Gå til innhold

Mistet førerkort, når kan jeg ta teori og praksis igjen?


Sveern

Anbefalte innlegg

Ble stoppa av sivilbil mens jeg kjørte altfor fort 18. mai, etter litt om og men endte jeg opp med 8 måneder uten førerkort og ei bot på 10 000. Siden det er over 6 måneder (dessuten hadde jeg ikke lappen i over 2 år) må jeg ta opp igjen oppkjøringa og teoriprøva.

Det jeg lurer på da er hvilken dato kan jeg øvelseskjøre igjen? Blir det 18. januar, eller er det noe annet system? Og kan jeg ta teoriprøva før dette, så jeg slipper å vente ytterlig 2 måneder pga kø hos biltilsynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter trafikkopplæringsforskriften § 2-1 sjette ledd kan en person som har mistet førerretten for en gitt periode (du har ikke fått sperrefrist, dette gis til de som ikke har førerkort) ikke øvelseskjøre uten politiets samtykke før tapsperioden er utløpt.

 

I utgangspunktet kan du altså søke politiet om å få lov til å øvelseskjøre.

 

Såvidt jeg vet kan du ta teoriprøven før tapsperiodens utløp, men du burde kontakte Statens Vegvesen for å være sikker.

 

EDIT: Ifølge førerkortforskriften § 5-5 (2) har man adgang til å ta teoriprøve mens førerretten er tapt eller tilbakekalt, eller mens det foreligger sperrefrist.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg fikk 6 mnd, måtte ta alt på nytt. Oppkjøring i neste uke.

Sperrefristen din går opp nøyaktig 8 måneder etter du ble fratatt førerkortet.

 

Det du har å gjøre er å sende "søknad om førerkort" til biltilsynet, så får du et brev etterhvert hvor det står når du kan ta lappen igjen, og at du kan ta teoriprøven og at du kan øvelseskjøre med kjøreskole.

Jeg vet ikke hvor lenge før fristen du kan ø. kjøre med kjøreskole, men hvis det er noe begrensning så står det sikkert i brevet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg fikk 6 mnd, måtte ta alt på nytt. Oppkjøring i neste uke.

Sperrefristen din går opp nøyaktig 8 måneder etter du ble fratatt førerkortet.

 

Det du har å gjøre er å sende "søknad om førerkort" til biltilsynet, så får du et brev etterhvert hvor det står når du kan ta lappen igjen, og at du kan ta teoriprøven og at du kan øvelseskjøre med kjøreskole.

Jeg vet ikke hvor lenge før fristen du kan ø. kjøre med kjøreskole, men hvis det er noe begrensning så står det sikkert i brevet.

Har nettopp lagt inn et spørsmål som sikker du kan svare på. Når du så fikk lappen tilbake, fikk du ditt gamle igje? Dvs det som ble beslagelagt? Og står det noe på lappen at du har vært uten i den antatte perioden?

Lenke til kommentar

Ja du kan a teori prøven før sperrefristen er over. Men stikk innom trafikksentralen ASAP!!

Jeg er i samme situasjon som deg og skulle ta teorien igjen for 2 dager siden. da sa de at det måtte sendes en manuell forespørsel til politiet om jeg kunne ta teirien. (altså de måtte sjekke at jeg har oppført meg siden jeg mistet lappen :) )

 

du kan øvelseskjøre 8 måneder etter dagen du mistet lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...