Gå til innhold

Kraftig laptop og billig stasjonær

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Som emnetittelen sier. Og jeg vet at det høres litt merkelig ut, men jeg har en kraftig stasjonær som jeg skal oppgradere litt og trenger en bærbar for å gjøre litt prosjekter jeg driver på når jeg er andre steder enn hjemme. Den jeg har nå er rett og slett for svak. Jeg har oppe en server som jeg kommer til å ha filer som jeg skal ha på begge PCene.

Den billige stasjonære skal jeg bare bruke til litt testing og eksprimenter med f.eks. forskjellige Linux-distroer, men også mye mer. Den gamle "testmaskinen" har blitt litt for gammel. Den trenger: God men billig prosessor, skjermkortet kan det spares på og kan like gjerne være integrert. Jeg har skjerm og kabinett som kan benyttes. Så jeg kan sette den sammen selv. Maxpris: Helst ikke over 5000,-.

Jeg bruker PCen til så mye forskjellig, så laptopen burde være en god allrounder som klarer 3D grafikk og bilder, men også tyngre oppgaver som ikke krever mye grafikk. Så den trenger: Godt skjermkort, god prosessor, god skjerm, stor lagringsplass, nok minne. Det trenger ikke være med Windows, men kan. Maxpris: Helst ikke over 15 000,-, men kan kanskje vurdere å strekke meg litt.

Har også tenkt på å bytte hovedkort og prosessor på den "kraftigste" stasjonære PCen, men det kommer ikke til å skje med en gang. Men tar gjerne i mot tips der også. Den står på dag og natt, og jeg bruker MANGE programmer samtidig, pga. jeg driver med flere "prosjekter", og stenger ikke det ene når jeg driver på det andre, siden jeg aldri føler jeg blir ferdig. :D Er dobbel Xeon noe å satse på, eller burde jeg gå for i7?

Jeg har ikke ramset opp alt jeg gjør, siden det kommer til å bli mye unødvendig lesestoff. Jeg kan nevne at jeg IKKE spiller spill. Og ja, jeg vet dette kommer til å bli dyrt! :no:

Endret av ixux
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan vurdere Mac. Jeg har en ikke helt ny iMac stående. Jeg syes det er veldig bra. Men tror ikke jeg får like mye ytelse hvis jeg kjøper Mac. Men er bare å komme med forslag.

Jeg kommer stort sett til å bruke Linux og andre Unix/BSD-versjoner.

Endret av ixux
Skrevet

Takker for inspill. Da kjøper jeg Multicom PCen med 15" skjerm og tilpasser den til alt det beste som er mulig. Det ser ut til å bli en god PC.

Når det gjelder den billigstasjonære kan jeg tenke meg en bedre prosessor og to 500gb disker. Noen som har noen forslag til det?

På den dyrere stasjonære: Noen som vet om dobbel Xeon eller i7 er det beste for mitt bruk? Skal stå på lange om gangen med flere tunge programmer. Ikke mye 3D grafikk, men er greit om det også takles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...