Gå til innhold

Hvor mye koster varmtvann?


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva koster det for literen med varmtvann?

 

Snakker en helt ideelt, uten tap noe sted - så blir vel regnestykket noe ala:

 

Kost = 80K * 1kg * 4.1813 (kJ/kg*K) * 84 øre/kWh ~= 8 øre per kg

 

Jeg ville anta at du har en effektgrad på rundt 80% på tanken, og bittelitt tap i rørene, så kanskje 10-11 øre per liter?

Lenke til kommentar
Hva koster det for literen med varmtvann?

 

Snakker en helt ideelt, uten tap noe sted - så blir vel regnestykket noe ala:

 

Kost = 80K * 1kg * 4.1813 (kJ/kg*K) * 84 øre/kWh ~= 8 øre per kg

 

Jeg ville anta at du har en effektgrad på rundt 80% på tanken, og bittelitt tap i rørene, så kanskje 10-11 øre per liter?

Hvordan finner man ut hva det koster å lagre en liter varmvann i en gitt periode?. Regnestykket til Kong Basse viser vel det, det koster å varme 1 liter vann til 80 grader hvis jeg har forstått rett?.

Lenke til kommentar
Hvordan finner man ut hva det koster å lagre en liter varmvann i en gitt periode?. Regnestykket til Kong Basse viser vel det, det koster å varme 1 liter vann til 80 grader hvis jeg har forstått rett?.

 

Da må en vite varmetapet - slik at du da kan regne ut hvor mye mer energi du må tilføre for å holde temperaturen konstant.

Det har jeg ikke peil på :p

 

Flisespikking: Regnestykket baserer seg på å varme opp 80 grader, ikke til.

Lenke til kommentar
(...) det krever mere energi og varme opp enn å vedlikeholdsvarme.

Hvor får du dette fra? Du må jo uansett varme opp vannet før du kan vedlikeholdsvarme det. Hva tror du bruker mest energi av:

1) Du varmer opp vannet i tanken, vedlikeholdsvarmer den i 1 år, så dusjer du helt til tanken er tom.

2) Du varmer opp, og bruker opp vannet umiddelbart etterpå.

 

Dersom du dusjer skjelden blir det ekstra kostnader til vedlikeholdsvarming, noe som fører til en høyere enhetspris for hver dusj.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Ja, men det blir ikke relevant før det er overdimensjonert MYE. Det sier vel seg selv at det krever mere energi å varme opp vann fra 4°C til 70-80°C en å holde den varmen. Da går varmeelementet konstant til oppnådd varme.

 

Hvis man gjør det minst mulig økonomisk, så tømmer man tanken hver gang den når temperaturen på termostaten, da sitter man med en VVB som kjører 100% 24/7, si f.eks. 2kW/h, og da bruker man 48kW i døgnet. Derimot, hvis man ikke er så renslig av seg at man pøser på med varmtvann, så vil termostaten deaktivere varmeelementet når den når 80°C, og være avslått til den synker til 70°C f.eks. Da har man spart energi i den perioden.

 

Ifølge din tankegang, så burde man ha en timerfunksjon som varmet opp vannet nøyaktig så lenge før, som så lang tid det tar å varme opp vannet, før man skal bruke det. Man sparer ikke strøm på å slå av en VVB hvis men er borte en helg, da blir det bare mere å varme opp når man kommer hjem.

 

Enøk prøver å innføre tiltak som kun tillater oss å bruke VVB om natten, fordi at isolasjonen i dem er god nok til å holde på varmen hele dagen. Grunnen til dette er at strøm er billigere om natten, og vi får fordelt strømforbruket jevnere ut, og slipper å handle så mye strøm med utlandet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snakker en helt ideelt, uten tap noe sted - så blir vel regnestykket noe ala:

 

Kost = 80K * 1kg * 4.1813 (kJ/kg*K) * 84 øre/kWh ~= 8 øre per kg

 

Jeg ville anta at du har en effektgrad på rundt 80% på tanken, og bittelitt tap i rørene, så kanskje 10-11 øre per liter?

I regnestykket er vannet varmet opp fra 0 grader til 80 grader, men fakta er vel at man varmer det opp fra 5-10 grader til 65-70 grader (altså 60 grader), da blir det enda billigere med vann...

