Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

dosering av paralgin forte?


Monicaott

Anbefalte innlegg

Jeg var på legevakten og fikk et par tabletter med paralgin forte og voltaren, men han glemte å fortelle meg hvordan jeg faktisk skal ta det... Det er for sterk tannpine.

 

Hvor ofte kan jeg ta det? intervall mellom hver tablett?

 

Hvor mange kan jeg ta pr. dag når jeg tar det med voltaren?

 

jeg er 19.

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uhm jeg får akkurat samme greia for andre ting...ikke mere enn 2st i samme slengen er vel det jeg holder meg til.

for tann-pine er nok ibux bedre,eller en kombi ;)

voltaren er ju noe voldsomme greier, virker sikkert godt men for tannpine ? ta en mix av ibux og pinex/paralgin forte i stedet....muligens :)

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere innlegg har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert rundt informasjon om seksuelle forhold samt helseforhold. Vi oppfordrer alle til å respektere disse reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det.

 

Vær oppmerksom på at misbruk av muligheten kan medføre suspensjon fra forumet.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Den informasjonen burde normalt stå på den hvite klisterlappen som apotek klistrer på ved utlevering. Du har kanskje fått det direkte fra legevakten, og boksen mangler navnet ditt og dosering? Du kan kanskje ringe og spørre legevakten, du får jo tak i dem 24 timer i døgnet.

 

EDIT: Alternativt, kan du jo også ringe ett vaktapotek. Men de tar vel ekstra betalt nattestid, og du må sjekke åpningstidene deres. Kanskje de ikke svarer over telefon, ikke godt å vite om du ikke har vært i kontakt med apoteket på denne tiden en gang tidligere.

 

Paralgin Forte er vanedannende medisin. Sterke greier. Det brukes av tannleger den dag i dag. Men av og til kan det hjelpe med betennelsesdempende medisin. Hvis en betennelse klemmer på nervene, så kan det å få hevelsen til å gå ned bidra positivt til å fjerne en del tannverk. Selvfølgelig skal du ikke gå på kun betennelsesdempende medisin.

 

EDIT: Det går an å få ren betennelsesdempende medisin. Mye brukt til idrettsskader.

 

 

Alt etter hvilken lege/tannlege som skriver ut resept så får du forskjellige kombinasjoner medisin. Paralgin Forte er sterk medisin som virker smertestillende, men den fjerner ingen hevelser.

 

Voltaren er et såkalt ikke-steroid antiinflammatorisk legemiddel (NSAID) med betennelsesdempende, smertestillende og febernedsettende egenskaper.
Se der ja, flink lege.

 

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...4443/89747.html

 

Her om Paralgin Forte:

Paralgin forte, major og minor inneholder to smertestillende substanser (paracetamol og kodein) som virker på forskjellige måter. Paracetamol har både smertestillende og febernedsettende virkning. Kodein forsterker den smertestillende effekten gjennom å redusere smerteimpulsens innvirkning på smertesentrene i hjernen.

Bruksområder: Brukes ved moderate til sterke smerter.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgav...4443/89747.html

 

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalo...eifa_84027.html

 

PS: Jeg har ingen medisinsk utdannelse selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...