Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkering og kjøp av kompressor


ThorB

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg dette masterkittet:

http://www.tcpglobal.com/spraygundepot/devMSTRKIT.aspx

 

http://www.tcpglobal.com/spraygundepot/doc...URESFLG3-WB.pdf

 

SCFM=10-13

 

Det jeg prøver å finne ut er hvor heftig kompressor er jeg nødt til å ha til denne lakksprøyten?

Noen som har linker til butikker/nettbutikker som selger kompressorer som passer godt til lakkering?

 

Jeg har forstått at man bør ha en kompressor som er oljefri, med vannavskiller og mye i luftproduksjon.

Det med oljefri er jeg ikke sikker på, men stemmer det at det er to måter oljefri kan forklares?

Oljefri som i at ikke noe olje kommer med luften som blir produsert?

Oljefri som i at kompressormotoren er vedlikeholdsfri, da fabrikken har gitt motoren en klatt med all oljen som motoren trenger?

 

 

engelske utrykk på kompressorer:

http://www.airbrushcompressor.com/

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selve lakksprøyten er ikke så veldig krevende så her klarer du deg med en enkel og billig kompressor.

 

Pussemaskiner har et mye større behov for luft, så her trenger du adskillig større kapasitet.

 

Om du skal lakke en bil anbefaler jeg denne:

http://www.easypaintyourcar.com/

Kjekk og greit forklart introduksjon til hvordan en kan lakkere en bil (fra start til slutt).

takk for linken. var noen flotte tips der!

 

 

drev å regna litt her:

cubic feet per minute (CFM)

1 foot = 30.480 cm

 

cubic feet per minute (CFM) = 1 feet x 1 feet x 1 feet

1 feet x 1 feet x 1 feet = 30.480cmx30.480cmx30.480cm = 28316,846592 cubic cm

eller

1 feet x 1 feet x 1 feet = 3.0480dmx3.0480dmx3.0480dm = 28,316846592 cubic dm

og (1 cubic dm = 1 liter), så 1 cubic foot = 28,316846592 cubic dm = 28,32 liter

 

 

1 cubic foot = 28,32 liter

 

 

i følge pdf'en på sprøytepistolen så er forbruket av luft SCFM=10-13

 

det vil si 28,32 liter*10=283,2 liter på 1 minutt

opptil

28,32 liter*13=368,16 liter på 1 min

 

altså mellom 283,2 liter og 368,16 liter i minuttet.. synes nå det høres ut som en heftig kompressor det.

men mulig jeg tar feil selvsagt. er ny i dette.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

okey. da har jeg funnet ut enda en del jeg trenger i lakkeringsprosjektet. vannavskiller...

 

Vannavskiller fåes kjøpt på biltema ;) :

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80446

79,90 kr

 

I tilleg skal vist clas olson også ha vannavskillere til salgs

 

http://www.bilforumet.no/teknisk/38096-vannavskiller.html

Hva er en vannavskiller

En liten sak som kan monteres på uttaket på kompressor eller på slangen. Denne tar bort vann/fuktighet/kondens som kan være inne i tanken. Anbefales på det sterkeste

 

http://forum.200sx-ogn.org/viewtopic.php?f=6&t=18897

Jeg hadde ikke vannutskiller når jeg lakkerte motorrommet mitt. Og selv om det bare er litt småtteri som såvidt synes når motoren er i, så er det jo bare dumt å lakkere uten.

 

Men jeg har dårlig erfaring med biltemas vannutskiller, lakkerte en frontfanger med den, og den slapp gjennom endel vann. Nå skal det sies at det var over gjennomsnittet mye vann i den kompressoren.

prøv og holde kompressoren i et temperert rom så produserer den mindre vann, en vannutskiller funker men den tar ikke alt vannet.

et lakkverksted har som regel en stor vannutskiller, ca 40-50 cm høy+ en luft tørke som all luft må igjennom, men er man litt påpasselig skal det funke fint med en enkel vannutskiller + at kompressoren ikke står i et kaldt rom.

 

Otto

 

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6226.msg88087

Manometeret kobles på pistolhåntaket der luftslangen skal inn, og luftslangen på manometeret. Du bruker det for å sikre riktig trykk i enden av luftslangen, ikke ved kompressoren da trykket synker i slangen. Så setter du kompressoren på f.eks. 6 bar og justerer ned til 2 bar (det vanligste) på manometeret du har på pistolen. Hvis du bruker vannavskiller på pistolen også, setter du blir rekkefølge de kobles på slik:

 

kompressor - slange - vannavskiller - manometer - pistol.

 

Et godt manometer som ikke stjeler for mye luft og kan kobles på pistolen er en ganske billig måte å få finishen bedre på.