 

60K * 1kg * 4,1813 * 84 øre/KWh = 6øre pr kg ???

Om en dusj da skal koste 12 kr må man benytte 200liter med varmt vann (samt trolig 100 liter med kaldt vann), dette blir mye vann, tror det er noe feil med dette regnestykket... -Eller kanskje effektiviten til en VVB er på 50% eller mindre når man fordeler alt varmetapet utover de forskjellige bruksområdene (dusj, håndvask, oppvask osv)?

Lenke til kommentar
Ja, men det blir ikke relevant før det er overdimensjonert MYE. Det sier vel seg selv at det krever mere energi å varme opp vann fra 4°C til 70-80°C en å holde den varmen. Da går varmeelementet konstant til oppnådd varme.

Selvsagt, men det er ikke snakk om noe enten-eller her. Dersom du skal vedlikeholdsvarme, må du først varme opp vannet, og så må du vedlikeholdsvarme den i TILLEGG.

 

Ifølge din tankegang, så burde man ha en timerfunksjon som varmet opp vannet nøyaktig så lenge før, som så lang tid det tar å varme opp vannet, før man skal bruke det. Man sparer ikke strøm på å slå av en VVB hvis men er borte en helg, da blir det bare mere å varme opp når man kommer hjem.

Jo det gjør man. Dersom det er mindre forskjell mellom temp i VVB og temp utenfor blir varmetapet mindre, og man sparer energi.

 

Er dette virkelig vanskelig å forstå, eller bare tuller du?

Lenke til kommentar
Ifølge din tankegang, så burde man ha en timerfunksjon som varmet opp vannet nøyaktig så lenge før, som så lang tid det tar å varme opp vannet, før man skal bruke det. Man sparer ikke strøm på å slå av en VVB hvis men er borte en helg, da blir det bare mere å varme opp når man kommer hjem.

Jo det gjør man. Dersom det er mindre forskjell mellom temp i VVB og temp utenfor blir varmetapet mindre, og man sparer energi.

 

Er dette virkelig vanskelig å forstå, eller bare tuller du?

Dette er helt riktig fra en energivinkling, men det kan derimot gi ekstra slitasje på elementer å varme opp en tank "fra skratsj". -Det nok 'grizzlyx' tenker på er nok myten om at det er bedre å ha lys påslått på badet heletiden enn å slå det av og på heletiden, da det går ekstra strøm under tenning av lys og andre elektriske artikkler, men dette er og blir en myte. -Skal man ut fra badet i mer enn ett sekund vil det lønne seg å slå av lyset for så å ta det på igjen i følge mythbusters (tror faktisk de regnet ut at det ble 0,6 sekunder eller noe).

Lenke til kommentar
Men det blir vel ganske mye dyrere pr dusj hvis dusjen brukes ofte, da det krever mere energi og varme opp enn å vedlikeholdsvarme. Kan det kanskje lønne seg å overdimensjonere VVB noe?

 

Det ideele er et system som kan varme opp vannet fortløpende, og ikke trenger noe varmtvannstank i det hele taqtt, men det vil jeg tro krever freks mellom 10 og 20 000 watt for feks dusjing (gidder ikke å regne på det akkurat nå :))

 

AtW

Lenke til kommentar
Det ideele er et system som kan varme opp vannet fortløpende, og ikke trenger noe varmtvannstank i det hele taqtt, men det vil jeg tro krever freks mellom 10 og 20 000 watt for feks dusjing (gidder ikke å regne på det akkurat nå :))

 

Dette gjøres en del i utlandet - typisk eksempel:

http://www.noritz.com/homeowners/products/residential_use/

 

Imperialske enheter er noe dritt, men hvis jeg ikke tar helt feil er maks energiforbruk 59 kW, for max 0.53 L/s.

Ut i fra et par rapporter jeg fant, så ser det ut til at selv om disse enhetene er mer energiøkonomiske enn tank-løsninger, så er de også mye dyrere i innkjøp. Det man sparer på strøm i forhold til økt innkjøpspris gir en 20 års nedbetalingstid for tank-løse løsninger. Og sannsynligvis enda mer her i Norge hvor strøm er relativt billig.

