Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

380V på samme uttak som vaskemaskinen?


Anbefalte innlegg

Jeg har en espressomaskin som ønsker 380V via en rimelig tjukk ledning som har rund stikkontakt med 5 "pinner" (en av dem er større enn de andre).

 

Nå ønsker jeg å teste maskinen i kjelleren hvor vaskemaskinen er koblet til med en lignende kontakt, men hvor det kun er 4 pinner (en av dem er større enn de andre).

 

Så spørsmålet mitt er om jeg kan koble espressomaskinen til kontakten som i dag brukes av vaskemaskinen. Jeg blir veldig takknemlig for alle tips! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I huset ditt har du IT 230V nett. Det vil si att du har 230V i stikk kontaktene, og 230V i trefas stikk kontakt, som du har i kjelleren (3 faser +jord = 4pinner)

 

Kaffemaskinen din er produsert for et TN 400V nett. Dette har tre faser med 400V, en nøytal og jord. altså 5 pinner. Du kan på ingen måte koble opp denne mot den blå trefas 230V kontakten du har.

 

Det kan være mulig å koble om maskinen til 230V. Dette må du ha en elektriker til å gjøre. Men hvis varmeelemten osv er laget for 400V og ikke er koblet mot nøytal i maskinen, så lar ikke dette seg gjøre.

 

IT 230V er utbredt i hele Norge. De aller fleste e-verk går nå over til 400V TN på nye byggefelt, osv.

 

TN400V er mye brukt i resten av europa, og i industri her hjemme.

Endret av comsy
Lenke til kommentar
I huset ditt har du IT 230V nett. Det vil si att du har 230V i stikk kontaktene, og 230V i trefas stikk kontakt, som du har i kjelleren (3 faser +jord = 4pinner)

 

Kaffemaskinen din er produsert for et TN 400V nett. Dette har tre faser med 400V, en nøytal og jord. altså 5 pinner. Du kan på ingen måte koble opp denne mot den blå trefas 230V kontakten du har.

 

Det kan være mulig å koble om maskinen til 230V. Dette må du ha en elektriker til å gjøre. Men hvis varmeelemten osv er laget for 400V og ikke er koblet mot nøytal i maskinen, så lar ikke dette seg gjøre.

 

IT 230V er utbredt i hele Norge. De aller fleste e-verk går nå over til 400V TN på nye byggefelt, osv.

 

TN400V er mye brukt i resten av europa, og i industri her hjemme.

Takk for alle svar!

Det er riktig som du beskriver comsy. Det er 230V i veggen, ikke 380V som jeg skrev først.

 

En servicetekniker fortalte meg i dag at han kan koble om espressomaskinen slik at den støtter 230V. Det var tydeligvis bare for han å endre på noen brytere og ledninger på hovedkortet, og derette endre til et blå støpsel. Problem solved! :thumbup:

Lenke til kommentar
En servicetekniker fortalte meg i dag at han kan koble om espressomaskinen slik at den støtter 230V. Det var tydeligvis bare for han å endre på noen brytere og ledninger på hovedkortet, og derette endre til et blå støpsel.

Dersom den bruker mindre enn ca 3600W (16A/230V) kan det være like greit å få satt på en vanlig hvit stikk, som tåler inntil 16A, da kan du koble den til overalt hvor det er 16A uttak. Den blå, ev komfyrstikk, trenger du bare dersom den trekker inntil 32/25A.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Mener du det skal bli TN istedet for IT i Norge fremover?...

Har bygd nytt hus akuratt nå men kjører IT trefas... 85A hovedvern :D

 

 

Nei, blir nok IT nett der hvor det i dag er det. i allefall i lang framtid. Kostbart å bygge om alt sammen, og IT nett fungerer bra slik det er i dag.

 

Men nye boligfelt der hvor det ikke er bebygget og ny forsyning og trafo legges opp, velges som regel TN nett i dag.

 

85A Hovedvern. er det overbelastningsvern eller kortslutningsvern. Mange netteiere beregner nettleie ut fra størrelse på overbelastningsvernet, og 3 fas 85A er drøyt i et vanlig bolighus. Normalt i dag er 40, 50 og av og til 63.

 

Men om du har mye varmekabler, snøsmelteanlegg, eller elektrisk oppvarmet vannbåren varme på større areal, så kan jeg forstå.

Endret av comsy
Lenke til kommentar

syntes det er rart han har fått lov til å ha 85A. Da 63A-3-fas pleier å være max av hva de er villig ti lå gi ut for å tvinge bruken ned. Er vel noe nye lover for tiden som kommer til å kreve at 40% av oppvarming kommer fra annet enn elektrisk oppvarming også.. og da blir behoved for 63A enda mindre...

Lenke til kommentar

Vetta faen jeg, hvertfall så var det tomt med ferdig inntakts kabel fra skap og væresgod og bygg :)

 

Kan si at det er et ganske stort hus med varmekabler i hvert eneste rom samt en ganske så sterk steam dusj på egen kurs. Sikkeringsskapet er et eget stort prosjekt med glassdør fra gulvet og opp til taket nesten. Og hovedsikkringen er ei eneste stor leca blokk type sikkring :) DEN ER STOOR ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...