Gå til innhold

Sofasitter eller stemme blankt? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, hvilken forskjell utgjør det om jeg velger å sitte hjemme i sofaen eller om jeg stemmer blankt? Jeg lurer dessuten på "hvordan" man går fram i valglokalet for å stemme blankt. Svar tas mot med takk :)

 

Du legger bare valgseddelen blank nedi.

 

Men jeg synes heller du burde stemme på et småparti enn å stemme blank fordi blank telles kun med på oppmøtet, et småparti vil redusere prosentandelen til de andre partiene i tillegg, selv om det ikke endrer antallet som kommer inn på Stortinget. Man må altså stemme småpartier hvis man vil uttrykke misnøye ved å stemme.

Lenke til kommentar
Hvorfor trekker ikke blanke stemmer prosentandelen til partiene ned, forresten?

 

Er vel fordi det ikke er så interessant at noen gidder å ta det med i statistikker. Du kan jo forsåvidt lage dine egne tall hvor du tar med de blanke stemmene, uten at det vil påvirke resultatet nevneverdig. Man kunne jo selvfølgelig sagt at de blanke stemmene skulle svare til tomme plasser på stortinget, men det ville jo i såfall bare gi de andre plassene mer makt.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man i det hele tatt vurdere å stemme blankt?

 

Jeg ser ikke poenget med å stemme blankt, da man har ingen innvirkning på hvordan resultatet blir.

Litt av essensen i et demokrati er at valgresultatet skal gjenspeile folkets mening. Dersom X% av folket ikke er tilfreds med de partialternativene som foreligger ved et valg må da absolutt dette også komme fra av valgresultatet.

Derfor er det åpenbart mye bedre for demokratiet å stemme blankt enn å ikke stemme.

 

Godt valg!

Lenke til kommentar

Si at man bor i et land hvor man har to valg. Man kan enten stemme på NSDAP eller et kommunist parti med Stalin i spissen. Landet er et demokrati.

 

Om man bor i dette landet og velger å ikke avgi sin stemme, hvilke syke argumenter ligger da bak det kjente utsagnet "du har ikke lov å klage"? Er det en del av de "demokratiske regler"?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Det er av nettopp den grunnen at jeg ikke tror på noen av partiene at jeg ikke stemmer. Alle partiene lyver så det renner av dem og lover gull og grønne skoger levert av luft og ingen ting. Jeg kan ikke legge en stemmeseddel i boksen når jeg ikke har tro på det valget jeg har gjort.

 

Jeg velger derfor å ikke stemme i det hele og det store fordi der er ingen partier som appelerer til meg. Alt jeg hører er lovord fra dem, men det er lite jeg ser av valgløftene deres når det gjelder.

 

Jeg har og min fulle rett til å si noe selv om jeg ikke stemmer. At man ikke stemmer er en annen måte å si at man misliker det partiene sier og står for. Hvordan kan man legge stemmen i en boks og foreta et valg man ikke har tro på, hva om min stemmer var avgjørende for at f.eks AP kom til makten, men jeg har ingen tro på det AP står for.

 

Hadde partiene faktisk turt å ta opp spørsmål som f.eks invandringspolitikken så kunne jeg vært mer villig til å stemme, men alt de gjør er å pjatte om skatt og miljø som om det er alt man bryr seg om, mens andre ting holder de så snavla om som det lar seg gjøre.

 

Feiginger vil jeg si de er, hele sulamitten.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte også å stemme blankt i år men fant et aletrnativ.

Jeg stemte strategisk for å unngå den konstelasjonen på tinget jeg hater mest.

Stemmen blei levert forige uke.

 

Men ved å stemme blankt så har man støttet demokratiet samtidig som man har sagt i fra at man er uenige i alle de politiske partiene der ute, man har altså tatt et standpunkt og vist det ved stemmegivning.

Detet blir også ført statistikk over så helt nytteløst er det ikke.

 

Var litt imponert av SV ved forige stortingsvalg, ikke at jeg liker de men de lovte høyere skatter og avgifter, noe vi fikk og de sanket stemmer med dette budskapet.

Slå den.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...