Gå til innhold

Lite kompaktkamera med RAW (til klatring)


Anbefalte innlegg

Jeg bruker nå Nikon D90 til fotografering, også på turer og klatring, men av og til ønsker jeg et lite kamera som jeg kan hekte i lårløkka på klatreselen når jeg ikke har med sekk oppover i klatreveggen. Typisk på korte klatreturer i nærmiljøet.

Hittil har jeg brukt Ixus 860IS til dette, men jeg blir veldig misfornøyd med bildene. Ikke bare fordi jeg er vant til bildene fra skikkelige kamera som D70 og nå D90, men hovedsakelig fordi bildene får svært stygge JPEG-artifakter som jeg trodde man bare så på mobilkamera.. I tillegg tror jeg støyreduksjonen i kameraet gjør dem ekstra stygge (jeg ville heller hatt støy om jeg kunne velge). Kameraet er kanskje lagd for den store mengden av folk som bare vil se bildene på facebook, ikke for de som vil bruke dem til noe mer.

Så spørsmålet mitt er: Hvilket kompaktkamera burde jeg kikke på, om jeg ønsket et lite kamera som tar gode bilder i RAW-format?

 

Jeg prøvde meg på et søk i produktguiden med RAW-format som kriterium, og de fleste av disse er jo rimelig svære kamera som ikke er egnet til denne bruken (da kan jeg like gjerne ta med D90).

Jeg valgte ut de som så minst ut av disse og prøvde en sammenlikning der f.eks. S90 kom forholdsvis bra utav det med tanke på vekt.

Til slutt prøvde jeg en kjapp sammenlikning på S90 vs Ixus860 og forskjellen i størrelse er ikke avskrekkende.

 

Mens jeg skrev denne tråden har jeg forsåvidt funnet ut endel på egenhånd - men er det likevel noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har peiling på ting, men jeg drister meg likevel frempå. Jeg tviler nemlig på at styggedommen i de bildene du nevner har noe å gjøre med jpg-artefacts. I hvert fall i disse kameraenes høyeste kvalites-setting er ikke jpg-grums det man først får øye på. Elendigheten skyldes vel heller at de små linsene ikke holder mål i forhold til ccd brikkens høye oppløsning, og så kommer digital støy i tillegg.

(Det ville ikke hjelpe det spøtt om et slikt kamera hadde hatt "raw").

 

Du vil sef aldri få noe som ligner på kvaliteten på dine store kameraer, men jeg ville i ditt sted prøvd å få tak i et av de utgåtte Fuji finepix f20, f30, f31. Disse hadde en spesielt støysvak ccd som Fuji desverre gikk bort fra når markedsvdelingen presset på i jaget etter mega megapixler. Trærne vokser ikke inn i himmelen, men det var utrolig hva de småtassene noen ganger kunne prestere uten blitz under lyssvake forhold, om man unngikk høye iso settinger (og motlys). Oppløsningen er ikke spesielt høy og jpg kvaliteten kunne vært bedre (ingen raw!), dog allikevel.

 

Hadde hørt om disse modellene og kjøpte et 'refurbished' f20 på eBay til en bekjent (ca 750 kr) for et år siden. Knipset naturligvis noen bilder før jeg leverte det fra meg.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Hm. Ja, mulig du har et poeng der. Kanskje jeg blir skuffet rett og slett fordi jeg ser på bildene i 100% og kameraet har altfor høy oppløsning.

Jeg har forsåvidt en følelse av at det kan være støyfjerningen, ikke JPEG-artifakter, som er problemet. Jeg kan gi et eksempel, her er et bildeutsnitt i 100% (problemene er ganske tydelige i hele utsnittet):

post-16352-1253584143_thumb.jpg

Bildet er tatt med optimale lysforhold, ISO 80, blender f/5.6 og lukkertid 1/1000, så jeg ser i utgangspunktet ingen grunn til at det skal bli så dårlig.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Ja, enig, det er ufyselig med den der støyfjerningen. (Nå skjønner jeg hva du mener) Ser ut som det er malt med vannfarger, eller no. Skulle tro det gikk an å så den efffekten av i de fleste tilfeller. Å skyte i raw format vil vel uansett være litt å skyte spurv med kanoner.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Typisk "alt-for-mange-megapixler-i-kompaktkamera"-støy. Man kan typisk ikke bruke kompaktkamera-bilder i 100% crop. Skal du ha små utsnitt til den slags bruk, så bruk heller et kamera med kraftigere tele, så du slipper å croppe til 100%.

