Gå til innhold

5.1 lyd, fra pc til reciver


Anbefalte innlegg

Prøver å få 5.1 over optisk spdif til min reciver, som støtter prologic2 og DTS.

Men får bare stereo lyd på front høytalerene. I soundmax før jeg bare valget om av eller på på den optiske, ingen andre funksjoner.

Er det noe jeg har gått glipp av her, eller noe jeg kan laste ned?

Kunne tenkt meg DTS hele veien fra VLC/MPC til reciver, er dette mulig eller må jeg invistere i nytt og bedre lydkort?

 

 

Har ett Maximus Formula SE med ett SupremeFX II 8-CH Audio som lydkort, dette er det samme som ett intrigrert lydkort selv om det står i pci-x x1.

Reciver er av typen Marantz SR7200, knyttet sammen med en 10m optisk kabel.

Kjører Win XP pro med SP2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker AC3Filter for å få sendt DD5.1 og DTS-lyd fra min WinXP SP2 HTPC (med integrert lydkort) til en receiver via optisk fiber.

 

AC3Filter er omtrent like enkel å sette opp som en Boeing 747, men når det først virker ...

Hvis du ikke trenger alle finesse som AC3Filter tilbyr - og det er mange -, så finnes det en enklere variant på samme webside som heter SPDIFer:

 

"Spdifer is a DirectShow filter that allows media players to passthrough multi-channel sound to the digital (SPDIF) output without any change, so an external receiver can decode it."

 

Har aldri prøvd Spdifer selv, men det høres ut som den kan gjøre akkurat det du er ute etter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere om hvordan det gikk.

 

Etter mange timer med prøving og feiling samt forum lesing, så har jeg funent en løsning som fungerer for ac3, ikke testet DTS enda.

 

Løsningen heter, Media Player Classic med ffdshow som codec.

Bruker spdifer nå for å sende i passthrough mode til reciver, men tenker på å igjen gi løs på ac3filter så jeg får ac3 på alle filene.

 

Skjønner godt hva du mener med Boeing 747 :D mye stress.

 

Anbefaler denne linken til ac3filter sitt forum, ikke mye aktivitet men noen svar er det. http://ac3filter.net/forum/index.php?topic=10.0

Lenke til kommentar

Dette er det evigvarende problemet med at de fleste lydkort ikke takler encoding av surroundlyd for digital overføring. Ingen Creative lydkort gjør dette f.eks.

 

Hvis du bruker en normal kjøpt DVD plate så skal den kunne sende signalet rett igjennom. Men hvis lydkortet må gjøre noe med lyden, så får du bare stereo.

 

Vil anbefale deg for letthets skyld å gå til anskaffelse av ett lydkort fra Asus. De fikser dette. Har ett selv, og aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alternativt kan du skaffe deg en boks fra Creative som heter DTS-610.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

 

Kan da kjøre 5.1 analogt fra creative kortet til DTS-610 - og så digitalt (f.eks. optisk) derfra til receiver. DTS-610 encoder on the fly til DTS digitalt signal.

 

Siden de fleste (alle?) creative lydkort ikke støtter encoding, så får du bare 5.1 hvis signalet allerede er digitalt (f.eks. hvis du ser film med digitalt lydspor så kan du få 5.1). Men hvis du vil ha 5.1 signal i f.eks. spill hvor lyden ikke er encoded digitalt, så kan du bruke analogt til DTS-610 for å få 5.1 i spill.

 

Ikke optimalt, men det fungerer.

 

Selv kjører jeg 5.1 analogt->dts-610->optisk til reciever som bruker DTS + Prologic xII for å få 5.1 til å bli 7.1.

 

 

Beste hadde vært å ha et kort som encoder on the fly til 7.1 og som støtter alt av spill tilfredstillende. Dessverre er creative ganske dårlige med støtte for surround sound.

Lenke til kommentar

ja hvis du har 5.1 analogt inn så kan du bruke det på receiveren din. Prøvde det selv men da fikk jeg kun 5.1 og ikke 7.1 da forsterkeren kun kjørte bypass og dermed ikke kunne sende lyd til de ekstra 2 høytalerene.

