Gå til innhold

P4 overklokkingssperre?


Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på å overklokke min P4 2,4GHz, 512KB, 533MHz. Hovedkort: Abit SA7.

 

Jeg prøvde først å øke kjernespenningen med +5%. Da ville ikke Windows boote. Så satte jeg kjernespenningen til normal igjen. Økte så CPU speed til 2.66GHz. Bootet windows, CPU test gikk fint.

 

Det rare er: Alle CPUID-programmene rapporterer at CPU kjører på ca 2,4 GHz! Jeg har jo forandret cpu hastigheten til 2,66 GHz...

 

Har P4 lagt inn noen overklokkingssperre eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha økt fsb i BIOS uten å spare innstillingen på rett måte. Så egentlig har du ikke økt hastigheten ... (?)

 

Jeg husker ikke eksakt på mitt Abit-hk, det har jeg vært i BIOS på bare en gang.

 

- Men på Asus-kortet får jeg spørsmål om jeg vil lagre de nye innstillingene i BIOS eller ikke når jeg går ut av BIOS ved Esc. knappen. Da må jeg selvfølgelig svare ja eller yes.

 

Så får jeg spørsmål om jeg vil avslutte når jeg trykker "lagre" -knappen F10.

Lenke til kommentar

Det kan jo være at det er hovedkortet som ikke er helt på nett. Det er jo ikke av de dyreste hovedkortene. Det støtter funksjoner som DRAM:CPU med mulighetene 4:3, 1:1, 4:5 og SPD (hva nå det betyr), CPU frekvens og VCore.

 

Men uansett hva jeg stiller inn, så virker det som om ingenting blir forandret.

Lenke til kommentar

Det står i manualen at det skal gå an å stille inn:

CPU: 1000-4000 MHz

External clock: 100-250 MHz

Multiplier factor: 8-24x

DRAM Ratio (CPU:DRAM): 1:1, 3:4, 3:5, 4:3, 4:5, By SPD

Speed Error Hold: Enabled/Disabled

Std. Vcore: 0, +5%, +10%, +15%

 

I praksis går det bare an å stille inn CPU, DRAM Ratio og Std. Vcore. De andre innstillingene er "greyed out". Jeg hadde tidligere en P4 1.8 GHz prosessor i, og kan ikke huske om jeg har reset'a CMOS. Kanskje det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...