Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

C:\ fyller seg opp av seg selv


Anbefalte innlegg

Hei

Har i det siste slitt en del med at C:\ hele tiden blir full. Dvs det blir gradvis mindre og mindre plass helt til det er ca 120mb ledig. Eneste som fungerer da er å defragmentere med Defraggler, men den bare fyller seg opp igjen på 2-3 dager.

 

Den er partisjonert til 50gb som eg har windows og program på. Når eg merker alle filer og mapper (inkl. de skjulte) og trykker på egenskaper så viser det ca 40gb diskforbruk, dvs eg har ca 10gb ledig.

 

Eg scanner med CCleaner hver dag, og andre spyware/malware program regelmessig.

 

Noen som har en anelse om hva som er grunnen til dette? Og hvordan fikse det?

 

Setter stor pris på alle svar/forslag.

 

Edit: om det har noe å si, så er det denne harddisken eg har.

Endret av Shox-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Hvis du prøver mye ny programvare så anbefaler jeg å laste ned Windows Install Clean Up Utility fra Microsoft: http://download.microsoft.com/download/e/9...1bd/msicuu2.exe

 

Installer den og kjør msizap -G fra command prompt / DOS-vindu, husk -G på slutten så den ikke fjerner noe som ikke skal fjernes. -G gjør at den sletter alle installasjonsfiler som ikke lenger er knyttet til noen installasjon, f.eks gamle drivere, Office-installasjonen som krasjet halvveis og la igjen 2 GB søppel etc. Min rekord er 7 GB mer ledig plass (test-server).

 

Merk også at hvis dere er flere som bruker maskinen så tar CCleaner kun din profil. Dvs at temp-katalogene til andre brukere av maskinen får vokse i fred så lenge ikke de også kjører CCleaner.

 

Lykke til!

 

Renshai

 

Hei

Har i det siste slitt en del med at C:\ hele tiden blir full. Dvs det blir gradvis mindre og mindre plass helt til det er ca 120mb ledig. Eneste som fungerer da er å defragmentere med Defraggler, men den bare fyller seg opp igjen på 2-3 dager.

 

Den er partisjonert til 50gb som eg har windows og program på. Når eg merker alle filer og mapper (inkl. de skjulte) og trykker på egenskaper så viser det ca 40gb diskforbruk, dvs eg har ca 10gb ledig.

 

Eg scanner med CCleaner hver dag, og andre spyware/malware program regelmessig.

 

Noen som har en anelse om hva som er grunnen til dette? Og hvordan fikse det?

 

Setter stor pris på alle svar/forslag.

 

Edit: om det har noe å si, så er det denne harddisken eg har.

Lenke til kommentar

Hei! Kjører du Vista bør du sjekke hvor mye system restore bruker av diskplass. Har opplevd at det ikke er satt noe tak på dette og at c: disken da har fylt seg opp. I cmd kjører du "vssadmin list shadowstorage" for å se hvor mye den bruker og " vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /Maxsize=3GB " for å sette maks størrelse. (valgfri maks størrelse selvfølgelig :) )

Lenke til kommentar

Takk for alle svar her.

TreeSize Free så eg ikke helt nytteverdien i, men mulig eg gjorde noe feil/ikke vet hvordan man skal bruke det.

 

Fant ikke helt ut hvor eg skulle skrive inn "msizap -G".

Er kun meg som bruker PC'en, og er bare en bruker.

 

Eg bruker vista ja. 64 bits Ultimate.

Da eg skreiv inn "vssadmin list shadowstorage" sto det;

Brukt lagringsplass for skyggekopi: 7.126 GB

Tildelt lagringsplass for skyggekopi: 7.411 GB

Maksimum lagringsplass for skyggekopi: 7.324 GB

Ser det greit ut, eller bør eg forandre på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...