Gå til innhold

Finner diskene i BIOS, men de blir ikke funnet under boot!


Anbefalte innlegg

I BIOS kommer mine 2 samsung disker opp, de blir funnet og gjordt rede for.

Når jeg skal starte på vanlig måte så "henger" den seg, om jeg starter fra CD/DVD så kan jeg installere Win7 og Vista fra DVD, men når den skal restarte så skjer det samme.

Den finner diskene under boot, men det skjer ikke noe som helst. Den bare står der akkurat som om dne har hengt seg.

Nå har jeg ikke innstallert noe på harddiskene, men på den gamle vista partisjonen klarte jeg å boote til 1 gang, de andre gangene fikk jeg feil om at jeg manglet systemdisk, måtte sette inn det og trykke enter, men nå kommer ikke dne feil mld. opp heller, har et Abit IX38 QuadGT.

 

Skal prøve å få filma det så er det enklere å forstå hva jeg babler om :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de metodene hjalp noe og problemet var der for jeg prøvde å installere Ubuntu.

Tok også ut den nye harddisken ut av PC'en, tok den med bort til en kompis og installerte Vista på harddisken via hans PC, den bootet etter at filene var ferdig med å kopiere seg fra DVD'en, alt funket som det skulle.

Tok med disken tilbake igjen, koblet ut den andre disken og DVD brenneren så den nye disken var det eneste som var koblet til av Sata enheter. Starter maskina, finner den i BIOS, men når jeg skal boote så får jeg beskjed om at det ikke blir funnet en systemdisk og at jeg sette inn en systemdisk og trykke enter.

 

Hva er feil ?

Kan sata kontrolleren til hovedkortet plutslig ha blitt ødelagt ?

Lenke til kommentar

Bare for å ta en oppsummering:

Når du får en melding som ligner på "DISK BOOT ERROR PLEASE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER", så betyr det at BIOS har funnet en enhet å boote fra, men ikke kommer videre. Et typisk eksempel er at det står en USB minnepinne i, og BIOS er av en gitt type og er satt opp til å boote fra USB.

Du kan verifisere bootrekkefølgen i BIOS, men siden du ikke har noen minnepinne og du har bare en disk tilkoblet, så må vi anta at det er den disken som BIOS prøver å boote fra.

Da er det noe galt med disken, det finnes ikke MBR kode, partisjonstabell er tom, eller ingen partisjon er aktiv.

Siden du har prøvd disken i en annen PC så skulle alle disse alternativene være eliminert, disken er OK.

 

Hva som da er galt er ikke godt å si. Du kan jo boote en Linux CD for å se om disken fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...