Gå til innhold

Forberedelse til inntak på NHH?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg gjerne vil studere noe innen økonomi, helst med en lederutdanning.

 

Jeg har etter mye lesing på forumet fått med meg at NHH antakeligvis er den beste skolen for økonomistudenter, med tanke på rykte, faglig tyngde og pris (i tillegg bor jeg i Bergen).

 

Problemet jeg står foran er at NHH er veldig vanskelig å komme inn på, og jeg må forbedre en del karakterer før jeg i det hele tatt nærmer meg ordinæropptakets poenggrenser. Det er fordi jeg dreit meg ut på vgs og hadde mye realfag, først 3. året tok jeg Økonomi og ledelse og fikk 5 på både standpunkt og eksamen og innså at dette var noe jeg likte.

 

I år skal jeg på folkehøgskole og ta opp en 3-4 fag. Da får jeg både 2 alderspoeng og 2 poeng for fhs, i tillegg til økningen i snitt. Men det vil mest sannsynlig likevel såvidt ikke holde for å komme inn på NHH til neste år hvis grensene blir som de er i år.

 

Derfor lurer jeg på om hva som hadde vært lurest for min del.

 

- ta et år fri og jobbe i butikk i kombinasjon med å forbedre enda noen karakterer (da får jeg 2 alderspoeng til + karakterforbedring)

 

- ta et årsstudium på UiB eller noe i den dur innen økonomi for å se om dette er hva jeg vil (2 alderspoeng + eventuelt ta opp 1-2 fag hvis jeg orker).

 

Håper noen orker å svare skikkelig! :p

Endret av nikko_tt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var slem kakegutt! :p

 

Jeg vil tro at både å jobbe og ta et årsstudium på UiB kan fungere. Selv skal jeg jobbet ett år, før jeg skal studere videre. Men vær sikker på at det mest sannsynlig kommer til å bli et kjedelig år. Så hvis du velger det, prøv i det minste å gjøre noe ut av det, da selvsagt ta opp noen fag, så vel som å prøve å få spart opp til penger. Jeg tror det er gøyere å studere, men det koster også mer. Da har du gjerne ingen inntekt, men bare utgifter. Men siden du bor i Bergen har du vel planer om å bo hjemme dette året, noe som kan hjelpe.

 

Uten at jeg er sikker, så tror jeg at du har større sjans for å komme inn på NHH hvis du kan vise til (for eksempel) et økononmirelatert årsstudium vil trekke noe opp. Og hvis du ikke kommer inn på NHH uansett, så kan du vel søke på andre universiteter?

Lenke til kommentar
Den var slem kakegutt! :p

 

Jeg vil tro at både å jobbe og ta et årsstudium på UiB kan fungere. Selv skal jeg jobbet ett år, før jeg skal studere videre. Men vær sikker på at det mest sannsynlig kommer til å bli et kjedelig år. Så hvis du velger det, prøv i det minste å gjøre noe ut av det, da selvsagt ta opp noen fag, så vel som å prøve å få spart opp til penger. Jeg tror det er gøyere å studere, men det koster også mer. Da har du gjerne ingen inntekt, men bare utgifter. Men siden du bor i Bergen har du vel planer om å bo hjemme dette året, noe som kan hjelpe.

 

Uten at jeg er sikker, så tror jeg at du har større sjans for å komme inn på NHH hvis du kan vise til (for eksempel) et økononmirelatert årsstudium vil trekke noe opp. Og hvis du ikke kommer inn på NHH uansett, så kan du vel søke på andre universiteter?

Det er sant at jeg kan søke på andre universiteter også, men har lyst på NHH grunnet beliggenhet, rykte og faglig dybde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror nok ikke NHH vil ta hensyn til at du har gått noen økonomifag, det er kun poeng som teller når du søker gjennom samordnaopptak.

 

Men jeg ville likevel tatt årsstudium, av to grunner: 1. Du finner ut om økonomi er det du vil. 2. Om du jobber, er det lett å gå i "jobbfella" om du ikke er veldig motivert til å studere. Du oppdager at å tjene penger er gøy, og kanskje utsettes utdanninga alt for lenge, om den i det hele tatt blir gjennomført.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei! Lurer på akkurat det samme som nikko_tt spør om. Så kan noen hjelpe til å svare på hva beste måten er å sikre inntak på NHH hvis poengene er akkurat litt for lave? Årsstudium i et relevant fag, i tillegg til å ta opp fag? I tilfelle, hva og hvor? Noen relevante erfaringer? :)

Lenke til kommentar

Mitt råd er at du skal drite i å sløse bort masse år på å forbedre/jobbe...

