Gå til innhold

Oppdatere Firefox i Ubuntu Jaunty


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd en stund nå å få oppdatert firefox i ubuntu, men det er visst ikke så enkelt. Jo mer jeg bruker ubuntu jo mer syns jeg det er direkte brukeruvennlig.

 

Kan noen komme med en oppskrift på hvordan jeg får inn nyeste firefox, som også kan oppdateres videre når nye oppdateringer kommer?

 

Det jeg har prøvd er å følge oppskriften som ligger hos firefox/mozilla. Det som skjedde da var at istedenfor at firefox ble oppdatert så fikk jeg inn en ny nettleser som het moon-ettellerannet web browser. Regner med det var firefox under et annet navn, men jeg hadde lyst å oppdatere den jeg hadde, ikke legge inn en ny i tillegg med et annet navn.

 

Så prøvde jeg en lang oppskrift jeg fant eg sted hvor jeg lastet ned siste firefox fra mozilla sine sider med wget og pakket ut og erstattet den gamle firefox-katalogen med den nye. Det gjorde i utgangspunktet susen, men idag når update manager kjørte så var den så snill at den oppdaterte firefox tilbake til 3.0. Helt supert.

 

Hva skal jeg gjøre for å få inn siste firefox på en skikkelig måte? Slik at jeg mottar fremtidige oppdateringer. Og slik at den erstatter firefoxen jeg allerede har. Helt utrolig at det skal være så vanskelig. Har hørt så mange ganger at måten man installerer programmer i linux er så mye bedre enn i windows for man finner alt på ett sted og man får alle oppdateringer. Det er 100% pisspreik. Når det kommer en ny versjon av helt essensielle programmer som firefox eller vlc så er det helt på trynet tullete å få tak i det, og det er absolutt ingenting som går av seg selv. Til og med når ekspertene har sagt "du bare gjør dette, kjempeenkelt" så blir resultatet noe helt annet enn det burde bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får oppdatert vlc gjennom å legge inn flere repositories og en nøkkel osv. Det går, men er fryktelig langt fra brukervennlig.

 

Når det gjelder firefox så snublet jeg over denne nå:

http://www.greenmtngeek.com/2009/07/upgrad...ng-ubuntuzilla/

 

Hvis det stemmer så er eneste mulighet for folk med ubuntu og som vil ha oppdateringer til firefox å begynne å programmere i python? Det er jo enda mer latterlig enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Du åpner Synaptic og installerer firefox-3.5-gnome-support, evt i terminalen:

sudo apt-get install firefox-3.5-gnome-support

 

Den har ikke gått tilbake til versjon 3.0, men du har begge versjonene installert. Versjonen du installerer når du installerer pakken firefox-3.5-gnome-support er Shiretoko, men det er siste versjon av Firefox 3.5 som blir installert.

 

 

Ellers vil jeg anbefale deg å holde en annen tone. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gadd å hjelpe deg. Jeg tror egentlig Windows er det greieste for deg, faktisk.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Du åpner Synaptic og installerer firefox-3.5-gnome-support, evt i terminalen:

sudo apt-get install firefox-3.5-gnome-support

 

Den har ikke gått tilbake til versjon 3.0, men du har begge versjonene installert. Versjonen du installerer når du installerer pakken firefox-3.5-gnome-support er Shiretoko, men det er siste versjon av Firefox 3.5 som blir installert.

 

 

Ellers vil jeg anbefale deg å holde en annen tone. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gadd å hjelpe deg. Jeg tror egentlig Windows er det greieste for deg, faktisk.

 

Jeg har spurt en haug med plasser om dette og folket som mener de har greie på det har aldri komt med det svaret før. Jeg ser i usr\lib at det ligger ikke mindre enn 4 firefox-kataloger der. Sikkert fornuftig det. Beklager tonen, jeg lot min irritasjon mot mangelen på brukervennlighet og den manglende evnen til å ta nettopp det innover seg hos så mange tilhengere, gå utover innlegget mitt.

 

Håper dette gjør susen og at operativsystemet skjerper seg i fremtiden.

 

edit: Det som skjedde nå var det samme som skjedde ved tidligere forsøk, istedenfor at default nettleser, som nå er firefox 3.0.13, blir erstattet med firefox 3.5.2, så får jeg en ny nettleser som heter minefield. Jeg regner derfor med at det jeg skrev tidligere om at eneste mulighet er å kjøre python-scriptet jeg linket til er riktig. Det er ikke mulig å oppdatere firefox til de nye versjonene på noen enkel måte i ubuntu. Jeg fikk også enda en firefox-katalog i usr\lib, nå er vi oppe i 5. Regner med det er om å gjøre å ha flest mulig.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Når jeg gjør dette får jeg feilmeldingen;

Error grabbing key 161

Segmentation fault

Så for å sutre litt - ting fungerer ikke altid så elegant som man kunne ønske seg.

