Gå til innhold

BK: Noe grønt plantemas


ringperm

Anbefalte innlegg

God aften.

 

For de av dere som har vært såpass uheldig at dere klikket dere inn på sykkeltråden min, så vil dere fort oppdage at jeg ikke har lært en eneste ting. Nå er ikke det så rart, da dette bildet ble tatt på samme dag.

 

På det forrige bildet så tok jeg bildet mer eller mindre på måfå, uten helt å ha noen tanke på hva jeg ville formidle. Denne gang så ble bildet mer eller mindre slik jeg så for meg, men fremdeles så er jeg nysgjerrig på om det fønker... på et vis.

 

Jeg har allerede gjort meg noen tanker basert på forrige tilbakemelding. Men siden en klok person kommenterte i en annen BK tråd, at trådstarter ikke bør si for mye pga av faren for å påvirke kritikerne, så skal jeg holde kjeft. (For meg så er det uvanlig kost)

post-195587-1250283110_thumb.jpg

Endret av ringperm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ihvertfall ikke redd for å beskjære bildet i et atypisk format. Det er et godt tegn.

 

Dette bildet er mer interessant enn det forrige, og jeg tror jeg ser hva du ønsker å vise.

 

Det er to ting som trekker ned for meg. Det ene er at det blir for mye gran i toppen, og det andre er at jeg ikke ser hele stolpen til høyre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du er ihvertfall ikke redd for å beskjære bildet i et atypisk format. Det er et godt tegn.

 

Dette bildet er mer interessant enn det forrige, og jeg tror jeg ser hva du ønsker å vise.

 

Det er to ting som trekker ned for meg. Det ene er at det blir for mye gran i toppen, og det andre er at jeg ikke ser hele stolpen til høyre.

 

Tom

 

Stolpen til høyre er ingen stolpe, men en mur. Hadde egentlig tenkt å utelate denne, men ombestemte meg og valgte å vise det lille som jeg fikk med i et forsøk på å få et "gateway" preg over det hele.

 

Jeg tok bare to bilder av dette motivet, og det første ble ikke croppet. Legger ved et nytt som jeg har croppet litt på sidene, men ikke så mye på høyresiden. Da får man ett innblikk av hvordan muren ser ut. Personlig så foretrekker jeg nok at høyresiden er mer croppet, men nå er det jo jeg som er lærlingen i dag :)

post-195587-1250284559_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke hatt for vane å ytre meg her i forumet, men jeg føler jeg må gjøre et unntak her :)

 

Først må jeg si at jeg liker bildet. Motivet og stemningen treffer meg.

Jeg får en liten følelse av en fantasy verden. Og jeg får, som en annen nevnte tidligere, lyst til å gå inn på den stien.

 

Når det gjelder beskjæringen heller også jeg mot den utgaven som viser mer av muren. Den viser litt mer av omgivelsene, og dette bildet har også en bedre balanse.

 

I tillegg ville jeg prøvd å understreke den litt mystiske følelsen i bildet under etterbehandlingen, justert fargene litt slik at bildet fikk litt mer mystikk og litt mindre nasjonalromantisk lystighet over seg.

 

Når det gjelder det tekniske ved bildet så føler jeg kanskje at forgrunnen er litt uskarp i det ubeskjærte bildet, noe som muligens kunne vært rettet opp med et stativ og mindre blender. (Men her er jeg på tynn is, da jeg er for lat til å finne ut hvordan jeg henter ut EXIF fra et bilde vist i nettleseren).

Lenke til kommentar
Har ikke hatt for vane å ytre meg her i forumet, men jeg føler jeg må gjøre et unntak her :)

 

Først må jeg si at jeg liker bildet. Motivet og stemningen treffer meg.

Jeg får en liten følelse av en fantasy verden. Og jeg får, som en annen nevnte tidligere, lyst til å gå inn på den stien.

 

Når det gjelder beskjæringen heller også jeg mot den utgaven som viser mer av muren. Den viser litt mer av omgivelsene, og dette bildet har også en bedre balanse.

 

I tillegg ville jeg prøvd å understreke den litt mystiske følelsen i bildet under etterbehandlingen, justert fargene litt slik at bildet fikk litt mer mystikk og litt mindre nasjonalromantisk lystighet over seg.

 

Når det gjelder det tekniske ved bildet så føler jeg kanskje at forgrunnen er litt uskarp i det ubeskjærte bildet, noe som muligens kunne vært rettet opp med et stativ og mindre blender. (Men her er jeg på tynn is, da jeg er for lat til å finne ut hvordan jeg henter ut EXIF fra et bilde vist i nettleseren).

 

Takk for tilbakemeldingen.

 

Når det gjelder min etterbehandling, så er den på nåværende tidspunkt relativt begrenset. Det er inn i Lightroom og justering av det aller enkleste. Som saturation og andre innstillinger som ligger inn under basic avdelingen. Men det hadde helt sikkert vært morsomt å utforske bildet med litt andre temaer enn det nasjonalromantiske som du så treffende beskriver det :)

Kanskje en morsom utfordring for meg i fremtiden når meg og Adobe har blitt litt bedre kjent.

 

Bildet er tatt håndholdt med Nikon D90, Nikkor AF-S 35mm f11 og 1/40 sec

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...