Gå til innhold

Registrering i enhetsregisteret


Anbefalte innlegg

Er litt usikker på om jeg må levere regnskap hvis jeg registrerer meg i enhetsregisteret. Er ikke noe foretak, men ønsker å få et org.nr. grunnet rabatter og domene registreringer i norge.

 

Har i dag en hobby som jeg tjener noen kroner på.

 

Spm. er da om jeg må levere regnskap?

Endret av audigeir
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Er litt usikker på om jeg må levere regnskap hvis jeg registrerer meg i enhetsregisteret. Er ikke noe foretak, men ønsker å få et org.nr. grunnet rabatter og domene registreringer i norge.

 

Har i dag en hobby som jeg tjener noen kroner på.

 

Spm. er da om jeg må levere regnskap?

 

 

Du trenger ikke være regnskapspliktig selv om du er registrert i enhetsregisteret. Dersom du omsetter for over 50.000,- i løpet av en 12 mnd periode blir du MVA pliktig, da blir du også bokføringspliktig og må følge reglene i bokføringsloven.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er litt usikker på om jeg må levere regnskap hvis jeg registrerer meg i enhetsregisteret. Er ikke noe foretak, men ønsker å få et org.nr. grunnet rabatter og domene registreringer i norge.

 

Har i dag en hobby som jeg tjener noen kroner på.

 

Spm. er da om jeg må levere regnskap?

 

 

Du trenger ikke være regnskapspliktig selv om du er registrert i enhetsregisteret. Dersom du omsetter for over 50.000,- i løpet av en 12 mnd periode blir du MVA pliktig, da blir du også bokføringspliktig og må følge reglene i bokføringsloven.

Betyr dette at jeg kun skal ta vare på div. kvittering o.l.

Hva med selvangivelsen?

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg kun skal ta vare på div. kvittering o.l.

Hva med selvangivelsen?

 

Du blir da regnet som selvstendig næringsdrivende og må levere selvangiveslen for næringsdrivende. Dette er ikke noe problem. Så lenge det ikke er drift (kostnader/inntekter) har dette ingen betydning. Har du deriomt et overskudd/underskudd skal dette med på din selvangivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...