vikingkylling Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 (endret) CHAMPIONS ONLINE Superhelter. Du er sterk nok til å løfte en bil so om det var en pappeske, tåler å bli skutt, kan fly, har røntgensyn, kan skyte lyn ut av hendene og så videre. Hvem har ikke lyst til å alt dette? I Champions Online får du sjansen. Som i City of Heroes er dette et MMORPG der du lager din egen superhelt og prøver å redde verden uten å måtte dra ned i en kjeller og drepe ti rotter eller hente ved. Tvert imot har romvesener angrepet byen allerede og nesten ødelagt den, så det haster å finne helter som kan redde det som fortsatt kan reddes. Du må fortsatt gjøre små ting som å lære å blokke (mer om det etterhvert) og slå i stykker ting for å vise at du kan, øh, slå i stykker ting, men det er fort gjort. Deretter kastet du rett ut i det og holder deg der. Som i de fleste andre MMOer starter du med å lage en karakter du vil spille. Til forskjell fra de fleste har du ikke noen egentlig klasse her, men får velge mellom en hel rekke startkrefter. Du kan for eksempel velge mellom å ha klør alà Wolverine, two sverd/økser, to pistoler, magi, superkrefter, være ekspert på gadgets og så videre. Om det av en eller annen grunn ikke er nok ting å velge i kan du til og med lage en egen karakter helt fra scratch. Hva med pistoler og magi? Mørke og kampsport? Deretter må du jo selvsagt ha et kostyme. Enhvert superhelt med respekt for seg selv har jo det. Det morsomme er at du har et enormt utvalg av kostymer, så du kan ha det mye moro her. Du kan velge alt fra fargen på øynene til hvordan han eller hun skal gå til om du vil ha en hale eller ikke. Selv lagde jeg en liten revejente med revehale, reveører og klør som løp på alle fire, og jeg presterte å gi henne det utrolig originale navnet... Foxy. Hun var litt liten, ser svak ut og har tilsynelatende ingen våpen, men faen som hun gikk berserk når hun så fiender... So far, so good... men hvordan er selve spillet? Tja... her begynte det å merkes at dette er samme folk som lagde City of Heroes. (og City of Villains, men det er bare CoH med superskurker i stedet for superhelter.) Den første timen hadde jeg det utrolig moro med å banke opp fiender, plukke opp parkbenger, søppelspann og så videre og kaste på fiender og så videre. Det var litt vel mye slossing, men det er bare en bagatell når slossingen er så moro som dette. Alt er i sanntid, så vil du dukke unna et slag må du enten blokke med Shift-tasten eller hoppe unna. Det er ikke som i de fleste andre MMORPGer der du blir truffet selv om du er femti meter unna fordi han slo deg en halvtime tidligere. Men som sagt har det helt klart sine problemer. Slossingen er moro, men det er omtrent alt du gjør. I tillegg har samtlige klasser to skills de starter med. Begge er til slossing, og den ene er en såkalt Toggle-skill, dvs du trykker den ned en gang, og den er aktiv til du slår den av eller fienden dør. Dette ødelegger effektivt hele det geniale kampsystemet de har, pluss den slår seg av når fienden dør selv om det er fem, seks andre fiender som omringer deg. Det gjør at du må velge en ny fiende og slå på angrepet manuelt igjen. Hvorfor kunne det ikke foregått automatisk? Etter en times tid begynte jeg å føle at jeg hadde gjort det samme hele tiden, så jeg lagde en ny karakter for å teste andre ting. Denne var en magiker kalt Viconia (fra Baldur's Gate, selvsagt). Hun gikk kledd i typisk magikerdrakt, med kjole, kappe, hette og hele greia. Da begynte jeg for alvor å se et problem. Foxy var en revejente som foretrakk nærkamp, men Viconia var en magiker som angrep fra avstand. Likevel var de omtrent identisk. Gå til en fiende, trykk en tast og vent til fienden dør. Tredje karakter hadde pistoler, men det var samme greia. Gå til en fiende, trykk en tast og vent til han dør. I et spill som kaller seg det "første action-MMORPGet" med kamper i sanntid ble det helt meningsløst å ha kamper hvor du kun bruker én tast. Da hjelper det lite at tutorialen virker veldig lovende. Du har en public quest som starter automatisk med jevne mellomrom og hvor alle som er i området får hjelpe til (tenk public quest i Warhammer Online). Du har instancer som minner om de i Lord of the Rings Online, og omdragene gjennomtenkte. Noen folk er fanget under en steinblokk, så du må få dem løs. Det første jeg gjorde var å løfte bort steinen. Enkelt og greit. Men pistolfyren var ikke sterk nok, så han måtte skyte steinen i stedet. Fin detalj, og lot meg tenke litt på hva som kom senere. Problemet er at når det grunnleggende som slossingen er så vanvittig ensformig ble det fort kjedelig. Alle klassene føles i tillegg for like, så hva er vitsen? Jeg burde ha ventet på en trial... *sukk* Vurdering: 3/10 En karakter for den første timen, en for grafikken og en for karaktereditoren. Endret 26. september 2009 av thecrow77
vikingkylling Skrevet 26. september 2009 Forfatter Skrevet 26. september 2009 Oppdatering! Etter en del runder med meg selv har jeg bestemt meg for å gi spillet en ny sjanse. Driver og patcher det nå, så vi får se om karaktern holder seg. Stay tuned...
vikingkylling Skrevet 28. september 2009 Forfatter Skrevet 28. september 2009 Runde 2 Startet en ny karakter som satser på klør, og opprettet en blog for moro skyld med hennes første eventyr. Den blir kanskje oppdatert etterhvert, så vi får se. Mye er det samme som før, så det er fortsatt mye repetitiv slossing og lite annet. Etter å ha stoppet en invasjon av romvesener (dvs tutorialen) dro jeg til Canada og ble møtt av isdemoner. Dessverre startet jeg rett i en public quest og døde ganskje kjapt uten helt å skjønne hva som foregikk. Det trakk ned en del da det alltid må være trygge områder uten fiender der vi starter. Er det fiender der holder det å loade litt tregt for å bli drept. Jeg lekte meg litt med travel powers, og prøvde først jetstøvler. Dette gjør at man kan fly rundt omkring. Morsomt, men ikke noe spesielt. Jeg prøvde å bytte det til noe annet, og her fant jeg en stor tabbe. Greit, du kan fjerne krefter du har og erstatte de, men du må (så vidt jeg vet) alltid ta den øverste på listen først? Det gjør at jeg måtte fjerne fire krefter jeg ville ha for å fjerne støvlene, og slikt koster tid og penger. Jeg håper det var en bug, men jeg er ikke imponert... Neste travel power var acrobatics, siden jeg spiller en ulvedame. Nå kan hun løpe veldig fort og hoppe veldig høyt, og det ble straks mye morsommere. Hun hopper fint opp på hustak, og når hun lander rister skjermen, og hun lager et lite hull i bakken. Nå er det ikke akkurat ødeleggbar bakke, men man ser da at snøen "knuses". Men selv med alt dette er det bare samme rutine om og om og om igjen. Det var morsomt den første stunden, men jeg gikk fort lei. Vurdering: 4/10 Tok seg litt opp når jeg ble mer vant med kontrollene, men ikke så mye at jeg gidder fortsette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå