Gå til innhold

Lenovo tilbakekaller og erstatter batterier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lenken informerer om:

Only the following ThinkPad Models and battery FRU part numbers are affected by this issue:

ThinkPad -> Battery FRU part number

R60, R61, T60, T61 -> 42T4546, 42T4566, 92P1141

X60, X61 -> 42T4550, 42T4567, 42T4568, 92P1169, 92P1173, 93P5028, 93P5030

Skrevet

Hah!

Jeg har et 9-cellers batteri som bare døde på en veldig mistenkelig måte (nektet plutselig å lade seg opp igjen) og har bare ligget i kjøleskapet siden. Jeg tipper at modell-/serienummer på det batteriet passer med nummerne listet opp av Lenovo (har ikke sjekket ennå).

Men det blir nok litt utfordring å klare å få kjørt diagnostiseringverktøyet til Lenovo for få søke om erstatningsbatteri uten å måtte (re)installere Windows, da ... hmmm. :-S

(Et nytt et koster vel ca 1300 kr, om jeg husker rett, så hadde jo vært fint med et nytt helt gratis)

Skrevet

Her er et sitat fra denne VG-artikkelen:

Uvisst om Norge

Hos Lenovo Norge får Computerworld opplyst at de jobber med å finne ut om pc-er med defekte batterier har blitt solgt her til lands og vil utover dette ikke kommentere saken, men henviser til sitt pressebyrå som igjen videreformidler en uttalelse fra kommunikasjonssjef Adrian Horne i Lenovo EMEA:

- Vi har ikke fått rapporter om nordmenn som ønsker å bytte ut pc-batterier, forteller han.

Selskapet kan likevel ikke utelukke at Thinkpad-maskiner med defekte batterier har blitt solgt i Norge.

Mitt R60-batteri har vært helt dødt siden nyttår. Har ikke ville ta lading i det hele tatt, akkurat som beskrevet i artikkelen. Jeg har ikke brydd meg med å kjøpe nytt batteri til maskinen, og bare brukt maskinen ikoblet strøm.

Kjedelig å få vite dette først nå når garantien sannsynligvis ikke gjelder lenger uansett. Over to år gammel maskin.

Skrevet

6-cellers batteriet til min X61 er i serie som har blitt tilbakekalt. Sluttet å virke et par måneder etter at jeg fikk maskinen. Ordnet meg et 8-cellers batteri, la det gamle batteriet i en skuff og tenkte ikke noe mer over det.

Skal se om jeg ikke kan få et nytt 8-cellers batteri også, synes det begynner å bli dårlig.

Skrevet (endret)

Morsomt nok hadde ikke det defekte batteriet mitt et av FRU# som var listet opp. Jeg er tydeligvis ikke den eneste, sjekk forumet hos Lenovo.

Og det ser ut som diagnose-verktøyet også sjekker om det er innenfor garantiperioden på 12 mnd for at du skal kunne få erstatning. Skikkelig kult med maks 1 års garanti og tilsynelatende ganske skjøre smart-batterier som bare dør på seg.

Jeg vet ikke om denne batterikvaliteten er lik for andre leverandører?

Endret av kommers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...