Bruker du gnome2-globalmenu? Firefox-3.5 (Shiretoko) gir "segmentation fault" i kombinasjon med globalmenu.

 

Forresten, ved den nyeste oppdateringa har nå Shiretoko (3.5) blitt Firefox (3.5), altså firefox-3.5-branding fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg har spurt en haug med plasser om dette og folket som mener de har greie på det har aldri komt med det svaret før. Jeg ser i usr\lib at det ligger ikke mindre enn 4 firefox-kataloger der. Sikkert fornuftig det. Beklager tonen, jeg lot min irritasjon mot mangelen på brukervennlighet og den manglende evnen til å ta nettopp det innover seg hos så mange tilhengere, gå utover innlegget mitt.

 

Håper dette gjør susen og at operativsystemet skjerper seg i fremtiden.

Det har ikke noe med å være tilhenger å gjøre, men normal folkeskikk er alltid greit. D

 

edit: Det som skjedde nå var det samme som skjedde ved tidligere forsøk, istedenfor at default nettleser, som nå er firefox 3.0.13, blir erstattet med firefox 3.5.2, så får jeg en ny nettleser som heter minefield. Jeg regner derfor med at det jeg skrev tidligere om at eneste mulighet er å kjøre python-scriptet jeg linket til er riktig. Det er ikke mulig å oppdatere firefox til de nye versjonene på noen enkel måte i ubuntu. Jeg fikk også enda en firefox-katalog i usr\lib, nå er vi oppe i 5. Regner med det er om å gjøre å ha flest mulig.

Joda, bare gjør som jeg sa. Jeg sitter med Firefox 3.5.1 som ble installert på en veldig enkel måte. At du har mange versjoner, har med å gjøre at du har surret deg oppi mye rart med hjemmelaget perl script og tjo og hei.

 

Dessuten er det ikke Linux du egentlig skal klage over, men Mozilla. Tror neppe noen hadde klaget til MS om Mozilla ikke la til rette for nyeste versjoner av Firefox i Windows. I Ubuntu installerer man 3.5 separat fra pakkebrønnen, om ønskelig. Ubuntu er ment å brukes til produksjonsmiljøer også, og derfor hadde det blitt litt brutalt å tvinge brukere til å installere Firefox 3.5.

 

Ikke alt er perfekt med Linux, så klart, og det er mye jeg ønsker å rette på, men dette synes jeg ikke skulle være så vanskelig, bare vær litt mindre forutinntatt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Ubuntu er lagt ifra perfekt, men på akkurat dette området mener jeg ubuntu har gjort det eneste riktige. Og bruk av apt, altså synaptic er det eneste riktige!

 

For å installere firefox 3.5 åpner du synaptic og søker på firefox. Installer deretter "firefox-3.5".

 

Hvis du i tillegg ønsker å fjerne firefox 3.0 (som jeg ikke vet hvorfor du vil gjøre annet enn for ro i sjelen eller orden i menyen) gjøres dette også meget enkelt ved å fjerne firefox-3.0 fra synaptic. Dermed har du kun firefox-3.5.

 

At den nå heter shiretoko og har blått icon og ikke firrefox med oransje har å gjøre med lisenser og noe krangling med mozilla om jeg ikke husker helt feil.

Dette er dog et problem alle kan leve med, og hvis ikke, vel bruk opera. Noen har klart å få riktig branding med pakken firefox-3.5-branding, men dette er foreløpig ikke helt garantert.

Lenke til kommentar

Fra Wikipedia

The name "Mozilla Firefox" is a registered trademark; along with the official Firefox logo, it may only be used under certain terms and conditions. Anyone may redistribute the official binaries in unmodified form and use the Firefox name and branding for such distribution, but restrictions are placed on distributions which modify the underlying source code.

Noen som vet hva som er forskjellen på dagens firefox-3.5-pakke og fremtidige Ubuntu 9.10 sin firefox-pakke? Noe sier meg at Firefox 3.5 kommer til å være branded i Ubuntu 9.10. I følge linsensen skal jo da firefox-3.5-pakken inneholde en modifisert Firefox :hmm:

 

Ellers er vel dette den beste måten å takle nye versjoner på. Ubuntu holder til enhver tid til nåværende versjon samtidig som de legger til rette for å installere en nyere versjon om mulig ved siden av. Da får man vel en slags fin hybrid mellom dagens Ubuntu og Fedora. Hvorfor har ikke det blit gjort andre steder? Som den gangen OOo 3 kom ut bare et par dager etter Ubuntu. Det ordnet seg mener jeg å huske, men funker som et eksempel.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar

Det som irriterte meg litt var annet navn og annet ikon og mer rot i menyen og snarveier som ikke går til den nye nettleseren og at den ikke automatisk blir default nettleser og at den ikke fjerner nettleseren som jeg ikke lenger bruker (har som sagt 5 mapper med firefox nå). Det er de tingene jeg forventer skal skje når jeg oppdaterer programvare til ny versjon i et noenlunde brukervennlig system i 2009. Men det foregår tydeligvis ting her som man må sette seg litt inn i for å forstå. Det er visst vanskelig med vilje.

