Gå til innhold

For stort anlegg til rekkehus?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et flott tilbud på et eldre høyttalersystem:

 

Dali 909 gulvstående høyttalere

Cerwin Vega LW 15" sub

 

Jeg kjøpte nylig en Nad C-372 forsterker av en jeg kjenner som har oppgradert til surround og hjemmekino. Tilbudet på den forsterkeren var så bra at jeg bare slo til, og den er ganske ny. Tenkte å bruke den på Dali 909 i så fall. Alt er svært pent brukt, spesielt høyttalerne. Vurderer nå å kjøpe disse høyttalerne siden jeg fikk et bra tilbud på de også. Da får jeg et ganske greit anlegg for en god penge til min type musikk.

 

Men han jeg vurderer å kjøpe høyttalerne av sa til meg, etter forespørsel fra meg, at han solgte dem fordi de ble svært lite brukt, fordi vegg til vegg naboen dundret i veggen så fort det ble skrudd opp litt. Han hadde anlegget i et rom mot naboen.

 

Jeg har også en vegg til vegg nabo i et nyere boligfelt. Jeg vet det er moderat isolering her; jeg hører ungene til naboen løper i trappene noen ganger. Jeg kommer til å ha hva enn anlegg jeg ender opp med i et rom lengst fra naboen som er vegg til vegg.

 

Jeg lurer herved på om dette blir for stort til et rekkebolighus med naboer både vegg til vegg og like ved? Dette blir kanskje et litt uklart og dumt spørsmål, men jeg har lite peil på stereo og ønsker bare noen generelle tilbakemeldinger og kanskje erfaringer på dette før jeg kjøper. Han jeg kjøper høyttalerne av sier at de til sammen kan levere mye lyd. Og jeg liker litt høy lyd også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har på hånden der er omtrent det minst nabovennlige anlegget som finnes. Hvis jeg skulle kjøpe nytt anlegg i dag, ville det bli et par stativhøyttalere med en kraftig forsterker, selv etter at jeg har vendt meg til å ha et anlegg med subwoofer i flere år.

 

Du vil bli overrasket over hvor mye og god bass en virkelig bra stativmodell kan hoste opp med riktig forsterker, samtidig går det an å lage engasjerende lyd på litt lavere volum enn med det nevnte CV-anlegget. I et lite rom er subwooferen ofte mer til bry enn til nytte med mindre du tar jobben med å legge lydisolerende matter og bassfeller. I forhold til naboer vil du kunne spille høyere uten subwoofer, fordi det er de aller laveste frekvensene som går gjennom vegger og gulv lettest.

 

NAD C-372 er kraftig nok til å drive tungdrevne stativmodeller. Lavere følsomhet = bedre bass når det gjelder stativhøyttalere. 100db/1w/1m er svært lettdrevet. 80db/1w/1m er veldig tungdrevet.

Lenke til kommentar

Det skal ikke mye bass til for at naboene lett hører det.

Sitter selv med et ganske normalt anlegg, ned en XTZ W12, og jeg bor midt i huset, og om jeg skrur opp en del får jeg klager fra naboen som har huset inntil huset vårt via to garasjer.

 

Om du ikke kan spille høyt uansett kan det kanskje være greit og legge pengene i noe mer fintspillende.

Lenke til kommentar
Det skal ikke mye bass til for at naboene lett hører det.

Sitter selv med et ganske normalt anlegg, ned en XTZ W12, og jeg bor midt i huset, og om jeg skrur opp en del får jeg klager fra naboen som har huset inntil huset vårt via to garasjer.

 

Om du ikke kan spille høyt uansett kan det kanskje være greit og legge pengene i noe mer fintspillende.

 

 

OT: Få den XTZ W12`ern din opp ifra gulvet.Sett den på gummiføtter/steinhelle/filtknotter e.l.

En kombinasjon av disse tre forslag sørger først og fremst at bassen blir bedre og ikke minst,naboen klager ikke mere heller.

 

mvh

Lenke til kommentar
Det skal ikke mye bass til for at naboene lett hører det.

Sitter selv med et ganske normalt anlegg, ned en XTZ W12, og jeg bor midt i huset, og om jeg skrur opp en del får jeg klager fra naboen som har huset inntil huset vårt via to garasjer.

 

Om du ikke kan spille høyt uansett kan det kanskje være greit og legge pengene i noe mer fintspillende.

 

 

OT: Få den XTZ W12`ern din opp ifra gulvet.Sett den på gummiføtter/steinhelle/filtknotter e.l.

En kombinasjon av disse tre forslag sørger først og fremst at bassen blir bedre og ikke minst,naboen klager ikke mere heller.

 

mvh

Jeg har gjort det.

Gummiføtter --> Murhelle -->bobleplast.

Hører ikke mye klaging derfra, men om jeg drar på mye så får jeg klage.

Var verre når jeg bodde vegg-i-vegg med soverommet hans :D (under garasjene er det rom)

Lenke til kommentar

Ett annet råd jeg vil gi til de som har "problemer" med naboene sine;

Snakk med de,inviter de inn på en film eller musikk.Vær høflig og imøtekommende,gjør det beste ut av det,så ordner det meste seg.

 

Dette har jeg selv erfart og ja,jeg bor i blokk.SVS subwoofer har jeg også. :thumbup:

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Ett annet råd jeg vil gi til de som har "problemer" med naboene sine;

Snakk med de,inviter de inn på en film eller musikk.Vær høflig og imøtekommende,gjør det beste ut av det,så ordner det meste seg.

