Gå til innhold

Mikrofon- og høyttalerfeil på iPhone..


Anbefalte innlegg

Fruen har en iPhone 8GB kjøpt i mai 2009.

Drømmetelefonen hennes siden hun digger duppeditter.

 

iPhonen fungerte veldig bra i ca 2 måneder,men plutselig begynte mikrofon og høyttaler å streike. Dette kunne skje midt i en samtale eller under oppringing for den del. Hun kunne for øvrig fortsette samtalen ved å sette på handsfree,men hvem vil vel det når man f.eks er på butikken eller andre offentlige steder?

 

Telefonen ble kjøpt hos Expert og derfor også levert inn der. Etter 16!!!!! dager og etter minst 6 telefonhenvendelser fikk hun den tilbake. Konklusjon: Telefon testet og funnet ok. Ingen ting ble gjort. Hun får telefonen tilbake og den virker i noen minutter før feilen er tilbake. Det frister veldig lite å sende den inn igjen. Er det noe som kan være galt i oppsett el.l? Telefonen er selvsagt oppgradert og reinstallert etter alle kunstens regler.

Feilen oppstod først noen dager etter at hun hadde tatt i bruk en SE BT-handsfree. Dette kan vel muligens ha noe med saken å gjøre,men telefonen virket heller ikke etter at dette ble slettet.

 

På meg kan det virke som om telefonen registrerer at det er øretelefoner plugget til,men dette er bare antagelser.

 

Er det noen som har en ide om hva det er og/eller har hatt tilsvarende problem?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er feilen der bare når hun har på BT på tlf?

 

Jeg vile testa tlf uten bt på over en periode, og sett om det hjalp noe... :)

 

Feilen er der også når BT er slettet fra "mine enheter" eller hva det nå heter.

Telefonen er nå inne for andre gang og i dag er dag nr 12... Expert er bare så ufattelig elendig på service.

Lenke til kommentar
Telefonen er nå inne for andre gang og i dag er dag nr 12... Expert er bare så ufattelig elendig på service.

Nå er det verkstedet som Apple eller Telenor/Netcom har valgt ut som bruker langt tid, ikke Expert.

 

12 dager er heller ikke urimelig lang tid. Tenk på at det siden du leverte inn telefonen har vært fire helgedager (2xlørdag og 2xsøndag) hvor verksted ikke har åpent, og jeg tipper fire dager frakt (frem og tilbake, ettersom du ikke vet om de har fått den i kveld og du får beskjed i morgen). Da er vi nede i 4 arbeidsdager som verkstedet har hatt telefonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Telefonen er nå inne for andre gang og i dag er dag nr 12... Expert er bare så ufattelig elendig på service.

 

 

12 dager er heller ikke urimelig lang tid. Tenk på at det siden du leverte inn telefonen har vært fire helgedager (2xlørdag og 2xsøndag) hvor verksted ikke har åpent, og jeg tipper fire dager frakt (frem og tilbake, ettersom du ikke vet om de har fått den i kveld og du får beskjed i morgen). Da er vi nede i 4 arbeidsdager som verkstedet har hatt telefonen.

 

 

Forbrukerrådet sier man har krav på tilsvarende erstatningstelefon etter en uke. I dette tilfellet er det ikke tvil om at tilsvarende er iPhone ettersom den er ganske særegen.

Forbrukerrådet sier også at mer enn 2 uker er urimelig lang tid og at det er grunn til å heve kjøpet.

 

Hun har for øvrig fått telefonen igjen nå. Dvs de swap'et eller hva det nå heter. Uansett var hun uten telefon i mer enn en mnd tilsammen pga samme feilen. En feil som ikke ble oppdaget ved første forsøk...

Lenke til kommentar

Hva Forbrukerrådet sier, har ingenting å si. De bestemmer ingen ting, men tar godt i når de tolker betydningen av Forbrukerkjøpsloven.

 

De står ene og alene på forbrukerens side, og deres jobb er ikke å tenke på at forhandlere også har rettigheter. Men har hørt de si at opp til 4 uker er akseptabelt, så lenge kunden har lånegjenstand i mellomtiden. Men de blir aldri enige med seg selv i Forbrukerrådet... angående én spesifikk sak snakket jeg med tre personer i Forbrukerrådet, og fikk tre forskjellige svar.

