Gå til innhold

Like ulovelig som å laste ned filmer?


EMS15

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vet det er ulovelig å laste ned filmer.. Og jeg gjør det heller ikke lenger. Men saken er den at for å ikke brenne meg på å kjøpe en film for 150kr og senere finner ut at den suger, ser jeg de streaming på internet, og kjøper de senere.

 

Er dette like ulovelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I de fleste tilfeller er det vel fortsatt ulovlig, men now-a-days er det vel mer et spørsmål om etikk. Ingen som kommer på døra di å krever 150 kroner for filmen du lastet ned forrige uke.

Følger ikke så mye med, men er det ikke mye lettere å bli tatt nå enn før? Dessuten får du vel ganske streng straff om du blir dømt, flere tusen i bot?

Lenke til kommentar
I de fleste tilfeller er det vel fortsatt ulovlig, men now-a-days er det vel mer et spørsmål om etikk. Ingen som kommer på døra di å krever 150 kroner for filmen du lastet ned forrige uke.

Følger ikke så mye med, men er det ikke mye lettere å bli tatt nå enn før? Dessuten får du vel ganske streng straff om du blir dømt, flere tusen i bot?

Litt usikker, men har forstått det sånn at i Norge får du ikke bot med mindre du ripper film/spill/låt og deler den.

Lenke til kommentar

Her i Norge har jeg kun hørt om at folk som har lastet opp har blitt tatt. Og meg bekjent har det vært norske filmer.

 

De tilfellene man hører om fra USA, hvor folk må betale hundretusenvis av dollar, kan vel ikke være tilfeldige folk de har snappet opp? Med tanke på hvor mange millioner som faktisk driver/ har drevet med slik nedlastning?

 

Og når du streamer en film eller video eller hva det må være, skjønner jeg ikke hvordan det kan være ulovlig for andre enn dem som la det ut til å begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg prøver ALLTID før jeg kjøper ;)

 

Du kjøper jo ikke en bil uten å prøve den, gjør du?

Du kjøper heller ikke en tv uten å prøve den(i butikk). gjør du?

 

Mange vil nok si, "Det er jo ikke det samme!"

..care..

 

Alt annent man kan kjøpe for man prøve hvorfor ikke film,spill og musikk også?

 

Yo!

Lenke til kommentar

Det koster ikke 150 kr for en film hvis du tar deg tid til å lete etter gode priser. Det er bra at du vil være lovlydig og det er andre muligheter enn å streame. Du kan se på imdb, lese anmeldelser og se trailere. Eller har du kanskje noen spesielle skuespillere eller sjangere du liker? Hvis du er uheldig og kjøper noe du ikke liker, selv om du har tatt hensyn til disse tingene, kan du se "gi bort en film"-tråden på filmforumet.

 

Forresten, det er like ulovlig å laste ned piratkopier som å drepe, men det er heldigvis forskjellige strafferammer på de forbrytelsene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Er nok ulovlig å streame. Ja, det er en mulighet for at man blir tatt.

 

Hvordan det? En person som laster ned en film via et BitTorrent-program, velger å laste den ned til sin PC. Knabbe varen rett fra butikkhyllen, på en måte.

 

Om en person ser på en film som noen har lastet opp på YouTube (eller andre sider) så blir det i mine øyne mer som å sette seg ned på gulvet foran TV'ene hos Elkjøp og se på TV3.

 

Det ble litt dårlig formulert, men poenget mitt er dette: Når Ola laster ned noe, velger han selv å skaffe seg en kopi av hva enn det måtte være uten å betale for det. Når Ola ser på South Park hos en streamingside, "oppholder" han seg på en nettside som velger å enten streame eller linke til en stream med det samme innholdet. Da må det være siden som hoster streamen som er ansvarlig for andres tilgang, når de viser opphavsberettiget materiale til andre.

 

 

@Zarac: Et veldig godt poeng der, med tanke på at mange klager over priser. Det er null problem å få tak i DVD-filmer til 50, 60, 70 og 80 kroner.

 

 

Leste dette på den linken til Dagbladet:

 

Er fildeling ulovlig?

 

- Nei. Åndsverkloven tillater imidlertid ikke å gjøre et produkt tilgjengelig uten tillatelse fra rettighetshaveren. Det er også forbudt å bryte kopibeskyttelsen som skal hindre slik spredning. Dessuten er det ulovlig å kopiere fra et eksemplar som ikke er lovlig lagt ut på nettet.

 

Jeg tolket det som at de som legger ut torrenter er de eneste som gjør noe ulovlig?

Lenke til kommentar

Egentlig helt latterlig priser butikken har på filmer. 100-160 kr for et produkt som faktisk er dårligere enn det du laster ned gratis. Ja du hørte riktig, dårligere faktisk, da du faktisk må finne deg i å se masse reklame, det gir liksom ingen mening da det som er gratis er bedre.

 

Er det en ting som er verdt penga, som er det ihvertfall blueray filmer :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...