Gå til innhold

Studere i Australia


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og to kamerater går nå siste året på videregående skole, og ønsker etter hvert å studere i utlandet. Vi har i hovedsak tenkt på Australia, ettersom det oppfyller enkelte kriterier vi har satt.

 

Vi har søkt litt rundt på nettet, og har funnet en del informasjon. Likevel hadde jeg satt pris på om noen her kunne delt litt om sine erfaringer med å studere i Australia. Dessuten har jeg noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt besvart:

 

- Vi er tre som ønsker å reise sammen. Vi skal ikke nødvendigvis studere det samme - kanskje ikke engang på samme universitet - men å bo i samme by hadde vært en fordel. Det jeg lurer på er om dette vil være problematisk? Er sannsynligheten lav for at vi får til dette?

 

- Jeg har lest at første semester starter i februar (om ikke annet er nevnt). Søker man på studier i Australia samtidig som vi søker til andre universitet (altså våren 2010 for vår del)?

 

- Hvordan er det med opptakskrav? To av oss (inkludert meg) har hatt tre år med engelsk på videregående, begge har gode karakterer, mens den tredje kun har hatt ett år. Karaktermessig ligger vi på mellom 4 og 5 i snitt. Mens jeg personlig er "overbevist" om at vi vil komme inn på universiteter i Australia, er de to andre litt mer skeptiske. Er opptakskravene høye? (To av oss skal sannsynligvis studere media og journalistikk; den tredje skal studere IT/teknologi).

 

Håper på svar. På forhånd takk!

Endret av Christofer91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat et svar på noen av spørsmålene deres, men:

 

Det som er greit å huske på er at det er veeeeldig mange som i de siste årene har studert media og journalistikk i Australia, og Australia som sådan har fått et rykte på seg, ihvertfall i Norge, for å være et litt useriøst sted å studere dette.

Jeg snakker av erfaring, det er mange andre ting du heller vil bruke tiden din der nede på enn å studere ;)

Lenke til kommentar
Ikke akkurat et svar på noen av spørsmålene deres, men:

 

Det som er greit å huske på er at det er veeeeldig mange som i de siste årene har studert media og journalistikk i Australia, og Australia som sådan har fått et rykte på seg, ihvertfall i Norge, for å være et litt useriøst sted å studere dette.

Jeg snakker av erfaring, det er mange andre ting du heller vil bruke tiden din der nede på enn å studere ;)

 

OK, dette var interessant. Vi har jo ikke bestemt noe, vi har bare diskutert det en del og har sett på mulighetene.

 

Hvis det du sier er riktig blir det vel uaktuelt for min del (å studere det øvrige). Vil jo ha en bra utdannelse også.

 

Hva er anbefalt å studere i Australia? Noen tips?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg og to kamerater går nå siste året på videregående skole, og ønsker etter hvert å studere i utlandet. Vi har i hovedsak tenkt på Australia, ettersom det oppfyller enkelte kriterier vi har satt.

 

Vi har søkt litt rundt på nettet, og har funnet en del informasjon. Likevel hadde jeg satt pris på om noen her kunne delt litt om sine erfaringer med å studere i Australia. Dessuten har jeg noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt besvart:

 

- Vi er tre som ønsker å reise sammen. Vi skal ikke nødvendigvis studere det samme - kanskje ikke engang på samme universitet - men å bo i samme by hadde vært en fordel. Det jeg lurer på er om dette vil være problematisk? Er sannsynligheten lav for at vi får til dette?

 

- Jeg har lest at første semester starter i februar (om ikke annet er nevnt). Søker man på studier i Australia samtidig som vi søker til andre universitet (altså våren 2010 for vår del)?

 

- Hvordan er det med opptakskrav? To av oss (inkludert meg) har hatt tre år med engelsk på videregående, begge har gode karakterer, mens den tredje kun har hatt ett år. Karaktermessig ligger vi på mellom 4 og 5 i snitt. Mens jeg personlig er "overbevist" om at vi vil komme inn på universiteter i Australia, er de to andre litt mer skeptiske. Er opptakskravene høye? (To av oss skal sannsynligvis studere media og journalistikk; den tredje skal studere IT/teknologi).

 

Håper på svar. På forhånd takk!

 

Hei, jeg kan ikke dele erfaringer, men er i samme situasjon som dere. Jeg driver på med en bachelor i økonomi og har tenkt å fortsette denne nede i Australia neste år. Det første jeg vil anbefale dere og gjøre er å kontakte enten Kilroy Education eller Sonor. Dette er to orgnaisasjoner som hjelper dere med info, søking osv. De er helt gratis. Når det kommer til om dere kan gå på samme skole osv, så sjangsen for det ganske stor. Universitetene i Australia er veldig store. Gjerne opptill 40 000! studenter. Sjangsen for at skolen dere vil innpå har alle fagområdene er stor. Når det kommer til semestere så er det vanlig med to stk per år, og i Australia er det sånn at en kan velge om en vil begynne i februar eller juli. Når det kommer til karakterer osv så er det ganske forskjellig. Når jeg kontaktet Kilroy trengte jeg ikke mer enn 4.0 i snitt for å komme inn på diverse økonomistudier. Skolen jeg sikter meg inn på krever ikke mer enn at jeg har minimum karakteren 4 eller bedre fra videregående i engelsk (obligatorisk 1 år eller valgfag). Dette varierer og såklart fra skole til skole. Visst ikke kan man risikere og måtte ta en TOEFL-språktest. Har ikke tatt denne selv, men har venner som har sagt den er ganske basic. Det har blitt nevnt i denne tråden at det kreves en form for test som SAT og det er feil. Du kan risikere på enkelte skoler som for eksempel University og Sydney at du må legge til et motivasjonsbrev, men tror ikke det er all verdens. Er du veldig smart kan du også fullføre en bachelor på 2 år. Bond university tilbyr 3 semestere per år.

Ikke akkurat et svar på noen av spørsmålene deres, men:

 

Det som er greit å huske på er at det er veeeeldig mange som i de siste årene har studert media og journalistikk i Australia, og Australia som sådan har fått et rykte på seg, ihvertfall i Norge, for å være et litt useriøst sted å studere dette.

Jeg snakker av erfaring, det er mange andre ting du heller vil bruke tiden din der nede på enn å studere ;)

 

Dette synes jeg var en tåpelig kommentar. Visst du mener at kvaliteten på journalistutdannelsen er dårligere i Australia synes jeg du bør komme med fakta eller kilder som kan bekrefte det. De fleste skoler i Australia ligger på et mye høyere nivå enn de norske skolene om en ser vekk fra Ntnu. I tilegg tilbyr vell ikke Ntnu journalistutdannelse om jeg ikke tar helt feil.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Teac, hvis du leser kommentaren min skikkelig ser du at jeg sier at dette er et rykte som en del australske studiesteder har fått på seg. Om det er begrunnet eller ikke vet ikke ingenting om, men dette er ihvertfall inntrykket jeg har fått av personer som driver med rekruttering til til dels store og anerkjente bedrifter i Norge.

I tillegg er det viktig å huske på at Norge ikke bør være noen referanseramme mtp kvalitet på studiesteder ift. resten av verden ;)

 

Jeg har absolutt ingen intensjon om å rakke ned på noens studievalg eller ønske om å studere i Australia, hvis du forstod det slik. Har selv bodd der nede og synes det er et helt fantastisk land :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...