 

Ja, hun burde fått en lånetelefon, men poenget mitt var at 12 dager ikke er urimelig lang tid om vi tar med frakt og helg i betrakningen. Synes også to uker er noe knapp tid å kalle urimelig, da jeg sjelden opplever at ting er tilbake fra service eller reparasjon innen to uker etter at kunden leverte inn gjenstanden, og det gjelder absolutt alle verksteder (og jeg har vært borte i mange av dem). Vanligvis tar det 3-4 uker. Skulle forhandlerne gitt kunden nytt produkt eller hevet kjøpet i alle de tilfellene hvor reparasjon tar mer enn to uker, hadde prisene skutt til himmels. Og det er nettopp fordi så og si alt av reparasjoner tar lengre tid.

 

Alternativet er at produsenter krever at verkstedene har en kortere behandlingstid. Det krever ansettelse av flere personer, og høyere utgifter. Igjen går den utgiften til syvende og sist ut over utsalgsprisene på gjenstandene.

 

Norge har kanskje verdens beste forbrukerrettigheter... og det er en av grunnene til at produsentene nedprioriterer Norge ganske sterkt ved lansering av nye produkter... nettopp fordi det koster dem mer å selge produkter i Norge enn i de fleste andre land.

Lenke til kommentar
Ja, hun burde fått en lånetelefon, men poenget mitt var at 12 dager ikke er urimelig lang tid om vi tar med frakt og helg i betrakningen.

 

Jeg syns det.

Min bror har NetCom abo og dersom man har det kan visstnok telefonen fikses lokalt. Han har hatt telefonen sin inne 2 ganger og det har tatt 4-5 dager begge gangene. Har man Telenor må telefonen sendes østover(noe den sikkert ikke må med NetCom)

 

Andre merker enn Apple fikses lokalt. Blant annet hos Teleservice i Åsane. De er stort sett alltid kjapp og man kan hente telefonen på verkstedet for å unngå forsinkende mellomledd i logistikken..

 

En annen ting er abonnementet hennes til 1099 kr/mnd som praktisk talt ikke blir brukt på en måned. Hun var jo uten telefon..

Lenke til kommentar
Min bror har NetCom abo og dersom man har det kan visstnok telefonen fikses lokalt. Han har hatt telefonen sin inne 2 ganger og det har tatt 4-5 dager begge gangene. Har man Telenor må telefonen sendes østover(noe den sikkert ikke må med NetCom)
Da bor han sikkert i nærheten av et autorisert verksted, godkjent av Netcom. De som ikke bor der, må sikkert sende telefonen av gårde, slik at behandlingstiden blir mye lengre. Og du sier jo selv at det tar 4-5 dager begge gangene. Om man legger til frakt, behandlingstid hos leverandør, helg og lignende, så er du fort oppe i to uker. Du mener at 4-5 dager uten frakt +++ ikke er urimelig lang tid, og det er derfor en selvmotsigelse å si at to uker er urimelig lang tid når man tar med frakt og andre faktorer i beregningen.
Andre merker enn Apple fikses lokalt. Blant annet hos Teleservice i Åsane. De er stort sett alltid kjapp og man kan hente telefonen på verkstedet for å unngå forsinkende mellomledd i logistikken..
Det er jo nettopp det jeg sier, at om man ikke bor i nærheten av et verksted, så må telefonen sendes inn med den forsinkelse det medfører. Da tar det fort over en uke i frakt og annet utenom den tiden verkstedet bruker.
En annen ting er abonnementet hennes til 1099 kr/mnd som praktisk talt ikke blir brukt på en måned. Hun var jo uten telefon..

Spurte dere om lånetelefon, og ikke fikk det, så er det dårlig service. Om dere ikke spurte om lånetelefon, så er det deres egen feil at abonnementet ikke kunne brukes den måneden.

 

To uker har aldri blitt godkjent som "urimelig lang tid" av en kunde i en eventuell forbrukertvist. Det er derimot urimelig av den aktuelle kunden å kreve telefonen tilbake innen to uker når man tenker på at telefonen kan ligge hos forhandler en dag før den sendes, så er den 2-3 dager i posten, verkstedet ser på telefonen, 2-3 dager i posten tilbake og en dag hos forhandler. I tillegg kan vi ta med 4 dager helg hvor ingenting skjer verken hos Posten eller verksted. Da er vi oppe i 12 dager utenom den tiden telefonen ligger hos verkstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...