Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekter å hente pakken: oppkrav


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når jeg selger for over 1000 kr, pleier jeg alltid å kreve forskudsbetaling på det postfrakten koster.

større sjans for at de henter ut varen og da.

 

Får nok ikke så mye mere tilbake ,enn å ta med en lærdom..

 

"det er mange idioter der ute, desverre er ofte vi også en av dem"

 

:-)

Lenke til kommentar

Du kan vel egentlig ikke gjøre særlig mye.

Det er jo ett brudd på avtalen dere har, som kan sees opp mot "Lov om kjøp", men jeg tviler på at du gidder å ta dette opp til retten....

 

Det er ikke uvanlig at en må betale returfrakta på posten før den returnerte varen kan leveres ut.

Surt som pokker, og derfor sender jeg ALDRI med oppkrav, med mindre kjøper betaler frakt, inkl oppkrav *2 på forskudd.

Dersom da kjøper ikke henter ut pakken, taper jeg ikke annet enn den tiden som har gått med.

Lenke til kommentar

Du må da i alle fall kunne sende regning på frakt tur-retur. (Ta vare på meldingen der han ber om å få PCen tilsendt.) Vet ikke helt hva du evt. kan kreve i tillegg.

 

Hvis han nekter å betale skulle du ha ditt på det tørre hvis du skyver saken videre i systemet.

 

Edit:

Har lest litt mer, og så vidt jeg kan se er avtalen om kjøp inngått og varen er levert (kjøpsloven §7). PCen er hans, og du kan kreve at han betaler den avtalte prisen.

 

(Du kan kanskje prøve å bruke dette som forhandlingskort. "Enten betaler du meg kr X for frakt og andre kostnader, eller så krever jeg hele salgssummen." Hvis han går med på det må du gjøre jobben med å selge og sende PCen til noen andre, men du risikerer ikke en slitsom pengeinnkrevningsprosess.)

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar

Lite å gjøre med annet enn å forsøke _en_ gang å kreve dekket portoutgifter.

Om folk ikke henter pakka så er det lite å gjøre med selv om en muntlig avtale er like bindende som skriftlig. Du må jo gå til sak for å kreve noe og det lønner seg ekstremt lite med tanke på utgifter/utlegg og tidsforbruk. Da må det være store beløp.

 

Men det er jo kjipt å først betale porto, kanskje 224 kroner. Så må du ut med det samme for å få den i retur - usolgt. :)

 

Opplevde dette en gang eller to for 20 år siden. Bestemte med derfor for å alltid kreve forskudd og det har funka bra, både til usa og tyskland tre ganger.

Men norske kan være like vanskelige å overtale, men jeg gir meg ikke. Taper heller et salg fremfor å sende i oppkrav. Etter noen mailer hvor jeg dessuten oppgir fullt navn, adresse og telefoner så skjønner de at det er seriøst og gir seg (de vil jo ha pcen :)

 

Har også god karakterbok på ku-eks-ell som jeg viser til, men det finnes noen få som ikke kjenner til hvordan det funker så da hjelper heller ikke det. Velvel, da får det heller være...

 

 

Et annet alternativ jeg pleier å tilby er dobbel porto på forskudd - deretter restbeløp i oppkrav. Mindre beløp er jo mindre risk, men de må da fortsatt betale oppkravsgebyret på toppen av pc-pris og porto. Dem og m det.

De tenker kanskje ikke over at i oppkravspakka kan det ligge et rustent trillebårhjul og en murstein.

 

 

 

Hilsen av-og-til-pc-selger

bua at start no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...