Gå til innhold

Oppdatere Firefox i Ubuntu Jaunty


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydeligvis ikke alle som forstår viktigheten av integrasjonstesting og versjonskontroll...

 

Det er som det er blitt sagt tidligere i tråden, svært lite ønskelig at programvare skal oppgraderes automatisk fra én hovedversjon til neste (f.eks 3.0 til 3.5 for Firefox). Dette gjelder ikke bare Firefox, men all annen programvare med avhengigheter. Med andre ord; all programvare som på en eller annen måte "samarbeider" med, benytter eller benyttes av annen programvare (eller programvarebiblioteker). Det betyr i praksis de aller fleste programmer.

 

Du må overstyre Ubuntu for å få til en oppgradering av typen du ønsker, slik det er beskrevet på en god måte litt lengre oppe i tråden. Dersom det ikke er spesielle funksjoner du er ute etter, vil jeg fraråde deg å oppgradere Firefox, men heller vente til oktober når neste Ubuntu-versjon dukker opp.

 

Det er alltid mye enklere å bruke et gjennomtestet og stabilt system fra en leverandør som tar ansvar, enn et egenkomponert system med tilfeldige versjoner av programvare. Og enkelt er vel bra? Da kan du konsentrere deg om det du skal benytte datamaskinen til, og bruke mindre tid på å dunke hodet i veggen.

Lenke til kommentar
Jeg syns fremdeles windows løser dette bedre, i dette tilfellet. Hvorfor det er sånn forandrer ikke på det. Men greit. Nok sparking på den døde hesten.

Jeg vil tro dette er mangelen på erfaring og møtet med noe uvandt mer enn noe annet. Jeg kan ikke skjønner hvordan du kan si windows måten å installere/oppgradere firefox på overgår apt/synaptic i Ubuntu.

 

Dette er ikke noe vi beskylder deg for, det har vært slik for alle som går fra et system til et annet.

 

Jeg regner med du kan kjøre fortere rundt en bane i en egen kjente bil enn i en DTM eller formel 1 bil (eller annen litt raskere ukjent bil). Dette er ikke forde du er dum eller fordi F1 bilen er treg, kun fordi den er uvandt.

 

Når det gjelder auto. oppdatering av firefox i windows skjer ikke dette utover sikkerhetsoppdateringer. Jeg kan ikke dokumentere dette med noe papir, men min windows xp virtuelle maskin folder ser pent på 3.0.13, uansett hva jeg prøver å lokke med.

Lenke til kommentar
Jeg syns fremdeles windows løser dette bedre, i dette tilfellet. Hvorfor det er sånn forandrer ikke på det. Men greit. Nok sparking på den døde hesten.
La oss forsøke et spark til. Du mener altså at Vista er noe dritt, tenk grundig igjennom hvorfor, kan det ha noe med akkurat dette å gjøre? Dette etterlater deg med et OS som er åtte år gammelt, og som OS er det helt unikt fordi over to tredjedeler av alle desktoper i verden kjører akkurat denne versjonen av akkurat dette OS'et. Det har blitt patchet dit peppern gror og alle applikasjoner har hatt årevis med testing. Hvis du er fornøyd med nytt OS hvert åttende år, synes jeg vel det er litt merkelig at ff3.0 til 3.5 er et must med en gang.

 

Selv fatter jeg ikke at folk gidder mer av XP, jeg ble dritlei tubbyland for noen år siden. Win7 løser problemet ganske elegant, de inkluderer XP som virtuell maskin for å kjøre applikasjoner som er testet mot XP, skal bli interessant å se hvor mye minne den løsningen trekker.

 

Med ubuntu får du ny versjon av alt hvert halvår, og utviklingstakten er enorm, så det er nok å kose seg over hver release. Begynn heller å nyte de fremskritt som skjer på infrastrukturen istedet for å heseblese etter betydningsløse versjonsoppdateringer av programmer du likevel får tidsnok. Personlig gleder jeg meg rimelig godt til neste ubuntu release. En ting er ny versjon av alle programmer, men det som er mer interessant er det nye filsystemet btrfs som skal inn på alt her i huset. Gleder meg også stort til den første ordentlige åpne driveren til mine ATI kort. KDE4.3 klarte jeg ikke vente på, så den kjører jeg fra ppa, og det kan anbefales. KDE er simpelthen blitt en nytelse.

Lenke til kommentar
Jeg mener temmelig bestemt at det bare er å velge se etter oppdateringer i windows. Og man får beskjed om extensions som ikke funker og kan da velge om man vil fortsette eller ei.

