Gå til innhold

The Sims 3 - Førsteinntrykk fra en The Sims-hater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har så vidt prøvd The Sims, og det var en piratversjon jeg spilte i en halvtime før jeg gikk lei av å sperre folk inne på kjøkkenet og sette fyr på det. :p Prøvde en Sims-versjon på PS2, men det var om mulig enda dårligere. I tillegg melkes franchisen for alt den er verdt, og allerede etter tre måneder (!) etter The Sims 3 kom er første expansion bekreftet og vil være ute om noen måneder. Likevel tenkte jeg å se hva det egentlig er alle snakker om og bestile The Sims 3. Det ankom i posten i dag, og jeg har hatt noen timer med det. Dette er ikke en anmeldelse, men førsteinntrykket jeg har fått etter å ha spilt en stund med et spilll jeg i utgangspunktet hatet før jeg i det hele tatt hadde prøvd det.

Satte henne til å "løse et uløselig problem", og jaggu greide hun det ikke etter noen timer. Men så er hun et geni, så hva forventer man? :D

En av grunnene til hvorfor jeg sluttet med det første (bortsett fra at det var svært utdatert allerede da) var fordi fyren jeg lagde stadig døde av sult på kjøkkenet fordi han ikke forstod hvordan kjøleskapet ble åpnet, eller pisset på seg rett utenfor baddøren fordi jeg ikke sa ifra hvor han skulle gå. Det ble for slitsomt å styre hver minste detalj til hver eneste person hele tiden, men dette er heldigvis endret nå. Folkene kan nå styre livet sitt selv, så du trenger strengt tatt ikke gjøre stort lengre om du er fornøyd med å la de leve et kjedelig, rutinepreget liv.

En dag vil hun lede hele forbrytersyndikatet i byen og tvinge byen i kne ved å smugle inn atomvåpen og true med å sprenge hele dritten i luften. Men først: Frokost. :p

Nå da de kan ta vare på seg selv dukker naturligvis et annet spørsmål opp. Hva nå? Holder det å stå opp om morgenen, gå på jobb, komme hjem og gå til sengs? Tja, det ville jo blitt et ganske kjedelig spill, spesielt siden du har fint lite kontroll med hva de gjør på jobben bortsett fra å bestemme hvor mye de skal jobbe, om de skal smiske med sjefen, omgås kollegene og så videre. I stedet har de nå fått personlige mål de vil oppfylle i livet og en personlighet. Denne personligheten kan du selv bestemme ut fra flere personlighetstyper, så fyren jeg skapte leser mye, ikke er mors beste barn, er interessert i matlaging og så videre og jobber for tiden som prøvekanin på et laboratorium. Jeg fikk en stor bonus fordi jeg lot ham drikke et ukjent stoff de lagde, men heldigvis overlevde han. Denne gangen. :p Kona hans er et ondt geni, drømmer om å ta over forbrytersyndikatet i byen og har lett for å bli litt småsur om hun ikke får viljen sin eller noen motsier henne. Som kvinnfolk flest, med andre ord. :p

En morsom detalj er at livet går sin vandte gang, noe som innebærer at folkene blir gamle og dør etterhvert. Du kan stille inn (til en viss grad) hvor lang tid det tar før de blir eldre, men med mindre du slår av eldringen fullstendig har du ikke noe valg. Folkene du har brukt timesvis på å lage vil en dag dø. Det ville vært kjipt om du bare hadde én person og dermed fåt Game Over når han eller hun døde, så du kan i stedet la han eller hun finne seg en partner og stifte familie om du vil. Selv lagde jeg to folk og lot dem være gift før jeg i det hele tatt startet, lot begge to starte som Young Adult (sen tenåring, antar jeg) så det tar lengre tid som mulig før de blir eldre og stilte eldringen til Epic (dvs det tar lang tid før de blir eldre), og man skal ikke se bort ifra at de får barn en dag. I teorien gjør det at folk blir født, eldres og dør, men man kan spille med flere generasjoner om man vil. Har aldri prøvd det selv da jeg fikk spillet i dag, men det ville i såfall bety at man kan spille til evig tid. Liker sånt. Husker jeg spilte Transport Tycoon for mange år siden, begynte å få et stort imperium og ble uten forvarsel møtt med et Game Over fordi jeg nådde år 2020 eller noe sånt. Har ikke spilt TT siden da, for å si det slik... :p

Så søte de er...

