Gå til innhold

Søke om studielån og legge alt inn på konto, anbefales?


CurSe

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta fullt studielån og sette alt inn på høyrentekonto etter hvert som pengene blir utbetalt, hørtes det lurt ut? Lånet er jo rentefritt så lenge man er student og den dagen jeg er ferdig å studere så betaler jeg summen tilbake, men beholder rentegevinsten. Er det noen ulemper ved dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-125302

Skulle akkurat til å spørre samme spørsmålet faktisk, har tenkt å gjøre det samme siden jeg skal bo hjemme i år :)

De fleste jeg har spurt mener også at dette kan være lurt. Foreldrene mine stiller seg litt skeptiske, men jeg ser absolutt ingen ulemper så lenge pengene bare overføres til en høyrentekonto og ligger der.

Lenke til kommentar

Høyrentekonto er vel et ganske dårlig navn nå, lavrentekonto hadde vel vært bedre ;) Jeg hadde satt pengene inn på en lavrentekonto (som kanskje blir høyrentekonto itl neste år) og satt opp en månedlig sparing fra denne kontoen i et godt (!!! viktig) aksjefond som er eksponert mot kina eller india.

 

Dette er risikofylt, men du er ung og bør ta litt risiko. Når du trenger pengene igjen (om 5 år) så er det en relativt stor risiko for at dette har lønnet seg.

Endret av ghe
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor så mange har det for seg at staten kun er til for å snytes for alt den er verdt.

 

Lånekassen er der for å tilby studielån slik at de som ellers ikke ville hatt økonomi til å studere også skal få muligheten. Hvis en faktisk ikke har et reelt behov for støtte er det direkte smålig å utnytte tilbudet til egen vinning kun 'fordi en kan'.

 

Jeg hadde følt meg uendelig ussel om jeg engang hadde tenkt på å gjøre noe slik.

 

Carl :)

Lenke til kommentar
Så da lar du være å gjøre det da om du føler det slik. Så enkelt er det. Hva andre gjør er faktisk ikke ditt problem så lenge det ikke skader noen eller er ulovlig.

 

Jeg påsto aldri at det var ulovlig, bare skillelig lusent.

 

Hvis folk til enhver tid går rundt med en tanke om å bare tjene seg selv blir det alles problem, desverre.

 

 

 

 

Carl :)

Lenke til kommentar
Staten taper da ikke penger på dette, da de får hele summen tilbake igjen?

 

Man kan risikere at noen som har behov for støtte faktisk ikke får det ...

Studielån får man av staten, og en konto får man i banken. Man "tapper" da penger av banken, og ikke staten?

 

E: Eller tenker du på folk som låner penger i banken?

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Man kan også sette pengene inn på BSU konto. Selve studielånet er såpass gunstig at det nesten lønner seg å ha det noen år selv etter endt studie. Man får avdrag på skatten etter hvor mye lån man har. Man får også avdrag på skatten om man har BSU. Kan dog ikke sette inn mer enn 15000,- i året, og maksimum 150000,- (korriger meg om dette er endret)

 

Resten av pengene kan du sette på sparekonto.

 

Dette selvsagt om du har råd til det. For min del så jobbet jeg hele studieperioden og hadde fullt lån, men brukte opp alt.

Lenke til kommentar
Staten taper da ikke penger på dette, da de får hele summen tilbake igjen?

Staten låner inn disse pengene og betaler markedsrente. Nå pleier staten å få ganske gode vilkår men uansett så koster det staten penger å gi deg lån som de ikke krever renter på.

Lenke til kommentar

Å ikke benytte seg av dette tilbudet vil jeg påstå er bra dumt, dessuten har vel denne metoden for sparing blitt anbefalt flere økonomiske magasiner ala Dine penger og Dagens næringsliv.

 

De som mener dette er å snylte staten bør ta en reality check. Om man setter av penger til sparing eller drikker dem opp i helgene er vel irrelevant. Er man student og har mulighet for å ta opp studielån så gjør man dette. Det er tross alt bare et lån og ikke en gave fra staten.

Lenke til kommentar
Det er tross alt bare et lån og ikke en gave fra staten.

 

Hva? Rentefritaket så lenge du studere er jo absolutt en gave.

 

Man kan risikere at noen som har behov for støtte faktisk ikke får det ...

 

Nei, alle får.

Endret av KS
Lenke til kommentar
Det er tross alt bare et lån og ikke en gave fra staten.

 

Hva? Rentefritaket så lenge du studere er jo absolutt en gave.

Joda.. Men prosentmessig så har ikke dette så mye å si for det upersonlige vesenet vi kaller "staten". For en privatperson derimot så er den prosentmessige fordelen større.

Lenke til kommentar
Man kan også sette pengene inn på BSU konto. Selve studielånet er såpass gunstig at det nesten lønner seg å ha det noen år selv etter endt studie. Man får avdrag på skatten etter hvor mye lån man har.

 

Tull. Man får avdrag etter hvor mye rente man betaler.

 

 

Jeg påsto aldri at det var ulovlig, bare skillelig lusent.

 

Hvis folk til enhver tid går rundt med en tanke om å bare tjene seg selv blir det alles problem, desverre.

 

Tull. Staten tjener på slike lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...