Gå til innhold

Kan jeg kjøpe denne HDen?


Anbefalte innlegg

Hei

I min maskin nå har jeg 2 HDer. 2 stk på 320GB som står i RAID.

Den ene er fucka, men maskinen funker. Har hatt det sånn lenge. Det står error på den ene disken ved hver oppstart. Har også hatt sammeproblem før, men da fikk jeg nye HDer av dell, som de sendt en mann til å innstalere.

 

Problemet er at maskinen går veldig mye seinere. Alt som krever rask hd, tar mye lengre tid. og oppstarten er lang! Ofte klikker PCen helt. og da må jeg bare skru av ved å holde av knappen inne x anntall sec. ikke bra for dataen, men det virker.

Enkelte spill funker og dårlig... GTA IV er forferdelig å spille. masse hakking og klikking. Da HDene funka gikk spillet glatt.

 

Jeg trenger rett og slett nye harddisker, Eller hardisK.

 

Og jeg gidder ikke få av dell, de bare fucker seg, bluss at de er træge og det tar lang tid. pluss at garantien har gått ut tror jeg.

Derfor kjøper jeg bare en ny harddisk selv!

 

Det jeg lurer på er om hvilken som helst disk passer i min PC.

 

Ser nå et greit tilbud fra Amentio

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1736683

 

Kan denne brukes?

Jeg vil helst ikke ha HDer i raid. Dårlig erfaring med det her :/

 

Og er denne HDen rask? rask nok?

Og.... hvor vanskelig er det egentlig å bytte?

 

er det ikke bare å ta ut de gammle, sette inn en ny, putte inn Windows CDen og følge instrukser?

 

Jeg har aldri reformatert en PC i mitt liv. så jeg har ikke peiling på dette.

Er det stress?

 

Har byttet ram og sånn, men det er jo en lek!

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første du kan gjøre er å slå av RAID i BIOS og koble fra den defekte disken.

 

Har selv Dell med 2x320 GB i RAID. Har også hatt mye kluss. Reklamerte, og de byttet disker, HK og PSU. Det hjalp.

Når det har vært strømbrudd må arrayet bygges på nytt, og PC er svært treg den timen det tar.

 

Hvordan slår jeg av RAID?

Filene er jo fordelt over 2 disker, mister jeg ikke masse filer hvis jeg avslutter RAID, og fjerner den ene disken? eller blir alle filer lagt over på den andre?

 

Takk

Lenke til kommentar

Det jeg ville likt å vite er hvilket RAID nivå du bruker.

Og har du andre harddisker i maskinen, for om den ene disken er kaputtski og du har ett RAID 0 så skal maskinen ikke funke i det heletatt.

Er det RAID 1 derimot så går det bra, men da har du maks 320Gb harddisk plass og skriveytelsen til 1 disk uansett hvor mange disker som er medlemmer i RAIDet men leseytelsen går opp.

Lenke til kommentar

Jeg gikk bare ut fra at du har RAID 1 siden du sier at den ene disken er defekt. Med RAID 0 vil jo ingenting fungere.

For å si det på en annen måte - ser Windows en 320 GB eller 640 GB disk?

 

Du må inn i BIOS for å slå av RAID. Det er en svært enkel operasjon som du uansett må utføre hvis du skal bytte til en ny disk.

Lenke til kommentar
Jeg gikk bare ut fra at du har RAID 1 siden du sier at den ene disken er defekt. Med RAID 0 vil jo ingenting fungere.

For å si det på en annen måte - ser Windows en 320 GB eller 640 GB disk?

 

Du må inn i BIOS for å slå av RAID. Det er en svært enkel operasjon som du uansett må utføre hvis du skal bytte til en ny disk.

 

Den er i RAID 0... men disken er ikke direkte ødelagt... står bare error på den..

Jeg jeg har jo beskrevet hvordan PCen oppfører seg. Træg, og klikker ofte!

 

http://bildr.no/view/490733

 

Er det mulig å slette alt fra begge disker og bruke den ene som er fin?

Og kun den...

Trenger egentlig ikke mer enn 320 gb på PCen etter som jeg har ca 2 tb i eksterne disker

Lenke til kommentar

Dette tyder mest på at du har filsystem problemer.

Har du lagt Intel Matrix Storage manager? Hvis ikke så burde du gjøre det: http://downloadcenter.intel.com/SearchResu...Storage+Manager

 

Når det er gjort, så starter du denne og velger "Verify and Repair" la den kjøre en runde og se om det blir bedre.

Husk også at dette kan ta tid og at maskinen VIL gå i sirup når denne prosessen pågår, dette er dog normalt.

 

Men er maskinen stabil ellers? Etter ett kjapt søk ser det ut til at frekvenser og CPUer som over tid vil trenge mer spenning kan forårsake slike feil.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Men er maskinen stabil ellers? Etter ett kjapt søk ser det ut til at frekvenser og CPUer som over tid vil trenge mer spenning kan forårsake slike feil.

 

Stabil.. nei absolutt ikke.

Den slår seg av når det vil, ca 1 gang daglig, men jeg bruker den.

Noen ganger fryser allt, og eneste vei er å slå av. Spill funker ikke opptimalt...

 

Tror du den prosessen du snakker om vil fjerne erroren?

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...