 

Dette har jeg selv erfart og ja,jeg bor i blokk.SVS subwoofer har jeg også. :thumbup:

 

Dette kommer vel litt an på naboene også. Noen er mer tolerante enn andre. Jeg tror de yngre er mer tolerante enn de eldre i snitt.

 

Dersom en nabo klager på musikkspilling, så bør den personen være temmelig stille selv. Her hvor jeg bor er det flere som tar seg til rette med å lage bråk innimellom. Da kan man komme med noen motargumenter i så fall. ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg et nytt anlegg. Ikke objektivt sett nytt, men subjektivt sett nytt. ;) Jeg valgte å slå til på dette tilbudet, som nevnt i hovedinnlegget, på grunn av at prisen var svært bra og det ble lett og raskt å transportere høyttalerne hit; ikke minst gratis.

 

Jeg har dedikert et helt rom til anlegget, et lytterom, på ca. 12,5 m2. Jeg fjernet alle møbler og begynte å plassere høyttalerne rundt. Det var egentlig kun fire plasseringsalternativer, men en av disse ble veldig bra. Det ble kanskje litt for mye bass, men etter litt justering på LW-15 ble lyden omsider veldig jevn og fin. Jeg møblerte så rommet igjen deretter, og lyden ble faktisk bedre etter at noen møbler kom inn; ikke så mye klang og refleksjoner.

 

Jeg må si jeg er overrasket over hvor god lyd det kommer fra Dali'ene når de er koblet til Nad C-372 sammen med LW-15. Sistnevnte har egen forsterker og klarer seg selv. Lydtrykket er enormt, selv om volumet står forholdsvis lavt og basselementene ikke rører seg. Jeg tør ikke tenke på hvor høyt de egentlig kan spille, men det tror jeg ikke jeg kommer til å teste ut heller. :p Lyden er bra til min synth, pop og rock musikk iallfall.

 

Jeg tok meg friheten til å teste dette med lyd og naboer mens de fleste var på jobb litt tidligere i dag. Jeg ble faktisk positivt overrasket over hvor lite jeg hørte av sjenerende bass både ellers i huset mitt og utenfor. Dette til tross for at verken rommene eller huset er spesielt isolert over normal standard. Jeg hører jo musikken og bassen, men bassen virker å forsvinne en god del når jeg går ut av musikkrommet og lukker døren igjen. Like utenfor huset og i hagen kan jeg knapt høre noe. Kanskje jeg har litt mer å gå på hva angår å skru opp lyden?

 

Jeg hører jo en bil som kjører forbi her med 1x12" basselement i bagasjen, og jeg kan høre han en halv kilometer i forveien. Her har jeg til sammen 4x10" og 1x15" basselementer, så jeg trodde det ville låte høyere enn det gjør. Det kan hende bass forplanter seg på en spesiell måte?

 

Jeg er ganske fornøyd. Så spørs det om naboene blir like fornøyd fremover;

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det du har på hånden der er omtrent det minst nabovennlige anlegget som finnes. Hvis jeg skulle kjøpe nytt anlegg i dag, ville det bli et par stativhøyttalere med en kraftig forsterker, selv etter at jeg har vendt meg til å ha et anlegg med subwoofer i flere år.

 

Du vil bli overrasket over hvor mye og god bass en virkelig bra stativmodell kan hoste opp med riktig forsterker, samtidig går det an å lage engasjerende lyd på litt lavere volum enn med det nevnte CV-anlegget. I et lite rom er subwooferen ofte mer til bry enn til nytte med mindre du tar jobben med å legge lydisolerende matter og bassfeller. I forhold til naboer vil du kunne spille høyere uten subwoofer, fordi det er de aller laveste frekvensene som går gjennom vegger og gulv lettest.

 

NAD C-372 er kraftig nok til å drive tungdrevne stativmodeller. Lavere følsomhet = bedre bass når det gjelder stativhøyttalere. 100db/1w/1m er svært lettdrevet. 80db/1w/1m er veldig tungdrevet.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Bass er bass, har du mye bass, så hjelper det ikke så mye at det er stativhøyttalere, det går igjennom veggen åkke som. Vanlige vegger demper bass dårlig, samtidig er god bass viktig for god lyd, det er en litt kjedelig problemstilling det der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Små høyttalere spiller ikke dypbass, som er det som lettest går gjennom vegger og gulv/tak, men det er ikke uvanlig at en stativmodell spiller ned til 45 hz, som er masse brukbar bass. De vil ofte ha en strammere bassgengivelse enn store høyttalere, slik at man får klare toner selv på lavere volum. Når man er på budsjett må man ofte velge mellom dypbass eller presis lyd.

Lenke til kommentar
Små høyttalere spiller ikke dypbass, som er det som lettest går gjennom vegger og gulv/tak, men det er ikke uvanlig at en stativmodell spiller ned til 45 hz, som er masse brukbar bass. De vil ofte ha en strammere bassgengivelse enn store høyttalere, slik at man får klare toner selv på lavere volum. Når man er på budsjett må man ofte velge mellom dypbass eller presis lyd.

 

Jo, men det er jo det som er poenget, stativhøyttalere spiller ikke dyp bass. Og skulle de gjort det, så vil det plage naboene like mye som en vanlig høyttaler med tilsvarende bassegenskaper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...