 

Jeg merker ingen out of sync delay med min DTS-610. Det er oppgitt en liten delay i spesifikasjonene, men jeg har ikke merket noe til det under filmavspilling eller i spill.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke noe problemer med sync, når jeg bruker spdifer-filteret fra pc til reciver.

 

Bruker en optisk-toslinkkabel, å ettersom jeg har forstått kan den bare sende PCM 2.1(flawless), eller komprimerte digitalte signaler som AC3 eller DTS.

Så bruker PCM til musikk, og holder meg til dts og ac3 filer når det kommer til film, selv om "ac3filter" skal kunne fixe god lyd som ac3 og dts "on the fly" på nesten alle filer, selv med ett crappy lydkort.

Har ett supremeFX som stikker ut av en dedikert PCIE-x1 bracket, men skal vist fremdeles regnes som ett intrigrert lydkort.

 

Det optimale er nok å ha en reciver med HDMI håndtering, blir mindre tull og vanskeligheter, eller som noen påpeke, ett bedre lydkort som behandler flerkanalers lyd på en litt bedre måte.

Men vist man skal ha 5.1 analogt inn, blir det ikke fort mye kabler da?

 

Har lest at det er noen lydkort og recivere som støtter samkjøring av 2 optiske-toslink kabler, men høres ut som mye arbeid.

 

Ac3 filter kan encode det meste vist man vil, og skal kunne sende signalene igjenom passthrough mode dirkete til reciver, uten at lydkort må gjøre noe.

 

Takker for respons, har så langt reddet meg for kjøp av nytt lydkort eller ny reciver med hdmi. :)

 

 

Er nesten fornøyd :p

Lenke til kommentar
Har ikke noe problemer med sync, når jeg bruker spdifer-filteret fra pc til reciver.

 

Bruker en optisk-toslinkkabel, å ettersom jeg har forstått kan den bare sende PCM 2.1(flawless),

 

Men vist man skal ha 5.1 analogt inn, blir det ikke fort mye kabler da?

 

Du får ikke PCM 2.1 med sp/dif, kun 2.0.

 

ved å kjøre analogt ut, så blir det 3 kabler, 3.5mm stereo til RCA. Disse kan uansett ikke være tykke, for da vil de større kontaktene ikke få plass, siden utgangene på lydkort sitter altfor nære hverandre.

 

Ved å bruke normale 3.5-RCA, og så blir det ikke så mye kabler, da RCA splitten skjer i enden, og med stripsing sammen så blir kabelene ikke så tykke heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du får ikke PCM 2.1 med sp/dif, kun 2.0.

 

Hei!

Jeg har kjøpt med forsterker i dag, og la også merke til dette. Vurderte en kort stund om jeg skulle kjøpe meg et creative lydkort, men lyden går optisk via det innebygde lydkortet.

1) Et creative kort er vel da bare penger ut vinduet?

2) Vil forsterkeren kunne gjenskape fullverdig 5.1 når den får 2.0 PCM inn, så lenge filmen er i 5.1 DTS? (kjører "DTS NEO:6 Cinema" audio mode på forsterkeren (som er en Onkyo TX-NR1007).

Lenke til kommentar

Forsterkeren vil ALDRI kunne hente ut ett fullverdig 5.1 spor fra PCM stereo. Den kan gjøre en bra jobb med det hvis den har Dolby Pro Logic 2.

 

Men hvis det brukes ekte DVD plate, så burte man få sendt både Dolby Digital og DTS i ekte 5.1 med den optiske.

 

Skal du vurdere lydkort, se heller til Asus, som fikser ekte surround på alle måter mye bedre enn Creative om dagen.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ja, men er ikke alltid like lett og få dts eller ac3 filer på pc til å spille fint på reciver.

Det var der spdifer hjalp meg, der er det passthrough modus på DTS og AC3.

Vist man har ac3filter, så kan den "fixe" sånn at alle video filer blir til ac3 "on the fly", så det ikke blir sent ut som pcm.

Men om ac3filter greier og lage bedre surrond enn en reciver, det vet jeg ikke. Men falskt er det :p

Sparte meg i det minste for nytt lydkort.

Mye grei spdif info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...