Gå til innhold

Hvordan fikk Obama utdanning?


askerix

Anbefalte innlegg

Sitter og leser om USAs president Barack Obama. Han gikk på en pen skole på Hawai, hvor han visstnok fikk et stipend av skolen samt at besteforeldrene betalte en del. Etter det gikk han i LA på skole, hadde deretter noen år fri før han begynte på Harvard. Ved de to sistnevnte har jeg ikke fått klarhet i hvor pengene kom fra.

 

Jeg lurer altså på hvordan det gikk til. Jeg vet ikke helt hvordan dette med stipend o.l virker i USA, men det slår meg som dårlig økonomi å gi alle som har gode karakterer stipend ..?

 

Altså hvem betalte for at han skulle gå på skole i LA og, spesielt, på den dyre skolen Harvard ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter og leser om USAs president Barack Obama. Han gikk på en pen skole på Hawai, hvor han visstnok fikk et stipend av skolen samt at besteforeldrene betalte en del. Etter det gikk han i LA på skole, hadde deretter noen år fri før han begynte på Harvard. Ved de to sistnevnte har jeg ikke fått klarhet i hvor pengene kom fra.

 

Jeg lurer altså på hvordan det gikk til. Jeg vet ikke helt hvordan dette med stipend o.l virker i USA, men det slår meg som dårlig økonomi å gi alle som har gode karakterer stipend ..?

 

Altså hvem betalte for at han skulle gå på skole i LA og, spesielt, på den dyre skolen Harvard ?

 

Dette har vel ingenting å gjøre med teoriene at Obama er muslim og/eller er finansiert av terrorister?

Lenke til kommentar
Sitter og leser om USAs president Barack Obama. Han gikk på en pen skole på Hawai, hvor han visstnok fikk et stipend av skolen samt at besteforeldrene betalte en del. Etter det gikk han i LA på skole, hadde deretter noen år fri før han begynte på Harvard. Ved de to sistnevnte har jeg ikke fått klarhet i hvor pengene kom fra.

 

Jeg lurer altså på hvordan det gikk til. Jeg vet ikke helt hvordan dette med stipend o.l virker i USA, men det slår meg som dårlig økonomi å gi alle som har gode karakterer stipend ..?

 

Altså hvem betalte for at han skulle gå på skole i LA og, spesielt, på den dyre skolen Harvard ?

 

I usa kan man faktisk få stipend som dekker hele skole oppholdet.

Dette er det selve skolen som dekker, vet ikke om Obama fikk dette eller ikke.

 

Det er veldig vanlig at sports stjerner blir headhuntet av universieter og collages, for at de skal komme og spille for dem. Disse folka kan da faktisk få hele sin utdanning betalt for av skolen, som "takk" for at han eller hun spiller for med i deres basket/amerikansk fottball lag ect.

Det finnes lingende muligheter for de som er veldig gode akademisk for du kjempe karakterer på highschool er det godt mulig at hele eller store deler av utgiftene for å gå på høyere utdanning blir dekket av skolen selv, eller interresse grupper, det finnes non proffit og poffit grupper som bruker penger på at sende smarte elever på gode skoler.

Lenke til kommentar

 

I usa kan man faktisk få stipend som dekker hele skole oppholdet.

Dette er det selve skolen som dekker, vet ikke om Obama fikk dette eller ikke.

 

Det er veldig vanlig at sports stjerner blir headhuntet av universieter og collages, for at de skal komme og spille for dem. Disse folka kan da faktisk få hele sin utdanning betalt for av skolen, som "takk" for at han eller hun spiller for med i deres basket/amerikansk fottball lag ect.

Det finnes lingende muligheter for de som er veldig gode akademisk for du kjempe karakterer på highschool er det godt mulig at hele eller store deler av utgiftene for å gå på høyere utdanning blir dekket av skolen selv, eller interresse grupper, det finnes non proffit og poffit grupper som bruker penger på at sende smarte elever på gode skoler.

 

 

Så alle som har ca A i snitt kan gå på hvilken som helst skole helt gratis?

 

Etter som jeg forstår hadde Obama mellom A og B i snitt.

Lenke til kommentar
Jeg lurer altså på hvordan det gikk til. Jeg vet ikke helt hvordan dette med stipend o.l virker i USA, men det slår meg som dårlig økonomi å gi alle som har gode karakterer stipend ..?

Filantropi er langt mer utbredt i USA enn i Norge, og rike folk gir store pengegaver til universitetene som brukes til å gi gratis utdanning til de flinkeste personene. Det er for øvrig ofte god samfunnsøkonomi å gi folk utdannelse, siden de da kan bli langt mer produktive. Akkurat hvordan Obamas utdannelse ble finansiert vet jeg ikke, men dersom ikke familien betalte selv regner jeg med det var gjennom slike gaver.

Lenke til kommentar
Det gis vel spesielt stipend til svarte med gode karakterer. Det er ikke sikkert han hadde fått stipend om han var hvit.

 

Ganske sikker på at den ordningen ikke eksisterte når han tok utdannelsen sin. Kort søk på google sier at han finansierte utdannelsen sin ved en kombinasjon av hjelp fra familien og lån. Visstnok først i 2006 klarte han å betale det siste avdraget på ovennevnte lån.

 

Under det siste valget i USA oppstod det konspirasjoner om at han var finansiert av det saudiske kongefamilien eller en amerikansk svart nasjonalist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...