Lenke til kommentar
Dette gjøres en del i utlandet - typisk eksempel:

http://www.noritz.com/homeowners/products/residential_use/

 

Imperialske enheter er noe dritt, men hvis jeg ikke tar helt feil er maks energiforbruk 59 kW, for max 0.53 L/s.

Ut i fra et par rapporter jeg fant, så ser det ut til at selv om disse enhetene er mer energiøkonomiske enn tank-løsninger, så er de også mye dyrere i innkjøp. Det man sparer på strøm i forhold til økt innkjøpspris gir en 20 års nedbetalingstid for tank-løse løsninger. Og sannsynligvis enda mer her i Norge hvor strøm er relativt billig.

Man treger ikke noen spesiell maskin, slik selskapet innbiller deg. Jeg overnattet en gang på et pensjonat i Tallinn. Der var det bare en liten gassflamme som sto rett på et kopperør.

Edit: Den ex-komunistiske løsningen er nok neppe så effektiv som en dedikert enhet med regulering og varmegjennvinning.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at man ønsker å holde varmtvannstanken på en jevn ganske høy temperatur, er vel for å hindre bakterievekst (i tillegg til at man har varmt vann akkurat når man trenger det selvfølgelig). Men skal man være borte en stund vil det, energiøkonomisk, absolutt lønne seg å skru ned termostaten.

 

Når det gjelder slitasje, tror jeg nok den faktoren er forsvinnende liten. Tar jeg ikke helt feil, er det vel bare en litt tykk motstandstråd inni der uansett (som i en vannkoker), og dette er ganske robuste saker.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Trenger hjelp til en skoleoppgave; hvor mye watt (ikke joule) gå det til å varme opp dusjen 1 Celsius?

 

Trenger dette til å finne ut hvor mye watt som trengs for å varme opp dusjen fra 4 - 38 grader.

 

Hvor mange liter vann vil du varme opp? Når du vet det er det bare å gange det med temperaturdifferansen (38 - 4 = 34 grader) og 4,186 kJ/kgK (den spesifikke varmekapasiteten til vann (Wiki)), så får du svaret i kJ.

Eksempel: 1 kg * 34 K * 4,186 kJ/kgK = 142,32 kJ

 

Vil du ha svaret i watt (dvs. vite hvor stor varmekilden din må være) må du også vite hvor lang tid du vil bruke på å varme opp vannet, siden W = J/s.

Eksempel: Vil bruke ett sekund på å varme opp vannet: 142,32 kJ / 1 s = 142,32 kW. Mer realistisk: Vil bruke et halvt minutt på å varme opp vannet: 142,32 kJ / 30 s = 4,744 kW.

Lenke til kommentar
Trenger hjelp til en skoleoppgave; hvor mye watt (ikke joule) gå det til å varme opp dusjen 1 Celsius?

 

Trenger dette til å finne ut hvor mye watt som trengs for å varme opp dusjen fra 4 - 38 grader.

 

Det er umulig å svare på slik du presenterer oppgaven, man må vite 1. Hvor mye vann 2. Hvor fort det skal varmes opp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Trenger hjelp til en skoleoppgave; hvor mye watt (ikke joule) gå det til å varme opp dusjen 1 Celsius?

 

Trenger dette til å finne ut hvor mye watt som trengs for å varme opp dusjen fra 4 - 38 grader.

 

Det er umulig å svare på slik du presenterer oppgaven, man må vite 1. Hvor mye vann 2. Hvor fort det skal varmes opp.

 

AtW

 

Eller du kan gå i dusjen og måle hvor mange liter per sekund du bruker med vann når du dusjer.

Da skal du kunne få svaret ditt i watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trenger hjelp til en skoleoppgave; hvor mye watt (ikke joule) gå det til å varme opp dusjen 1 Celsius?

 

Trenger dette til å finne ut hvor mye watt som trengs for å varme opp dusjen fra 4 - 38 grader.

 

Det er umulig å svare på slik du presenterer oppgaven, man må vite 1. Hvor mye vann 2. Hvor fort det skal varmes opp.

 

AtW

 

Eller du kan gå i dusjen og måle hvor mange liter per sekund du bruker med vann når du dusjer.

Da skal du kunne få svaret ditt i watt.

 

Du må fortsatt vite hvor raskt vannet skal varmes opp. Om det virkelig er en skoleoppgave, så bør informasjonen for å løse den være gitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...