 

Er selv veldig begeistret for LX3 - men det har ikke akkurat tele - det er 24-60mm. Men du, så flotte bilder! (Har veldig lyst på det selv..) :)

 

Men - ville ikke klatret med det. Tror du skal kikke etter et sprutsikkert og støtsikkert kamera - så "varer" det lenger. ..Og slå samtidig fra deg tanken om å bruke bildene fra det kameraet i 100% crop. Strengt tatt bør man heller ikke en gang bruke bilder fra speilreflekskameraer i 100%. :)

Lenke til kommentar

Om du ønsker god kvalitet uten støyfjerningsartefaktene du irriterer deg over må du ganske enkelt over på kameraer med større sensorer. Og da passer jo disse nye MFT-kameraene veldig godt. Jeg ville absolutt anbefalt deg å ta en titt på det nye Panasonic DMC-GF1 og utstyrt det med et pannekakeobjektiv;

det er mindre og billigere enn Olympus EP-1, og det har raskere autofokus.

gf1_hero.jpg

Selvfølgelig mye dyrere enn et vanlig kompaktkamera, men du får det du betaler for.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Panasonic-kameraet så interessant ut, men som du sier er det forholdsvis dyrt til å være et "ekstra-kamera", og med objektiv blir det dobbelt så stort og tungt som Ixus'en. Så da blir det nok litt for svært til å henge på lårløkka, og hvis jeg først skal ha det i sekken kan jeg vel like gjerne bruke D90 (selv om det er litt tungt).

Uansett, takk for mange tips!

Lenke til kommentar

There is no silver bullet :)

 

Det er veldig få kompaktkameraer som vil passe kravene dine:

 

Panasonic LX3 er vel minste kompaktkamera med RAW. Jeg har brukt det, og du vil fremdeles få disse effektene du snakker om over om du blåser det opp til 100%, men i mindre grad.

 

Canon G10 er et annet alternativ: mer fleksibel opptikk, men har en vekt(380g) og en størrelse som kan matches av Panasonic GF1 m/17mm.

 

Ingen av disse er vanntette eller støtsikre til noen grad.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å søke på digitalkameraer i prisguiden, velge "Flere valg" og så velge "Ja" på RAW-format. https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=6&mode=advanced

 

Det er en god del modeller å velge mellom, Ricoh har tre, men det er vel GX100 som er mest aktuellt. Japan Photo har et bra tilbud med kameraet + elektronisk søker til 2500.

 

Problemet er at du vil se spor av støyfjerning selv på laveste Iso med dette, og alle andre kameraer i denne klassen. Selv LX3 som har "bare" 10MP og en av de større sensorene har dette problemet selv om det ikke er like synlig som på bildet du viste.

 

Det letteste kameraet i denne klassen er nok Panasonic FX150 fulgt av Canon S90. FX150 er også minst, og jeg har vært litt fristet av dette selv om testen ikke var overveldende positiv. FX150 har 14MP og selv om sensoren er relativt stor blir det veldig høy pikseltetthet, og det er vel ikke akkurat det du er på jakt etter. Canon S90 som er litt tyngre og større har imidlertid 10MP og det er mer moderat og det laveste (sammen med LX3, G11 og Gr Digital III) du får i dag på et avansert kompaktkamera med RAW. Har ikke sett noen tester av S90 ennå, men det ser lovende ut. Akam la ut en preview-artikkel for noen dager siden.

 

http://www.akam.no/artikler/canon_powershot_s90/72066

 

FX150-testen: http://www.akam.no/artikler/panasonic_lumi...c-fx150/54610/1

Endret av se#
Lenke til kommentar

hei anderfo,

 

Jeg gikk gjennom samme undersøkelsen i våres angående kamera og klatring. Jeg gikk for en LX-3 etter å ha vurdert g10 og tilogmed systembytte til olympus 420 for å få et lett speilrefleks.

 

Etter en sommer med noen fler-taulengders turer har jeg innsett at lx3´en desverre er for stor. Den blir for ofte liggende i sekken for mye av tiden siden den er for stor til å ha i en lomme på bukse/jakke og jeg ikke har funnet noen bra måte å ha den over skulderen på.

 

Jeg kjøpte en liten kamerabag for å ha over skulderen, men den svinger bare rundt, blir dinglende foran og etterhvert rimelig irriterende.

 

Hvordan drar du med deg kompaktkameraet når du er på tur? Kanskje du har noen tips som hjelper meg?

 

Siden GF-1 er like stor som lx-3 og g10 og at man får en dårligere vidvinkel gjør at jeg ikke prøver dette heller.

 

Jeg vurderer nå å gå for en mindre og mer lommevennlig variant. Kanskje Panasonic ZX-1 som nettopp ble lansert. Jeg vil heller ha bilder med middels bildekvalitet enn ingen bilder i det hele tatt.

 

Eventuelt så tar jeg med yashica t5´en som vil levere knall bilder uten støy ;) Værtettet er den jaggu også.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg er stadig på leiting etter et bra kamera til turer og klatring, så jeg sjekket nå innom denne tråden (som jeg startet for 2 år siden) og oppdaget at jeg aldri fikk lest de siste svarene her...