Det sier seg vel nesten selv at du ikke er alene i byen, og ulikt de andre spillene kan du nå utforske den så mye du vil. Dette er på mange måter en nødvendighet. Dama ble forfremmet på jobben, men siden hun er forbryter vil en bedre jobb også bety større risiko. Det igjen gjør at hun kunne trengt å trene seg opp litt (men ikke si det til henne), :p så da er det å gå på et treningssenter. Fyren liker å lage mat, men det er kjedelig å lage vafler dagen lang. I stedet gikk han på bokhandleren og kjøpte noen bøker om matlaging og har nå lært seg å lage pannekaker. Jippi... :D

"Du slipper ikke på denne restauranten med slike klær!" sa han. "Greit, jeg tar dem av," sa jeg. :p

Folkene trenger selvsagt et sted å bo, så naturligvis kan du kjøpe hus til dem. For de mer konstruktive kan man også bygge egne hus, og er man virkelig kreativ er det nesten ikke grenser for hva man kan gjøre. Selv middelaldreslott burde i teorien være mulig, skjønt ikke stol på meg på den biten. Derimot har jeg sett innredning til middelalderslott på online-butikken, så hvem vet?

Online-butikk? Øh... ja. De forrige hadde femten, tyve expansions hver eller noe sånt (kanskje noen færre...), men det har naturligvis ikke dette ennå. I stedet har man nå en butikk på nettet der man kan kjøpe nye ting til folkene sine. Jeg vet det høres tvilsomt ut, og ordet "melking!" kan ropes høyt og tydelig til kuene kommer hjem. Men faktisk er denne biten heller ikke så verst. Tenk litt på det. Du spiller et MMO og betaler rundt en hundrelapp i måneden for å spille og synes det er verdt det. Hvorfor er det da så galt å ha muligheten til å betale litt nå og da for å få litt nye ting til et spill du spiller veldig mye? Du er ikke nødt til å betale noe som helst, selvsagt. Du er ikke nødt til å få en ny frisyre eller en ny sofa. Dessuten fikk jeg 1000 penger bare for å registrere spillet, og nye klær koster ikke mer enn opp til 75 penger, de fleste mye mindre. Jeg investerte i en datamaskin til 300 penger, så 1000 penger holder lenge om man er litt sparom og ikke kjøper alt de har "fordi de har det". I tillegg fant jeg noen klær helt gratis, og det hjelper jo. ;)

Fredelig by? Tja, det var før jeg flyttet dit...

Alt i alt er jeg svært positivt overrasket over dette. Aner ikke hvor lenge det kommer til å holde, og aner ikke hvor mye som er forskjellig fra de forrige. Men for meg som aldri spilte The Sims 2 og bare så vidt spilte The Sims 1 er det meget underholdene for øyeblikket. Det er naturligvis litt kjedelig når begge folkene er på jobb, men heldigvis har de forskjellig arbeidstid og er ikke så lenge på jobb samtidig.

Endret av thecrow77
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Øh... jada... det viste jeg... selvsagt... alle vet det... :blush:

Men jeg spilte eneren bare en liten stund før jeg gikk lei. Det ble for mye rutine, og strengt tatt skjedde det fint lite. Dette virker mye bedre. Har vurdert en del 2 av dette førsteinntrykket (andreinntrykk?) etterhvert, så vi får se.

Endret av thecrow77
Skrevet

Spiller the sims 3 mye på hytta, er jo ikke så mye annet å gjøre :p er gått av med pensjon i et megaselskap, har fortsatt ikke råd til bil da, men får limo av jobben!

Skrevet

Øy...! Er ikke dette liksom den typiske amerikanske kjernefamilien? Jeg lagde en mann og dame, og valgte at de skulle være gift. PCen gikk i stykker, han for på jobb og... vel, se selv... :p

Hm... gikk visst i stykker... får vel kalle in reparatør...

Hun er da effektiv, det skal hun ha. Men det ser slitsomt ut, gitt.

Veldig slitsomt...

Skader vel ikke å ta en liten pause nå når den virker igjen.

Nei, sier du det... interessant...

Blitt gode venner nå...

Veldig gode venner... :p

(det er vel ikke uten grunn hun går med Playboy-skjorte... :p

Skrevet

Og bedre skal det bli...

Tilfeldig at det er en kniv han tenker på...? :p

Jaja, Hotell Cæsar startet i dag. Det er jo lite annet å se på... :p

Jeg har filmer som starter slik... :mrgreen:

"Lift us up where we belong..."

Skrevet
Og bedre skal det bli...

Tilfeldig at det er en kniv han tenker på...? :p

Jaja, Hotell Cæsar startet i dag. Det er jo lite annet å se på... :p

Jeg har filmer som starter slik... :mrgreen:

"Lift us up where we belong..."

haha, lurer på om alle gutter ender med å lage et lesbisk par i sims...

Skrevet

Min hygge med Sims 3 var veldig kortvarig. Men tror det blir kjekkere med to stk. Det ble altformye dødtid og ensformighet for min del.

Stå opp, dusje, tisse, spise, jobb, spise, trene, dusje, sove...

Skrevet (endret)
Haha.. Flott førsteinntrykk! Godt skrevet også vil jeg si:)

Likte også hva du klarte med reperatøren, effektiv du ;)

Hun reparerte litt av hvert, for å si det slik... :p

Endret av thecrow77
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...