Gå til innhold

Parkering i veibane?


Looke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som har skikkelig peiling på hvor lov det er å stå parkert i veien?

 

Isåfall slik jeg har forstått det er det ikke lov å parkere på fortau, men man har lov å stå i veien.

Svaret finner du på lovdata.no

 

Om man har lov å parkere i veien, kommer ann på skilting, fartsgrense og slikt.

Lenke til kommentar

§ 17. Stans og parkering

 

1. Det er forbudt å stanse

a) i uoversiktlig kurve, i tunnel, på bakketopp eller på annet uoversiktlig sted,

b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde,

c) helt eller delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg,

d) på gangfelt eller sykkelkryssing eller nærmere enn 5 meter foran slike steder,

e) på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg,

f) nærmere planovergang enn 5 meter,

g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.

h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

 

2. Det er forbudt å parkere

a) foran inn- eller utkjørsel,

b) på møteplass i vegens hele bredde så langt kjørebanen er utvidet,

c) på gågate,

d) på gatetun utenom særskilt anviste plasser.

 

3. På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen.

 

 

Lovdata: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...60321-0747.html

 

Neon finner, andre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være litt uoversiktelig å finne frem på Lovdata om man ikke er vant til å finne informasjon der, så det er helt greit å spørre her synes jeg.

 

Noen tillegg til snillekims innlegg:

 

Dersom det er skiltet parkering forbudt (en rød Ø på blå bakgrunn) gjelder dette i praksis også utenfor asfalten. Det er også viktig å tenke på fremkommeligheten for f.eks. brannbiler, som har litt andre krav til plass enn personbiler.

 

Når du spør om hensetting av kjøretøy over tid (= "hvor lenge kan jeg stå?") sier loven at registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker, ikke skal være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.

 

Det er ikke bare politiet som har mulighet til å skrive ut parkeringsbøter, og det oppstår av og til forvirring etatene i mellom.

 

Bonus: Kreative feilparkeringer (Nettavisen)

 

edit: typo

Endret av Trafikkstudenten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Om det er fritt frem å parkere i gata,i mitt tilfelle på andre siden utenfor min innkjørsel. Dette medfører at jeg ikke kommer inn med campingvogn.ser mange mener at om det er lov, er det greit selv om gata brukes som privat parkeringsplass jevnlig.dette kan løses ved at jeg parkerer utenfor egen innkjørsel de gangene problemet oppstår,for jeg har vel også lov til å parkere i gata…da oppstår et annet problem,nemlig at andre får problemer med å passere…det snakkes her mye om at folk tror de eier gata,men hvem er det egentlig som tar seg tilrette som om de eier gata?kan nevnes at det her ikke er snakk om personbil men en stor firmabil…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...