Gå til innhold

Statoil PC problemer


GOMP

Anbefalte innlegg

Vi "fikk" en fujitsu simens data fra statoil midt i oktober 2002. Det er en intel pentium 4 2ghz, 384 Mb ddr ram, gforce4 mx 420, 75gb hd. Bruker windows xp home edition. 1 partisjon.

 

Maskinen er enomt treg! Jeg har en maskin på 800mhz som er mye raskere en denne. Når jeg ser på Task Manager så hopper cpu usage opp og ned som en jojo. Maskinen bruker laang tid på å bytte user osv. Windows lyder hakker sammen med alt annet. Den bare stopper opp med jevne mellomrom. Jeg får ofte blåskjerm når jeg bruker flere programmer samtidig. Noen ganger bare når jeg åpner Opera eller IE. HD'en er ikke halvfull en gang. Har over 50 gb ledig. Har over 200000k physical memory available.

 

Noen andre som har eller har hatt samme problem? Det frister veldig å bare formatere og partisjonere hele dritten. Men hvis det er problemer med no HW så er det litt verre. Evt. at CPU'en er for varm eller.no

 

Alle eventuelle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at du har alle de nyeste drivere installert.

-Detonator XP 44.03

-Chipsett drivere

-Nettkort

-Lydkort

 

Pass på at DMA er skrudd på.

 

På noen "ferdig-pc'er" er det installert masse unødvendige ting. Gi oss gjerne en liste over "ting" i systray.

 

Prøv også å finne ut hvilke prosesser som bruker cpu.

Lenke til kommentar

Gå inn i start->control panel->system->hardware->device manager

 

Velg "IDE/ATAPI controllers", høyreklikk og se på egenskapene->avanserte egenskaper..

Der skal de stå ganske tydelig om DMA-mode er aktivisert..

Det skal stå noe sånt som "Transfer mode: Use DMA if available" og under skal det stå "current Transfer mode: Ultra DMA mode 5"

Står det "Current transfer mode: PIO Mode 4" (eller noe sånt), må du finne på en måte å bytte den driveren til en annen (velg oppdater driver og se om ikke det kommer opp en alternativ driver)...

 

UDMA mode (Ultra DMA mode) fungerer slik at harddisk kan lese skrive uten at absolutt all data må innom CPU først.

 

PIO mode (programmed Input/output) sender all data gjennom cpu, og gjør så prosessoren må behandle ALT som leses/skrives på harddisken, som igjen fører til STORE tregheter...

Lenke til kommentar
Vi "fikk" en fujitsu simens data fra statoil midt i oktober 2002. Det er en intel pentium 4 2ghz, 384 Mb ddr ram, gforce4 mx 420, 75gb hd. Bruker windows xp home edition. 1 partisjon.

 

Maskinen er enomt treg! Jeg har en maskin på 800mhz som er mye raskere en denne. Når jeg ser på Task Manager så hopper cpu usage opp og ned som en jojo. Maskinen bruker laang tid på å bytte user osv. Windows lyder hakker sammen med alt annet. Den bare stopper opp med jevne mellomrom. Jeg får ofte blåskjerm når jeg bruker flere programmer samtidig. Noen ganger bare når jeg åpner Opera eller IE. HD'en er ikke halvfull en gang. Har over 50 gb ledig. Har over 200000k physical memory available.  

 

Noen andre som har eller har hatt samme problem? Det frister veldig å bare formatere og partisjonere hele dritten. Men hvis det er problemer med no HW så er det litt verre. Evt. at CPU'en er for varm eller.no

 

Alle eventuelle svar mottas med takk.

 

 

Du har vel ikke Kazza innstallert?

Lenke til kommentar

Lukter det ikke ferdigpakke-pc-alá-Elkøp her eller der det bare meg?

Om så er tilfelle, så er det jo masse utilities og andre snaxy ting som tusler og går. (Leverandørtilpasset OS).

Om så er tilfelle, så er det jo fint å få tak i en OS cd som IKKE er recovery disk fra leverandør, formatere og installere denne. Det gir jo et renere miljø en hva fx Compaq, PB osv tilbyr.

Lenke til kommentar
Lukter det ikke ferdigpakke-pc-alá-Elkøp her eller der det bare meg?

Er bare deg :lol: Men du har rett i at mye som kommer med ferdig pc'ene er bare tull for deg og meg. Men de fleste som kjøper slike pc'er vil ikke installer kun os'et, for så å oppdatere alle driverne. Du og liker slikt.

Er jo meget enkelt å bare legge i cd platen og trykke start.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...