Gå til innhold

Finner ikke Sata disker i WinXP


raggiboe

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har akkurat formatert pcen min, etter innstallasjon av WinXP med SP2 finner jeg ikke Sata diskene mine.

Har i alt 3XIDE disker, som ikke er noe problem med, og 2X500GB Sata disker.

 

Hovedkortet er ASUS A7N8X Deluxe.

 

Har prøvd med drivere fra ASUS sine sider, innstallere XP der jeg har slipstreamet SATA drivere på disken, og diverse andre små lure greier, men ingen ting ser ut til å funke!

Har ikke Driver CD til hovedkortet!

 

PCen finner diskene, siden de blir ført opp når jeg starter maskinen, men finner de ikke inni Windows!

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøvd å gå i diskbehandlingen i windows, evt sett om de ligger i enhetsbehandleren?

 

Er nok som Weebl sier. Du må nok gi diskene en bokstav (C:, D: etc) i windows xp.

 

Diskbehandleren finner du forøvrig under start->kontrollpanel->ytelse og vedlikehold->adminsitrative verktøy->dtamaskinbehandling->lagringsplass->diskbehandling.

 

Da vil du finne alle Harddisker som windows XP finner (disk 0, disk 1, disk 2, disk 3 etc). Skal være noe som heter "tilordne stasjonsbokstav" eller lignende. Når du velger det, kommer disken opp i min datamaskin.

 

Var iallefall det jeg måtte gjøre når jeg installerte en ny sata disk i maskinen. Vet ikke om det er normalt, men virker ikke som windows xp greier å tilordne sata disker automatisk? (Iallefall ikke når de står i "ide mode" som jeg har i min bios).

 

Ikke sikkert at det er problemet, men ville prøvd det først iallefall.

Lenke til kommentar
...Var iallefall det jeg måtte gjøre når jeg installerte en ny sata disk i maskinen.

Det er jo noe helt annet å installere nye disker. De må initialiseres, helt uavhengig om det er SATA eller noe annet.

 

Som sagt, sjekk i Diskbehandling.

Det virker som det er forbausende mange som ikke vet at Diskbehandling eksisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...