Gå til innhold

Kneskade, trenger kondistrening!


Anbefalte innlegg

Halla folkens. Krise har rammet treningshelten QBab!

 

Jeg har lenge hatt en smerte i begge knær som dukker opp av og til. Jeg har ikke vert til doktor enda, (jadda jadda, skal snart gjøre det). Uansett så er det et must for meg å få opp pulsen tidlig om morgenen for å få en kickstart på dagen. Tidligere jogget jeg, så likte ikke knærne det. Så jeg gikk over til 40 min på boksesekken, etter hvert som teknikken utviklet seg begynte slagene og innvolvere mye bevegelser i føttene, så nå før jeg vondt i knærne der også. Jeg gidder ikke bokse og øve inn feil teknikk, da boksing er noe jeg har tenkt og satse på senere.

 

Så inntil videre trenger jeg sårt en treningsform som får opp pulsen, gjør meg svett og god med minst mulig belastning på føttene, spesielt knærne.

 

Edit: Hoppetau som oppvarming, god ide? Ikke så mye belastning på selve kneet, mer på ankel.

Endret av QBab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halla folkens. Krise har rammet treningshelten QBab!

 

Jeg har lenge hatt en smerte i begge knær som dukker opp av og til. Jeg har ikke vert til doktor enda, (jadda jadda, skal snart gjøre det). Uansett så er det et must for meg å få opp pulsen tidlig om morgenen for å få en kickstart på dagen. Tidligere jogget jeg, så likte ikke knærne det. Så jeg gikk over til 40 min på boksesekken, etter hvert som teknikken utviklet seg begynte slagene og innvolvere mye bevegelser i føttene, så nå før jeg vondt i knærne der også. Jeg gidder ikke bokse og øve inn feil teknikk, da boksing er noe jeg har tenkt og satse på senere.

 

Så inntil videre trenger jeg sårt en treningsform som får opp pulsen, gjør meg svett og god med minst mulig belastning på føttene, spesielt knærne.

 

Edit: Hoppetau som oppvarming, god ide? Ikke så mye belastning på selve kneet, mer på ankel.

Hvordan lander du med foten når du løper?

Jeg spør fordi jeg også hadde vondt i knærne før jeg la om løpesettet.

Nå lander jeg på forfot og er aldri plaget med smerter i knærne.

 

Grunnen til at å hoppe tau ikke er så hardt på knærne er nettopp det at du lander på forfot.

 

Prøv å løpe ute barfot, og se hvordan du lander på foten. Slik bør du også lande med sko på.

Det kan bety at du må kjøpe lettere sko uten så mye demping i hælen, men det er vel verdt det. Billigere er skoene også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det kan jo hende du har fått en belastningsskade. Før du fortsetter med videre trening bør du gå til legen og sjekke hva det er, og hvis det er f.eks trøtthetsbrudd eller belastningsskade så kan du få noe som støtter opp kneet slik at det ikke blir vridd/bøyd i feil retning.

Du tenker sikkert "Jaja selvfølgelig veit jeg det!" ( :) ), men des mer du trener med skadet kne des verre blir det. Verst blir det hvis det er små og korte belastninger som forverrer skadestedet.

 

(Har sikkert repetert meg selv fler ganger på forskjellige måter men jeg er verdens dårligste på å forklare ting, og prøver å få fram det jeg mener :) )

 

-Christian-

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden du sier at dette må skje på morgenen vet jeg ikke hvor gjennomførbart det er, men noe som er virkelig god cardiotrening er svømming. Har du en lokal svømmehall, kjøp et klippekort og ta turen hver morgen. Du føler deg kanskje ikke så varm og svett, men sett fingeren til halsen etter 30 min. med svømming, så kjenner du at pulsen er minst like høy som etter en tilsvarende tid med jogging. Gjorde selv dette da jeg fikk leddproblemer av jogging med gode restitusjonsresultater:)

 

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Siden du sier at dette må skje på morgenen vet jeg ikke hvor gjennomførbart det er, men noe som er virkelig god cardiotrening er svømming. Har du en lokal svømmehall, kjøp et klippekort og ta turen hver morgen. Du føler deg kanskje ikke så varm og svett, men sett fingeren til halsen etter 30 min. med svømming, så kjenner du at pulsen er minst like høy som etter en tilsvarende tid med jogging. Gjorde selv dette da jeg fikk leddproblemer av jogging med gode restitusjonsresultater:)

 

Lykke til og god bedring!

 

Ah! Genialt! Takk skal du ha Atatar. =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...