Det er mye smartere å ta bachelorgraden med en gang et annet sted, for så å søke på mastergraden på NHH etterpå (trenger bare B i snitt på bachelorgraden).

Drit i folkehøyskolen og. Ta bachelor + master med en gang, og bli ferdig med det. Etter en stund på bachelorgraden vil du forstå hvorfor. Og da vil du takke meg...

Hilsen en som er snart ferdig med bachelorgraden, og skal ta master på NHH til høsten. Er 21 år. Jeg vil anbefale at du tar bachelorgraden på BI Oslo, HHB, TØH eller UiS.

Lenke til kommentar

bonaquasilver: Er såpass motivert for NHH på grunn av skolen, det sosiale og beliggenheten at jeg ikke har et stort problem med å bruke et år ekstra. Hva mener du med å bli ferdig med det, at det er et heftig slit? Folkehøyskole er uaktuelt ;) Som et alternativ, hva med samfunnsøkonomi på UiB? Er heller ikke særlig lysten på å bruke 150 k ekstra på BI når jeg er så nærme å komme inn på NHH.

 

TiD: Aner jo ikke hvor nærme jeg er, men regner med at jeg ender et sted litt over 5 i snitt. Så får jeg håpe jeg ender høyt nok over! :)

Lenke til kommentar

"I 2009 ble de endelige opptaksgrensene 52,3 poeng i førstegangsvitnemålskvoten og 54,4 poeng i ordinær kvote." Kilde nhh.no.

 

Jeg ville ikke ha tatt sjansen på at jeg "kanskje" kommer inn. Men det er ditt valg.

NHH blir ikke akkurat mindre populær om dagen...

Årsstudiumet i samf.øk på UiB er et godt valg. Tror du kanskje slipper å ta "matematikk for økonomer" og noen mikro og makro fag på NHH da... Men det er ikke garantert. Det må du søke om når du begynner på NHH.

 

Så klart er det et heftig slit. Men det kommer an på motivasjonen. Motivasjonen har alt å si.

Selv om du har høy motivasjon nå, betyr ikke at den skal vare i 6 år i Bergen. Akkurat nå er motivasjonen min helt ræva, men heldigvis skal jeg ta master på en ny skole (nhh) i en ny by til høsten. Så da får jeg supermotivasjon:) Det er en stor fordel. Jeg tror det er tyngere sånn sett å ta 5 år i strekk på samme skole, men det er individuelt så klart.

Lenke til kommentar

Vi får satse på at Bergen og NHH løser alle motivasjonsproblemer.. :)

-"Jeg ville ikke ha tatt sjansen på at jeg "kanskje" kommer inn." Hvis jeg f.eks. ender opp med 1 studiepoeng for lite i år, og så bruker det neste året på å ta opp to fag jeg fikk 4 i, i tillegg til et årsstudium, så er det vel ikke feil at jeg da har 4 studiepoeng ekstra neste året + evt forbedring på de to fagene ? Da burde det holde!

Et annet punkt som taler for NHH er studiemiljøet som jeg har hørt veldig mye bra om. I tillegg er det vel ikke veldig dyrt å bo i Bergen som student, eller vet noen noe om det ? :)

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Hørte fra en master-student på NHH som var på skolen for å orientere om skolen, at de forventet noe lavere poenggrense i år i forhold til i fjor.

 

En svært aktuell plan B for meg, er å starte på en annen bacholer-grad i øk.ad., for deretter å søke på NHH på nytt neste år. Har selv vurdert samf.øk. m/matte på Universitet i Bergen i tillegg til å ta opp noen fag som et godt alternativ, både med tanke på at det ligger i samme by, og at læringsmiljøet og kompetansen virker bra. Noen som har noen meninger om dette, eller andre forslag? Ser forresten på BI som uaktuelt, da jeg ikke gidder å betale flere hundretusen for skolegang når jeg er svært nære å komme inn på en annen minst like bra, men tilnærmet gratis skole.

Setter stor pris på svar!

Endret av YunaZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...