Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tilsynelatende tilfeldige krasjer


Anbefalte innlegg

Heisann. Kjøpte ny hjemmeserver i mai, og har hatt problemer med den helt siden vi fikk den. Jeg dimmiterte fra forsvaret først nå nylig, så har ikke fått sett på problemet før nå.

 

Symptom: Maskinen restarter seg / får blåskjerm helt "tilfeldig". Klarer ikke å se noen sammenheng i oppgavene maskinen kjører når den krasjer. Dette skjer mellom 3 ganger i timen til 2 ganger i uka.

 

Maskinvare:

Kjøpt i mai 2009:

Grafikkort: ASUS VGA-Card Radeon HD3450 256MB PCI-E 2xDVI TV-Out Retail (EAH3450/HTP/256M)

Hovedkort: GIGABYTE MB GA-EP45-DS3L C2D DDR2 LAN DIMM PCIE SATA2 FSB1600 (GA-EP45-DS3L)

Prosessor: INTEL Q9400 2.66G 6MB 1333MHZ C2 QUAD PROCESSOR (BX80580Q9400)

Minne: OCZ TECH DDR2 PC2-8500 Blade Heatspreader 1066MHz 4G (2x2gb) Kit 5-5-5-18 2.1V (OCZ2B10664GK)

PSU: Har prøvd to forskjellige. Akkurat nå kjører den en chieftec 750W.

Kjøpt februar 2007:

Harddisk: Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2

 

- Har også en raidkontroller og 4x1TB disker i RAID5, men dette har jeg koblet ut og problemet er fortsatt der, så det kan ikke være dem.

 

Har prøvd både linux (ubuntu 9.04) og windows server 2008. I linux restartet den bare, i windows får jeg blåskjerm. Det rare er at disse blåskjermene er forskjellig fra hver gang. Det er skjeldent samme feilmelding.

 

Har kjørt memtest86+, se vedlegg. Jeg tolker det der som at den har kjørt i 2 timer og 20 min? Men den hadde stått på minst 16 timer. Men den burde ikke klart å boote tilbake i memtest dersom den hadde krasjet. Skjønner ikke det der..

 

Har flashet BIOS til nyeste fra gigabyte sine nettsider. (Jeg bestilte GA-EP45-DS3L fra amentio, men fikk GA-EP45-DS3. Dette merket jeg ikke før i går da jeg prøvde å flashe feil BIOS oppdatering.)

 

Noen ideer?

post-5988-1253558623_thumb.jpg

post-5988-1253558638_thumb.jpg

post-5988-1253558647_thumb.jpg

post-5988-1253558663_thumb.jpg

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte også dette så ut som RAM relatert, siden det er forskjellige type errors som kommer frem. Jeg ville fult opp med en full stabilitetstest på RAM dersom bytting av slots så ut til å ha en effekt - for å se om det helt eliminerte problemet.

 

Nøyaktig hvorfor det skjer er dog vanskeligere å svare på :) Det kan være mange mulige grunner til det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvilken spenning kjører du minnet på(ja jeg ser at det står 2,1V i data for minnet)? Default i BIOS vil typisk være 1,8V, det er for lavt til å kjøre på 1066Mhz-du bør ha 2,1V. Om problemet oppstår igjen kan det være verdt et forsøk å sjekke/justere spenningen evt justere ned hastigheten på minnet

Lenke til kommentar

hei! sitter i så og si samme klemma som deg, med stasjonærmasina mi.

Har fått lignende blåskjermer, med kode 1A, 50, og etc, ting som relateres til minnet.

Fikk i fjor høst nytt minne fra butikk på garanti, men sliter ennå med det samme.

Har bytta om på brikkene og så kjører alt flott noen uker/mnd, nå har det kjørt flott i 1 mnd, så begynte på det på igjen i morges.

Antar det må være hovedkortet mitt som faktisk friterer minnet mitt.

Så vær obs på at det kan være hovedkortet ditt om feilen senere er tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...