Gå til innhold

Kjøpe piano til nybegynner


Zteff

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å begynne å spille litt piano i det små, bare som en liten hobby. Trenger derfor ikke noe veldig dyrt. Har lest litt rundt, men er veldig usikker på hva jeg egentlig trenger. Jeg er egentlig kun interessert i å lære å spille piano, så kan jeg kjøpe noe dyrere etterhvert. Har sett litt på MIDI keyboards, men kanskje et vanlig digitalt piano er bedre? Hva er egentlig de praktiske forskjellene? Uansett, kan bruke kanskje opp til 3000 kr, men gjerne mindre! Hva må man egentlig betale for å få et brukbart piano med f.eks. aftertouch, veide tagenter og alt det der?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det skal ligne litt på et ordentlig piano er veide tangenter et minstekrav. Midi-keyboard anbefales ikke, det gir deg helt feil respons når du trykker ned tangentene, likner ikke på piano i det hele tatt. Kjøp brukt, da kan du sikkert få et ok el-piano for 3000kr. Et ordentlig piano kan du vente med til du har spilt et år eller tre og har funnet ut om det er noe du vil satse på. Et brukt piano til 3000kr er nesten garantert et vrak, dessuten koster det 6-700 kr å stemme pianoet og det bør du gjøre minst en gang i året.

Lenke til kommentar

Touch-respons? Det som skiller klaviaturet på et el-piano/stage-piano fra et "dødt" keyboard er at pianoene har veide tangenter som imiterer hammermekanismen i et ekte piano. Hvis man noengang har satt tennene i et piano eller flygel kjenner man raskt igjen følelsen.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst å begynne å spille litt piano i det små, bare som en liten hobby. Trenger derfor ikke noe veldig dyrt. Har lest litt rundt, men er veldig usikker på hva jeg egentlig trenger. Jeg er egentlig kun interessert i å lære å spille piano, så kan jeg kjøpe noe dyrere etterhvert. Har sett litt på MIDI keyboards, men kanskje et vanlig digitalt piano er bedre? Hva er egentlig de praktiske forskjellene? Uansett, kan bruke kanskje opp til 3000 kr, men gjerne mindre! Hva må man egentlig betale for å få et brukbart piano med f.eks. aftertouch, veide tagenter og alt det der?

 

Takk for svar! :)

 

Hei.

Du kan begynne å lære å spille piano/keyboard på et keyboard i prisklasse 2.000 - 3.000 kr, men kjøp det hos en musikkforretning, ikke leketøysbutikk/elkjøp e.l. Underviser i piano/keyboard og mange elever starter på keyboard i denne prisklassen.

Her er link til en artikkel på min pianoblogg, "8 tips ved kjøp av nytt keyboard"

Her er en annen artikkel som kan være interessant: "Keyboard eller piano?"

Her er en artikkel om forskjellen mellom "Akustisk eller digitalt piano"

 

Håper dette kan hjelpe deg videre og lykke til.

Mvh Finn Pedersen

www.pianospot.no

Lenke til kommentar

Jeg har et tjue år gammelt Technics digitalpiano som kostet meg rundt 10.000 dengang. Det har 77 veide tangenter, og helt grei lyd, selv om det blir mye bedre hvis man kobler det til et stereoanlegg eller en PA. Det er godt å spille på, og har ikke blitt merkbart slitt, selv om det er brukt en del.

 

Nå skal ikke jeg selge mitt, men kan tenke meg at jeg kanskje kan forlange tre tusen for det hvis jeg skulle selge det.

 

Noe sånt må være en veldig grei sak for noen som vil starte opp å spille, og har et begrenset budsjett. Kikket på finn, og fant et, men det befinner seg i Alta.

Vil du spille piano, så er veide tangenter et must.

Lenke til kommentar

Var innom butikken i dag, og la merke til M-Audio ProKeys 88SX. Dette virket som et ganske ok keyboard til en veldig ok pris. Leser mange gode reviews av det på nettet, men får et inntryk av at det egentlig kun fungerer bra som MIDI-kontroller. Noen som har erfaringer med dette keyboardet?

Lenke til kommentar
Var innom butikken i dag, og la merke til M-Audio ProKeys 88SX. Dette virket som et ganske ok keyboard til en veldig ok pris. Leser mange gode reviews av det på nettet, men får et inntryk av at det egentlig kun fungerer bra som MIDI-kontroller. Noen som har erfaringer med dette keyboardet?

Hvis de hadde det på butikken, hvorfor ikke bare prøve det ut?! Den som uansett bør avgjøre om det er bra eller dårlig er jo den som skal kjøpe det, da mye går på smak og behag!

Lenke til kommentar
Hvis de hadde det på butikken, hvorfor ikke bare prøve det ut?! Den som uansett bør avgjøre om det er bra eller dårlig er jo den som skal kjøpe det, da mye går på smak og behag!

 

Jepp, prøvde det i butikken når jeg var der. Tangentene hadde et visst pianopreg over seg, men er vel likevel et stykke unna. Det var egentlig like før jeg bare kjøpte det på impuls der og da, men fant ut jeg burde lese litt om det på internett først. Det blir vel sikkert dette da. :) Takk for svar du!

Lenke til kommentar
Hvis de hadde det på butikken, hvorfor ikke bare prøve det ut?! Den som uansett bør avgjøre om det er bra eller dårlig er jo den som skal kjøpe det, da mye går på smak og behag!

 

Jepp, prøvde det i butikken når jeg var der. Tangentene hadde et visst pianopreg over seg, men er vel likevel et stykke unna. Det var egentlig like før jeg bare kjøpte det på impuls der og da, men fant ut jeg burde lese litt om det på internett først. Det blir vel sikkert dette da. :) Takk for svar du!

Husk å teste lyden også da! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...