Gå til innhold

[Løst]Redd av krimbøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker ikke av erfaringer, men vil ikke tro at du blir "Uææ-se-så-stor-og-skummel-jeg-er"-redd (Doom, Saw osv.) eller "ånei-tenk-om-det-står-rett-bak-meg-jeg-får-frysninger"-redd (Fear, Blairwitch project).

 

Tror det er litt mer som sitter igjen og kan ende opp i drømmene dine, evt. komme til deg om du ender opp i en lignende situasjon som er i boken. :)

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hva du mener. For å ta et eksempel leste jeg de to første bøkene til Stieg Larsson i strekk da jeg syntes de var utrolig bra. Det er lett å like personene, og handlingen er spennende og interessant. Det gjorde at jeg stadig var litt bekymret for hovedpersonene, og spesielt i den andre boken. Slikt har jeg kun opplevd i krimbøker. ;)

 

Leser jeg for eksempel en grøsser kan den være bra skrevet, ha en bra historie og så videre, men det blir ikke det samme. Grøssere er som regel for tullete til å ha en fot i virkeligheten, og da er det jo vanskelig å bli redd. Det er jo ikke akkurat dagligdags å møte morderdukker, gigantiske krokodiller i hagen eller varulver på hytta. :p Jeg tror grunnen til hvorfor krimbøker kan være så spennende er fordi de har en sterk rot i virkeligheten. Mange kan faktisk fint skje i virkeligheten med nesten hvem som helst. I teorien. ;)

Lenke til kommentar

Finner man en bra krimbok så kan man nok bli redd. Jeg blir hvertfall det.

Jeg synes det er gøy med krimbøker som gjør en redd. Når det er på det verste så blir jeg nødt til å lukke øynene fordi jeg rett og slett ikke tør å lese videre, men så kan jeg ikke bare sitte der med boka i fanget mens jeg kniper igjen øynene, så blir jeg skummer gjennom sidene raskt med ett halvåpent øye.

 

Er boka spennende og skummel så klarer jeg ikke å lese på kvelden og deretter bare legge den fra meg for å sove. Jeg prøver som oftest å unngå å lese alt for skumle bøker på kveldene om vinteren, for da kan jeg ikke legge fra meg boka før jeg vet hvordan den slutter, og da går fort hele natten.

Jeg blir nesten mer redd av bøker enn filmer. Det har aldri hendt at jeg ikke får sove på kvelden etter å ha sett en jævlig film, men dette er altså tilfeldet om jeg leser. Vet ikke hvorfor det blir slik. Har en idè om at det er fordi jeg alltid blir så "med" i historien og føler med personene. Alt blir beskrevet så tydelig i bøker, og siden jeg har en livlig fantasi så ser jeg for meg de verste bildene mens jeg leser. Hater (elsker) nøyaktige beskrivelser av hvordan mord blir utført, og hvor jævlig offeret ser ut. Disse livlige skildringene vekker mange følelser. Av og til blir jeg bare redd, andre ganger blir jeg sykt kvalm hvis det er snakk om tortur, oppdeling og utriving av innvoller til offeret og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...