Gå til innhold

SuSE 8.2 Guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville bare si at nå har jeg oppgradert fra Redhat 9 til SuSe 8.2 og dette er så mye raskere! Filmer hakker ikke lenger og menyene og alt reagerer så mye bedre, også ser det så mye finere ut! :D

 

Redhat sugde virkelig, takk for at dere åpnet øynene mine!

 

Nå gjenstår det bare å få installert de gamle programmene mine, men det går sikkert bra!

 

Goofee

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle gjerne hatt inn SuSE 8.2 på maskina mi jeg og, men det er noen probs. Bruker boot.iso fila til install. Hovedkort: Abit NF7-S 2.0 NForce2 med integrert audio og nettverkskort. Legger også til at jeg ikke har så mye peil på linux.

 

Første gang jeg prøvde å installere så valgte jeg standard install, men da hang den seg på detektering av hardware. Andre gang prøvde manuell install. Da gikk det helt fint helt til jeg skulle installere nettverkskortdriver. Den fantes selvfølgelig ikke til det innebygde nettverkskortet til nforce2.

 

Prøver igjen med et realtek pci nic som jeg låner fra en annen maskin. Det fungerer fint. Nå kommer jeg helt fram til installasjonsmenyen. Yast spør om jeg skal installere usb, firewire og sånt. Jeg trykker ja, og da henger install seg såklart. Og jeg prøver på nytt. Denne gangen ignorerer jeg bare spørsmålene om å installere usb drivere osv. Velger minimal install (gidder ikke bruke for mye tid, tilfelle det ikke skulle funke. 704 linje).

 

Nå funker det fint. Nesten. Netlasting og install gjør seg ferdig, men på reboot henger den seg da den skal starte usb. Rebooter igjen og kjører failsafe. Da booter den fint.

 

Regna med at problemet var at nforce driverne ikke følger med SuSE, var vel no lisens prob greier. Jeg installerer dev tools og kernel source for å få installerer nforce driverne med source RPM fila, da k_athlon kjerne automatisk ble installert og standard suse 8.2 rpm ikke fungerte. Det gikk fint og jeg installerer nforce nic som eth1 (realtek kortet er eth0). Nå fungerer alt tydligvis bra, så jeg rebooter.

 

Bra gikk det ikke, for nå henger maskina seg når den prøver å starte eth1, ieee1394 og usb. hvis jeg disabler disse starter den fint.

 

Lang dokumentasjon, så jeg håper noen har noen tips og triks til hvordan jeg får fiksa dette, eller skal jeg bare glemme linux for denne gang?

Lenke til kommentar

aiaiai, den svei. Uff. Har hørt om andre som har problemer med nForce, jeg vil tro det letteste er å prøve seg på slacware eller gentoo da disse distroene ikke gjør noe automatisk for deg, og du kan dermed finne utav feilene selv..

 

Ser ut som om du virkelig har prøvd å fått det til her, er så veldig synd at du ikke får det til. - Men jeg vet at det er folk som har fått det til!

 

Du vil sikkert føle deg lei og gi opp (jeg gjorde), men etter en 3-4 måneder til fikk jeg mer og mer lyst til å gi linux er skikkelig sjangs.. Lett å se hvordan dét gikk -> Nå kjører jeg Linux på alle pcene mine (og nei; ingen dualboot her i gården).

Lenke til kommentar

Skal vi se

En liten nforce(2) guide for SuSE 8.2 da

Dette fungerer i hvertfall på mitt Abit NF7-S v2.0

Har ikke testa det på noen andre kort, men jeg tror

det skal gjelde alle nforce :shrug:

 

1. Brenn boot.iso fila og boot pcn med den cdn.

 

2. Skaff et midlertidig linux kompatibelt nettverkskort

f.eks et med realtek chip. Mulig det funker med nvidia

nettkortet hvis du har riktig modul, men har ikke prøvd.

 

3. Kjør manuell install

 

4. Legg til modul for nettverkskortet (det midlertidige)

 

5. Kjør FTP install (se første post i denne tråden)

 

6. Når du er inne i YaST installsystemet så må du ignorere

alle meldingene om å installere usb, ieee1394 osv!

 

7. Fullfør install med instillingene du vil ha.

 

8. Når du skal boote pcn for første gang, så må du velge

failsafe mode!

 

9. Legg "acpi=off" til i grub configfila. Under "linux" delen

 

10. Start opp YaST2 og installer alle development tools og

kernel source.

 

10. Utfør disse kommandoene:

pushd /usr/src/linux

make cloneconfig

make dep

popd

 

11. Last ned NVidia source RPM NForce driver.

 

12. Kjør disse kommandoene:

rpm --rebuild nforce{package name}.src.rpm

rpm -Uvh /usr/src/packages/RPM/i386/nforce{package name}-

 

13. Nå kan du konfigurere nvidia nettverkskortet i YaST2 config og

eventuelt fjerne det midlertidige nettkortet og reboote

 

gotta go

Lenke til kommentar

jo takk :D

men gidder noen skrive hva som egentlig skjer når jeg skriver

make cloneconfig

make dep

?

Veit bare at det må gjøres for at det skal funke :lol:

 

Men... da jeg skulle installere nvidia display driver gikk det dårlig.. Var noe med at jeg ikke har riktig kjerne og sånt.... Jeg prøvde til og med å rekompilere kjernen! Men det går dårlig...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har nå fått inn Suse 8.2 i dualboot på maskinen min. Ting å tang fungerer fint, utenom at det lagger litt.

Kan være hk drivere som jeg ikke har lagt inn enda.

 

Slengde inn ati drivere, men klikka litt feil på skjermoppsett og når jeg etter en omstart skulle fyre opp igjen med startx får jeg feil 104 og "no screens".

 

Går ut i fra at suse ikke finner skjermene jeg har satt opp, så hvordan får jeg de tilbake uten å ta en hel reinstallering?

 

er egentlig totalt idiot og kommandoer begrenser seg foreløpig til cd ls osv.

 

Søkt litt rundt om kring og går ann å editere en fil i xfree86 har jeg forstått, men kommer ikke "inni" den. Kom meg til vim (må ha en editor for å kunne endre fila går jeg ut i fra), men så var det å få tak i filen og editert og lagret. Logisk at jeg her i tillegg til oppløsning kan sette opp hvilke skjerm som skal benyttes osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...