilbake igjen for å se at det er kraftig fargestikk av f.eks grønn....

 

Så bruk målinger; ikke tolkninger hva man synes ser rett ut ;)

Vet ikke jeg, derfor jeg spør her ;)

er dette noe og bruke? https://www.hifiklubben.no/unsorted/-hi-fi-klubbens-kalibrerings-disk/

 

Denne krever fortsatt tolkninger fra deg og ditt syn... det blir i beste fall i området; aldri korrekt.

 

Jeg tror denne gjør en langt bedre jobb:

http://www.fotovideo.no/Data/Kalibrering/X-Rite/X-Rite-i1-Display-Pro-Colorimeter-m-glassfilter-og-i1-Pro-kalprogram125485-p0000140096

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke langt enklere å kjøpe en billig hardware kalibrator til skjerm; fest til skjerm koble pc opp via HDMI og kjør gjennom med manuelle justeringer av skjerm inntil fargene/lys og kontast sitter i henhold til måler. Mye enklere enn å drive tolkninger etter syn mot testbilder - det blir aldri rett. Øyne har en tendens til å tilvenne seg de mest mystiske ting (f.eks når man fargekorrigerer foto; alt ser tipptopp ut... man går bort fra skjerm for så å komme tilbake igjen for å se at det er kraftig fargestikk av f.eks grønn....

 

Så bruk målinger; ikke tolkninger hva man synes ser rett ut ;)

Vet ikke jeg, derfor jeg spør her ;)

er dette noe og bruke? https://www.hifiklubben.no/unsorted/-hi-fi-klubbens-kalibrerings-disk/

 

Denne krever fortsatt tolkninger fra deg og ditt syn... det blir i beste fall i området; aldri korrekt.

 

Jeg tror denne gjør en langt bedre jobb:

http://www.fotovideo.no/Data/Kalibrering/X-Rite/X-Rite-i1-Display-Pro-Colorimeter-m-glassfilter-og-i1-Pro-kalprogram125485-p0000140096

Det skjer ikke.. kan snart kjøpe et nytt tv for den prisen...

TV brukes til mest Film, pc spilling, PS3, Netttv osv.. gidder ikke koste mye på det..

men som sagt, vanskelig og bedømme når det er bra og ikke...

Lenke til kommentar

Finnes billigere utgaver som gjør en bra jobb også. Spørsmålet er om man ønsker helt korrekte farger på tv'en eller ikke. Jeg bruker det på pc skjerm siden jeg jobber med foto (greit med rett farger da). Så ikke så vanskelig å hekte den opp til tv'en en gang i blant for å få kalibrert den også. Panelenes farger "drifter" litt over tid, så greit å kalibrere et par ganger i året som minimum.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Finnes billigere utgaver som gjør en bra jobb også. Spørsmålet er om man ønsker helt korrekte farger på tv'en eller ikke. Jeg bruker det på pc skjerm siden jeg jobber med foto (greit med rett farger da). Så ikke så vanskelig å hekte den opp til tv'en en gang i blant for å få kalibrert den også. Panelenes farger "drifter" litt over tid, så greit å kalibrere et par ganger i året som minimum.

Er klart om du driver med foto, så kan jeg skjønne du vil få det perfekt :)

men jeg vil bare ha et bedre bilde som jeg kan være fornøyd med.

 

Men uansett, takk for at du tok deg tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...