 

 

angående olje i luft:

http://www.articlesbase.com/home-improveme...sor-845092.html

Air filters can eliminate the lubricating oil from reaching the air that is operating your tools. If you are working with paint it is important that the air that is operating your spray tool be free of oil or you will end up with oil in the paint.

ser at det ligger ut på ebay filter som ligner på biltemas vanavskiller. disse filtrene påstår at de også fjerner olje...

http://cgi.ebay.com/AIR-LINE-INLINE-MINI-O...p3286.m63.l1177

http://cgi.ebay.com/MINI-INLINE-AIR-HOSE-C...id=p3286.c0.m14

 

 

Filters for your compressed air system

http://www.about-air-compressors.com/Filters.html

 

Coalescent filter - definition and applications

http://www.about-air-compressors.com/coalescent.html

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Leter etter en passende kompressor nå. regner med at jeg må ha minimum 250liter i min

 

TRYKKLUFT - KORT INFORMASJON

http://www.bs-teknikk.no/BS-Butikken/Produ...ogen2007/11.pdf

SLAGVOLUM

En teoretisk verdi som beregnes slik:

Ant.stempel x Stempelvolum x Slaglengde x Omdr.tall =

Slagvolum

Slagvolum angis i l./min., l./sek. eller m3/min.

 

FRITT AVGITT LUFTMENGDE

Dette er den reele verdi og angir hvilken luftmengde komressoren

virkelig leverer. Den fritt avgitte luftmengde for

våre kompressorer er oppgitt ved 6 bars trykk, og angis i

l./min., l./sek. eller m3/min. kan også benyttes.

OBS!

 

Slagvolum og fritt avgitt luftmengde - dette kan lure deg!!

Vær påpasselig og skill mellom de to begrepene slagvolum

og fritt avgitt luftmengde. En forveksling av disse to verdiene

kan være kostbar, husk at den fritt avgitte luftmengden

til en kompressor er bare mellom 60-80% av kompressorens

slagvolum.

 

KOMPRESSORENS BELASTNINGSGRAD

En stempelkompressors belastningsgrad er mellom ca. 65%,

d.v.s. at kompressoren skal ikke være i drift mer enn 65%

av arbeidstiden. (En skrukompressor har belastningsgrad på

100%).

 

PRESSOSTAT

Kompressorer utstyrt med pressostat (også kalt trykkbryter),

har en helautomatisk drift. En pressostat kobler motoren

av og på, slik at kompressoren stopper ved øvre trykkgrense

og starter ved nedre trykkgrense. Disse grensene

kan forhåndsinnstilles.

 

REDUKSJONSVENTIL

Gjennom reduksjonsventilen kan man med enkel innstilling

få ut ønsket lufttrykk. Dette er nødvendig på endel trykkluftsutstyr,

som f.eks. lakkeringsprøyter.

 

TRYKK

Kompressorens trykk angis i bar eller kPA, og angir det

maksimale trykket kompressoren leverer. Tanken er som

regel godkjent for høyere trykk enn hva kompressoren leverer,

dette som en ekstra sikkerhet.

 

 

Det nærmeste jeg har funnet hittil med god pris:

http://www.torshovbil.no/Dokumenter/Torsho...ta_2009_lav.pdf

Gebe Powerair 50/3SVC

fritt levert luftmengde 230

l./min, maks trykk 8 bar. Luftfylte hjul. 2-sylindret.

Tank 50 l, el.motor 3,0 HK

1990,-

 

men ;( :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951004

.. Jeg må bare nødt til å skyte inn noen ord her, selv om jeg har dårlig tid..

Jeg vil OVERHODE IKKE anbefale deg den Gebe kompressoren (Powerair 50/3svc).. kan i korthet si at jeg kjøpte en sånn en i fjor sommer.. og bytten den 3 ganger på en uke.. og den 4 gangen fikk jeg pengene igjen.

1 gangen kjølefinnene var knekt når jeg fikk den.. men det var greit nok.. den startet og gikk helt fint, men plutselig så stoppet den.. og jeg fikk ikke liv i den.. brukte den kun til spikerpistol.. så jeg byttet den, og fikk ny..

2 gangen så var det kopperrøret som går over topp, bøyd og skadet.. men jeg rettet det ut og fikk satt det på plass.. Men denne ville heller ikke starte.. fant ut at det var pressorstaten.. byttet den selv.. men neste morgen så skulle jeg starte den opp, så gikk den i noen sekunder så gikk sikringa i huset.. så etter dette fikk jeg ikke startet den opp igjen uten at sikringa fløy (feil på vikklinger i motoren). vell bytte igjen..

3 Denne gangen så gikk den noen dager.. (men versjonen jeg fikk denn gang så var luftfilterene knekket,, tror de har alvorlig transport problememer).. og tilkopplingene for luftslange var deffekt.. så denne gangen ga jeg opp, og kjørte tilbake og forlangte pengene tilbake.. det gikk greit.. så da dro jeg opp på biltema og kjøpte meg en.. siden jeg hadde en derfra før som har gått i mange år nå uten problemer.. og jeg ble ikke skuffet denne gang heller.. :)

MEn styr unna den modellen der!! eller du kan være tøff og se om du har litt flaks.. men da hadde jeg kjøpt den i nærområde, slik at du lett kan bytte den de gangen den stopper opp :)

Vell lykke til !

Sorry for alle skrivefeil.. har dårlig tid !

 

 

fant noen gode priser på http://www.moeco.no/

men har ikke kjennskap til de. men har mest lyst til å finne en butikk som er i nærheten av meg..

 

oj interessant ide. koble flere kompressorer sammen:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10883.30.html

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...