 

Jeg har sjekka markedet på nytt nå, og det er fortsatt få små/lette/solide kompaktkamera som både har vidvinkel, RAW-format og lav/justerbar støyfjerning.

(RAW-format medfører antakelig at man har full kontroll over eventuell støyfjerning)

 

Er det noen her som har "fulgt med" på markedet den siste tida og kan tippe på hvilket kamera som kan passe meg?

Mine krav til kamera står fortsatt øverst i tråden.

Hva jeg har funnet ut så langt i dag:

  • Det kan høres ut som Panasonic LX-5 og Olympus XZ-1 er litt i overkant stort/tungt for denne bruken.
  • Canon S95 er kanskje aktuell? Den er litt mindre og lettere. Men den ser kanskje ikke veldig solid ut.
  • Sony TX10 er bittelite og ser hendig og solid ut, har også bra vidvinkel, men den mangler RAW...hva med støyfjerningen, kan den justeres?
  • Panasonic ZX-3 er ganske lite, har også bra vidvinkel og mer tele enn de andre, men den mangler også RAW og jeg vet ikke om man kan justere støyfjerningen?

En sammenlikning av disse 5 alternativene er =133395&ids[]=132651&ids[]=143383&ids[]=131124&ids[]=119274"]her.

Er det noen flere som kan være egnet?

 

Hvordan drar du med deg kompaktkameraet når du er på tur? Kanskje du har noen tips som hjelper meg?

Ser at det er to år siden du spurte, men jeg svarer likevel ;)

På tur har jeg vanligvis Ixus'en i en bitteliten lowepro-veske som jeg fester rett på skulderstroppa på sekken, eller eventuelt på lårløkka på klatreselen. Kameraet henger da godt fast, riktignok bare med en borrelås og en knapp, men dette har fungert supert i 3 år nå så da er det vel trygt nok ;)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

S95 + "idiotforsikring" fra japan photo er nok løsningen jeg ville gått for. Lite, lett og god kvalitet, og hvis du knuser det så får du nytt...

 

Enig i at S95 er et av de beste alternativene, spesielt pga størrelse. Du kan også sjekke Samgsung WB2000 som har RAW, bra vidvinkel, ikke så verst blender (på vidvinkel) og har fått en god del positive omtaler. Billig er det også, sannsynligvis på vei ut.

 

Fuji har også et med RAW, F550 EXR, men det har ikke fått så bra kritikker.

 

Ellers er det synd at ingen av de vanntette har RAW, ville vært ideelt klatre/turkamera.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. De mest aktuelle har jeg samlet =133395&ids[]=131124&ids[]=119274&ids[]=123890"]her nå.

S95 er jo også et par år gammelt nå - betyr det at det snart er på vei ut?

Er det noen etterfølgere på vei for noen av disse, uten at jeg har fått det med meg?

 

Fant også Samsung WB210, som mangler i prisguiden her. Den er forholdsvis ny. Leita litt rundt på nettet og fant ut at den er forholdsvis liten&lett, og har brennvidde ned til 21mm-ekvivalent. Fant et sted at den støtter RAW, men på Samsungs sider står det ikke noe om det...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

S95 kom for snart et år siden, erstattet det nesten like S90 som da var et år. Godt mulig det kommer ennå en ny versjon i år. Forskjellene er vanligvis små, men kan du vente et par tre uker så lanserer vel Canon sine nye modeller.

 

Aldri hørt at WB210 har RAW.

Lenke til kommentar

S95 kom for snart et år siden, erstattet det nesten like S90 som da var et år.

OK, det sto 19. august 2009 på S95 i prisguiden, men nå ser jeg at prishistorikken ikke starta før i 2010.

Kanskje ikke så mye vits i å vente på neste modell, det tar vel litt tid før den kommer i salg og så må man vente på neste igjen ;)

(men hvis S95 synker i pris når en ny modell kommer, kan det jo være et poeng i å vente et par uker..)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

S95 kom for snart et år siden, erstattet det nesten like S90 som da var et år.

OK, det sto 19. august 2009 på S95 i prisguiden, men nå ser jeg at prishistorikken ikke starta før i 2010.

Kanskje ikke så mye vits i å vente på neste modell, det tar vel litt tid før den kommer i salg og så må man vente på neste igjen ;)

(men hvis S95 synker i pris når en ny modell kommer, kan det jo være et poeng i å vente et par uker..)

Jess, da har det skjedd!

S100 ble lansert for en liten stund siden - og nå selges plutselig S95 til 1995kr på fotovideo :)

Prishistorikken for S95 er her og jeg kan se at den stort sett har ligget mellom 2500kr og 3000kr. Prisene på S100 ser ut til å ligge på 3500kr og oppover.

 

Dermed går jeg for S95!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...