Gå til innhold

Vanskelig å få forbrukslån i disse dager?


petterpann

Anbefalte innlegg

Bilen min er kaputt, og jeg vil gjerne kjøpe ny bil ved å ta opp et forbrukslån på ca 45000,-. (Om det er smart eller ikke ønsker jeg ikke å diskutere).

 

Jeg har 2 fagbrev, og ansatt i begge yrkene. Jeg har utbetalt ca 20000,- i måneden, og har en husleie på bare 4000,- inkl. alt.

 

Ellers har jeg kredittkortgjeld på 23000,- som jeg betaler flittig hver måned, samt begynner å betale ca 1500,- hver måned på studielånet mitt nå. (ca 170.000 kr samlet studielån). Burde det være spesielt vanskelig å få innvilget et slikt lån i banken da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingen problem med å få et lån på 45000 ,-

Kanskje du faktisk heller burde ta en lån på rundt 100.000,-

Da vil du jo få en bedre bil som antakelig vil vare lenger. Men det blir da og en liten fare for at det kan bli et tapsprosjekt.

 

Hvis du f.eks tar et lån på 45000,- så blir det vel ca 2000,- i mnd om du betaler det ned på 2-3 år.

 

Jeg har ingen tro på at banken ikke vil gi deg et slikt lån.

Om du ikke har inkasso fra før av da. Noe jeg ikke regner med.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært i banken. Og for de som lurer:

 

På kundeopplysningene de slo inn står det:

 

Brutto inntekt: 380.000,-

Gjeld: 200.000,- (studielån)

 

Jeg fikk hele 15.000,- forbrukerlån. Ønsket 45000,-! Trange tider i bankene? Amen!

 

Det var et dårlig tilbud av banken. Jeg ville vurdert en annen bank.

 

Eller så blir vel valget billån. Men da finnes det andre krav, som f.eks at bilens alder og full kasko.

Kausjonist kan også være en forslag.

Lenke til kommentar

Ja her bør du forhøyre deg med ein anna bank. Med to faste jobbar skal det svært mykje til for at du blir heilt arbeidsledig. Ok eit lån på 45 000 som for deg er to månedslønner burde ikkje være så vanskelig å få.

 

Eg ser ingen grunn til at du skal takke ja til å låne 15 000, det koster meir en det smakar.

Lenke til kommentar
Ja her bør du forhøyre deg med ein anna bank. Med to faste jobbar skal det svært mykje til for at du blir heilt arbeidsledig. Ok eit lån på 45 000 som for deg er to månedslønner burde ikkje være så vanskelig å få.

 

Eg ser ingen grunn til at du skal takke ja til å låne 15 000, det koster meir en det smakar.

 

Jeg vet at vi snakker forbrukslån uten sikkerhet, men jeg har hørt at tommelfingerregelen er at man kan låne sin egen årsinntekt x 3. 15000,- er jo INGENTING! Trodde lånet kom til å gå som smurt, men nei!

Lenke til kommentar

For en del år siden, så fikk jeg faktisk kun stønad fra gamle aetat, og det var på rundt 7-8000,. Og jeg fikk da lett et forbrukslån uten sikkerhet på 20.000 fra min bank.

 

Jeg syntes det er rart at banken ikke ville låne ut mer penger. Kanskje banken bare hadde 15.000,- igjen?

 

Men for all del. Ikke ta forbrukslån på kredittt hos f.eks citybank og lignende.

Lenke til kommentar

Det lureste er å kjøpe en nyere bil og ta opp billån. Hvis jeg husker rett tar man pant i bilen hvis det er 1999 mod eller nyere. Jeg kunne fint få billån på dagen på en bil som kostet halve årsinntekta mi hvis den var under 10 år gammel.

Mye billigere i lengden å kjøpe en ny bil som ikke går i stykker så fort.

Lenke til kommentar

For det første: Trådstarter ønsket ikke å diskutere om det var smart eller ei.

Inntekt: 20.000

Husleie: 4000,-

Lånekassen:1500,-

Kreditkort: Ukent. Setter et eksempel et beløp på 3000.

Da vil det være igjen 11.500 hver måned.

Men hvor mye går til andre ting?

 

Om trådstarter vet at han vil klare å betale f.eks 2.000,- kr pr mnd, så burde han vite det bedre enn banken.

 

Men det finnes heldigvis andre banker her til lands og :D

Endret av snillekim
Lenke til kommentar
Om trådstarter vet at han vil klare å betale f.eks 2.000,- kr pr mnd, så burde han vite det bedre enn banken.

 

Hvis han vet så mye bedre enn banken så hadde han neppe hatt behov for å låne penger i utgangspunktet. Det er ingen menneskerett å få lån og dersom banken ikke har tro på at hans økonomi kan bære et forbrukslån på 45k så vet de mest sannslynlig bedre enn trådstarter.

 

Så det er ikke hos banken det er trange tider for å si det slik.

Lenke til kommentar

Evnt om du har ca 11k til overs pr måned så ville eg kjøpt en billig bil nå(5-8k) og betalt ned kredittkortgjelden asap. Deretter tatt en ny runde med banken(e) og/eller spart til det samme beløpet selv(45k er ikke mye, heller ikke med din inntekt). Samtidig ville eg vurdert et billån i stede for forbrukslån da man får en nyere og tryggere bil(man får en god bil til kr 3000 i måneden(som billån)).

 

Det at du betaler på kredittkortgjeld er heller ikke en positiv ting. Kreditt er dyrt, lån er billigere.

 

Men on-topic, ja, det er vanskeligere å få forbrukslån i "disse dager" enn det var tidligere.

Lenke til kommentar

Kredittkortgjeld trekker ned selvsagt.

 

Grunnen til at du fikk et såppass lite lån er nok fordi

 

a) du har mye gjeld til å eie så lite (ikke noe hus, ikke noe bil)

b) du har kredittkortgjeld (dyrt og lite smart)

 

I tillegg er du ung.

 

Jeg vil tro at du vil kunne få et godt billån dersom noen er villige til å stille med sikkerhet for deg. Mitt billån har f.eks sikkerhet i foreldrene mine sitt hus. Dette krever selvsagt at de som stiller med sikkerhet stoler på dine økonomiske evner, og vet at du ikke vil forsømme nedbetalingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror 3*års inntekt gjelder lån med sikkerhet, for eksempel bolig som banken kan ta. Hvis du ser på f.eks www.banknorwegian.no så står det at du kan få maks 350' uansett hvor høy inntekt du har, og det er det høyeste jeg har funnet noe sted. Og er jo mange som tjener mer enn 120' i dette landet vårt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...