 

Da gjør du en test. Fjerne FF helt, legg inn 3.0.12, og velg oppdater.

 

http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.or...12/win32/nb-NO/

Myth:

 

busted.gif

 

post-74755-1249641724_thumb.jpg

 

 

 

Og jeg ser fortsatt ingen oppdateringer fra Microsoft. ;)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg er ny bruker av linux (siden september i fjor) og er ennå ganske blank på mye av det tekniske, så jeg har ikke noe svar på dette med FF-oppdateringer og slikt,men når det gjelder dette med ubuntu vs windows, og slikt, har jeg gjort meg noen tanker. Etter en del frustrasjon som ny bruker (egentlig inntil ganske nylig) stakk jeg fingeren i jorda og sa til meg selv: slutt å tenke på Ubuntu som en versjon av Windows. Se heller på det som et nytt språk med en ny grammatikk du må lære deg. Etter at jeg gjorde det, har jeg fått øynene opp for at mye av det linux gjør (særlig med pakkebrønn) er genialt for en hverdagslig bruker som meg som ikke kan så mye om programmering og slikt. Selv om mye kan være forvirrende til å begynne med, er linux (representert ved ubuntu i mitt tilfelle) på mange måter mye mer oversiktlig på en del områder enn windows er.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er også at de som trenger brukervennlighet gir blanke F i om Firefox er versjon 3.0 eller 3.5, så lenge de får logget seg på nettbanken. Hvis man vet at siste versjon av Firefox er 3.5, bør man kunne klare å oppdatere manuelt både for OSX, Windows og Linux. Som, etter mye att og fram, har vist seg at man må i alle OS.

 

I oktober vil man også automatisk få versjon 3.5 med Ubuntu 9.10, noe jeg tviler på om man får med Windows-versjonen.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
I oktober vil man også automatisk få versjon 3.5 med Ubuntu 9.10, noe jeg tviler på om man får med Windows-versjonen.

Og dette gjøres med ett klikk og å skrive inn passordet sitt. Sist gang jeg prøve (8.10 -> 9.04) tok det 13min fra jeg trykket ok til den var helt klar. Med helt klar mener jeg lastet ned, oppdatert, og en reboot (for å laste siste kernel) og åpnet firefox og ~/home mappa. Og ja, selvfølgelig så alt helt likt ut som for 13 min siden. (og firefox var oppdatert ;) )

 

Noen må si ifra hvis han klarer tilsvarende på windows. Oppgrader fra vista til W7 på 13min, og at alle dokumenter og innstillinger er som før. (altså, ingen tid til å sette seg inn i noe nytt. Noe som ikke er brukervennlig)

 

Slå den! :w00t:

Lenke til kommentar
I oktober vil man også automatisk få versjon 3.5 med Ubuntu 9.10, noe jeg tviler på om man får med Windows-versjonen.

Og dette gjøres med ett klikk og å skrive inn passordet sitt. Sist gang jeg prøve (8.10 -> 9.04) tok det 13min fra jeg trykket ok til den var helt klar. Med helt klar mener jeg lastet ned, oppdatert, og en reboot (for å laste siste kernel) og åpnet firefox og ~/home mappa. Og ja, selvfølgelig så alt helt likt ut som for 13 min siden. (og firefox var oppdatert ;) )

 

Noen må si ifra hvis han klarer tilsvarende på windows. Oppgrader fra vista til W7 på 13min, og at alle dokumenter og innstillinger er som før. (altså, ingen tid til å sette seg inn i noe nytt. Noe som ikke er brukervennlig)

 

Slå den! :w00t:

 

Hehe, man kan ikke engang oppgradere fra Windows 7 Beta / RC til Final... For min del er det veldig greit å legge inn neste Ubuntu versjon når den kommer i beta, og så bare legge inn oppdateringene som kommer helt på normalt vis, og vips så har jeg final.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker vista er at det ikke har gitt meg annet enn problemer. Med drivere og diverse hardware og software som ikke funker. Alt er tilsynelatende i orden men likevel funker det ikke. Jeg jobbet som itkonsulent en periode for et par år siden og da opplevde jeg mye problemer med vista.

 

En av grunnene til at jeg ønsker enkel oppdatering av blant annet firefox i ubuntu er at jeg bruker eeebuntu, som ikke kommer med ny utgave like hyppig som ubuntu gjør. Dermed må jeg vente mye lenger når det skal være så knotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...