 

Ellers syns jeg apt er helt supert. Så lenge det fungerer. Og jeg vet navnet på pakken jeg skal ha. Og den finnes :)

Lenke til kommentar
Når jeg gjør dette får jeg feilmeldingen;

Error grabbing key 161

Segmentation fault

Så for å sutre litt - ting fungerer ikke altid så elegant som man kunne ønske seg.

Bruker du gnome2-globalmenu? Firefox-3.5 (Shiretoko) gir "segmentation fault" i kombinasjon med globalmenu.

 

Forresten, ved den nyeste oppdateringa har nå Shiretoko (3.5) blitt Firefox (3.5), altså firefox-3.5-branding fungerer.

Nei gnome2-globalmenu har jeg ikke installert(faktisk aldri hørt om det før nå).

Lenke til kommentar
Det som irriterte meg litt var annet navn og annet ikon og mer rot i menyen og snarveier som ikke går til den nye nettleseren og at den ikke automatisk blir default nettleser og at den ikke fjerner nettleseren som jeg ikke lenger bruker (har som sagt 5 mapper med firefox nå). Det er de tingene jeg forventer skal skje når jeg oppdaterer programvare til ny versjon i et noenlunde brukervennlig system i 2009. Men det foregår tydeligvis ting her som man må sette seg litt inn i for å forstå. Det er visst vanskelig med vilje.

 

Ellers syns jeg apt er helt supert. Så lenge det fungerer. Og jeg vet navnet på pakken jeg skal ha. Og den finnes :)

Det blir litt sånn man må finne seg i, så lenge Linux/Ubuntu er lite utbredt. Det er mulig å gjøre det lett for f. eks. Mozilla. De kunne lagt ut .deb-pakke som automatisk la til repo i sources.list og gjorde Firefox 3.5 om til default nettleser.

 

Det er så klart fordeler og ulemper med å gjøre det sånn, i forhold til i Windows. Men en ulempe i Windows, som ikke har pakkehåndteringssystem, er at det blir et evinnelig mas om programmer som skal oppdatere seg, hvis man for eksempel starter Firefox, deretter Adobe Reader, pluss at Java maser om sine oppdateringer og NIS om sitt.

 

Man må regne med å sette seg litt inn i et nytt OS, uansett. Jeg har prøvd OSX, og jeg kan love deg at det tok tid for å sette seg i en del ting der også.

 

Lykke til med Ubuntu og Linux. :)

Lenke til kommentar
Hehe, veeel. Det er dessverre bevist i tester ja. Men generelt liten forskjell, så tregt som sirup tyder på feil oppsett eller noe annet grums.

Merker det når det er mye bilder.

Zooming i Firefox er helt elendig i Linux, lagger på Core2en min. Firefox er bedre i Windows (dessverre).

Lenke til kommentar
Det som irriterte meg litt var annet navn og annet ikon og mer rot i menyen og snarveier som ikke går til den nye nettleseren og at den ikke automatisk blir default nettleser og at den ikke fjerner nettleseren som jeg ikke lenger bruker (har som sagt 5 mapper med firefox nå). Det er de tingene jeg forventer skal skje når jeg oppdaterer programvare til ny versjon i et noenlunde brukervennlig system i 2009. Men det foregår tydeligvis ting her som man må sette seg litt inn i for å forstå. Det er visst vanskelig med vilje.

Dette hadde du sluppet hvis du hadde brukt apt/synaptic fra første stund. Så jeg ser ikke på dette som en svakhet i Ubuntu (eller GNU/Linux metoden i det hele)

 

Og jeg mener all annen installasjon enn gjennom et pakkesystem er feil, spesielt i ubuntu som har et så godt system. Alle former for binærfiler, script og egenproduserte rutiner, generelt ting man leter seg fram til på nettet, laster ned og kjører er en ikke-lur måte å gjøre ting på. Eneste grunnen til at dette skal gjøres er hvis pakken/programmet man ønsker ikke ligger i en pakkebrønn, inkludert PPAer.

 

Man kan ramse opp ulemper med denne metoden (windows-metoden). Noen eksempler er

-Vanskelig - Krever at man søker på google el. og ulike ikke-standardiserte steder.

-Tid - Det tar mye lenger tid å søke - laste ned - installere

-Usikkert - Du aner ikke hva du får. Du kommer aldri til å få malware gjennom apt. På nettet må du stole på kilden.

-Kontroll - Går litt på det samme som over. du aner ikke hva som skjer når du kjører scriptet/fila.

 

.deb filer er litt bedre, men jeg synes det er feil å gi windows-vante noe de kjenner. Mye bedre å peke dem i retning pakkesystemet.

 

Så i bo1e sitt tilfelle føler jeg det er opplæring/opplysning om apt som mangler. Ikke en teknisk begrensing i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...