Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt trett osv i ett år, hva kan det være?


Monicaott

Anbefalte innlegg

Min eks-kjæreste hadde en "del" av disse symptomene, og det var noe så "enkelt" som lavt stoffskifte.

 

Fullt utviklet preges sykdomsbildet av tiltaksløshet, treghet i bevegelser, manglende toleranse for kulde (fryser lett), muskelsmerter, leddsmerter, økt søvnbehov, vektøkning (sjelden høyere enn 2-3 kg), forstoppelse, svimmelhet, prikkinger i huden (særlig i hender), kraftigere menstruasjonsblødning, håravfall, uklar stemme.

 

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1136

 

Verdt å sjekke ihvertfall, og det er ikke ALLE symptomee osm er like fremtrendene, min eks var kun ekstremt trøtt, svært liten tiltakslyst, økt søvnbehov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen skal teste meg for alt mulig slikt på mandag, så satser på at det går. Ja, det er trist å måtte gi deg selv diagnosen "hypokonder" fordi legene gir opp så lett. Det har gått så langt at jeg måtte slutte på vgs og heller ta resten av utdanningen på nett, fordi det sliter meg ut. Men godt er da det, for da blir det jo i eget tempo! :)

 

Men er kyssesyken så lenge i kroppen da?

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar
Legen skal teste meg for alt mulig slikt på mandag, så satser på at det går. Ja, det er trist å måtte gi deg selv diagnosen "hypokonder" fordi legene gir opp så lett. Det har gått så langt at jeg måtte slutte på vgs og heller ta resten av utdanningen på nett, fordi det sliter meg ut. Men godt er da det, for da blir det jo i eget tempo! :)

 

Men er kyssesyken så lenge i kroppen da?

Du vil ha viruset i kroppen hele livet, men det har nok mer med det at kroppen setter seg på "syk"modus. Da vil den tro du er syk, og immunforsvaret overarbeider seg, og du vil bli slapp osv.

Lenke til kommentar
Fikk svar idag om at jeg hadde lav blodprosent, så tok flere blodprøver for å finne årsaken. Hva kan foråsake det egentlig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Anemia

 

B vitamin mangel og jernmangel.

 

Skal være vanlig hos jenter egentlig.

 

Kan få problemer å regulere hørselen slik at lydene blir for høye og gjør vondt av B-vitaminmangel.

 

B-vitaminmangel kan man få av alkoholmisbruk og http://en.wikipedia.org/wiki/Coeliac_disease .

 

" and there is an increased rate of anxiety, fatigue, dyspepsia and musculoskeletal pain.[73]"

 

Leste bare første innlegget, men ser ut som glutenintoleranse i min mening.

Lenke til kommentar
Kan også legge til at jeg nå har begynt å skjelve i bena og henda. :( det er fryktelig irriterende. er ikke så galt i føttene. de kjennes litt "gele" ut, men henda er jævlige når jeg sitter iro.

 

min kjæreste klager stadig vekk på snorkingen min!! :grin:

 

 

Kunne ha vært http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_apnea kanskje hvis du våkner ofte om natta med åndenød og snorker mye.

 

Men skjelving tyder vel heller på noe annet hvis det er langvarig. http://en.wikipedia.org/wiki/Tremors

 

De testet også b12 og jern, og alt var normalt. testet også for høyt og lavt stoffskifte. :) var glad for at det ikke var det iallefall.

 

Tror det hadde vært lettere å behandle og mindre alvorlig enn de fleste andre ting det kan være.

Lenke til kommentar

Situasjonen du beskriver, Monicaott, virker veldig alvorlig. Det er forferdelig synd hvis ingen tar deg på alvor. Symptomene du forteller om peker så vidt jeg forstår i psykosomatisk retning. Det er overhodet ingen ting å skamme seg over, og det finnes god behandling, men det krever sitt og kan være tøft. Som regel vil ting bli verre før de gradis blir bedre. Lista under er bare generell og kan brukes som en siste utvei hvis ikke legen fraråder noen av punktene. Jeg vil ønske deg all mulig lykke til, og jeg håper du får et godt liv framover.

 

Tro på håpet. Ingen ting er umulig, mye er bare veldig vanskelig. Det er fantasien og kunnskapen som setter grenser. Derfor må man alltid tro at ting kan bli bedre hvis man har det dårlig.

Sov. Å sove godt er kanskje det aller viktigste. For at hjernen skal få nok hvile til å takle nye utfordringer må man få tilstrekkelig med søvn. Sørg for god søvnhygiene med faste rutiner.

Slapp av. Å bare flate ut, og ikke gjøre noen ting er stikkordet for bedre mental helse. Alt jeg har listet opp over, vil hjelpe en til å slappe bedre av og åpne opp for et lykkeligere liv.

Tren. Selv om det kan være tungt å komme i gang, vil trening hjelpe til å holde tanker på avstand slik at hjernen får konsentrert seg om å slappe av.

Avstå fra rusmidler. Det kan være deilig å kjenne beruselsen som fyller hele sinnet, men dessverre vil en rusmiddelfremkalt rus hindre hjernen i å hvile, og resultatet blir en nedtur når rusen har gitt seg.

Kjenn deg selv. Å bli kjent med seg selv, vil hjelpe en til å finne ut av hvordan man vil leve livet sitt. Dessuten vil å utforske seg selv gi den kanskje viktigste kunnskapen man kan ha.

Lær. Å lære vil gi en selvtillit, i form av at man veit at man kan noe.

Mediter. Meditasjon vil hjelpe en til å la hjernen få hvile fra tankemaset mange kan oppleve. Mediterer man ofte, kan man spare tenkinga til viktige ting.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Gjest22

Slet selv med tretthet, hodepine mageproblemer i flere år. Tok lang tid for å finne ut at det lå psykisk. Men nå som jeg ser det, er det ganske tydelig at jeg sliter med angst og depresjon.

 

Det kan være vanskelig å oppdage, men når du sier du har gått til psykolog i to år uten å bli frisk virker det rart om du skal ha det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har du blitt testet for Lupus? Det er en skjelden sykdom som visstnok er vanskelig å oppdage uten konkret test. Symptomene dine var fryktelig lik en jeg kjenner sine, som har lupus. Syns du skal be om å bli testet for dette.. Det skader jo ikke å bli testet, for å, om ikke annet, -utelukke det... Så det var en som nevnte Lupus i en tidligere tråd, men som ikke kom på navnet..

 

Med vennlig hilsen en som tilfeldigvis dumpet over tråden din..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...